کتاب « سندرم‌های اختلال سیستم حرکتی ستون فقرات گردنی، سینه‌ای و کمری» منتشر شد

۱۷ آبان ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۱ کد : ۸۶۰ معاونت فرهنگی و اجتماعی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۴۰۳۳
پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی کتاب « سندرم‌های اختلال سیستم حرکتی ستون فقرات گردنی، سینه‌ای و کمری» را منتشر کرد
کتاب « سندرم‌های اختلال سیستم حرکتی ستون فقرات گردنی، سینه‌ای و کمری» منتشر شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، کتاب « سندرم‌های اختلال سیستم حرکتی ستون فقرات گردنی، سینه‌ای و کمری» تألیف: پروفسور شرلی آ. سهرمن و همکاران ترجمه: دکتر فرهاد رضازاده، دکتر شیرین عالی «استادیار دانشگاه فرهنگیان» و دکتر امیرحسین براتی «دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران» با ویراستاری علمی: دکتر امیرحسین براتی از سوی انتشارات پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی چاپ و به بازار کتاب عرضه‌شده است.

    آشنایی با کتاب از زبان مترجمان

از سال 1980 میلادی، «شرلی سهرمن و همکارانش»، در تلاش برای توسعه مدل مفهومی سندرم‌های اختلال حرکتی هستند تا شرایطی را توصیف کنند که می‌تواند توسط متخصصین حرکات اصلاحی و فیزیوتراپی تشخیص داده‌شده و راهنمای درمان باشد. اصطلاح «سیستم حرکتی»، توسط انجمن فیزیوتراپی آمریکا در سال 2013 در زمره مفاهیم اساسی فیزیوتراپی قرار گرفت. تعریف ارائه‌شده از سیستم حرکتی در دانشگاه واشنگتن، عبارت بود از «مجموعه‌ای از سیستم‌های اندام‌های فیزیولوژیکی که برای تولید حرکت بدن و اجزای آن در تعامل‌ هستند.»

چارچوب مفهومی که پایه و اساس اختلال سیستم حرکتی را تشکیل می‌دهد، مدل کینزیوپاتولوژیک بوده و بر این اصل استوار است که حرکات تکراری در یک‌جهت خاص و راستای ثابت می‌تواند، پاتولوژی ایجاد کند.

سهرمن، طبقه‌بندی سندرم‌های اختلال سیستم حرکتی و درمان آن برای همه نواحی بدن را شرح داده است و طبقه‌بندی از طریق تفسیر داده‌های حاصل از آزمون‌های استانداردسازی شده برای راستا و حرکت را انجام داده است. درمان‌ها نیز بر اساس اصلاح راستا و الگوی حرکتی مختل شده و همچنین اصلاح سازگاری‌های بافتی، ارائه‌شده‌اند. روایی و پایایی سندرم‌های اختلال سیستم حرکتی تااندازه‌ای موردبررسی قرارگرفته است.

ازآنجایی‌که در حوزه حرکات اصلاحی نیز جای خالی چنین منابع مرجعی که به‌صورت عملی و کاربردی به بیان مفاهیم بپردازد، بسیار احساس می‌شود، لذا مترجمان را بر آن داشت تا با ترجمه کتاب حاضر، گامی هرچند کوچک در به‌روزرسانی مفاهیم کاربردی در حوزه حرکات اصلاحی در سطح تحصیلات تکمیلی بردارند.

سهرمن در چاپ اول کتاب با عنوان «تشخیص و درمان سندرم‌های سیستم حرکتی» که در سال ۲۰۰۲ انتشار یافت، به معرفی رویکرد جدید سیستم حرکتی و کاربرد آن در بررسی اختلالات راستا و حرکت در ستون فقرات کمری، مفاصل شانه و ران پرداخت. همچنین، در چاپ دوم کتاب با عنوان «سندرم‌های اختلال سیستم حرکتی ستون فقرات گردنی، سینه‌ای و اندام‌ها» که در سال ۲۰۱۱ انتشاریافته است، نویسنده، مفاهیم کتاب قبلی را در قالب سندرم‌های اختلال سیستم حرکتی، به‌روزرسانی و تکمیل کرده است و به بررسی این سندرم‌ها در ستون فقرات گردنی و سینه‌ای، مفاصل آرنج، زانو و مچ پا پرداخته است که درواقع دقت نظر و ابعاد ژرف و گسترده تحقیق و تحلیل مؤلف کتاب را آشکار می‌سازد.

یکی از ویژگی‌های خوب این کتاب، ارائه مثال‌های موردی برای تمامی سندرم‌های اختلال حرکتی است که در کمتر کتابی می‌توان آن را یافت و این مسئله می‌تواند، درک مفاهیم و کاربرد آن را برای خوانندگان تسهیل کند. لذا مترجمان بر آن شدند تا کلیه مفاهیم هر دو کتاب چاپ سال‌ ۲۰۰۲ و همچنین سال ۲۰۱۱ را در قالب یک مجموعه دوجلدی به مخاطبان ارائه کنند.

جلد اول کتاب، ترجمه مفاهیم و اصول زیربنایی رویکرد سهرمن، به‌روزرسانی این مفاهیم، مرحله‌بندی درمان، سندرم‌های اختلال سیستم حرکتی ستون فقرات گردنی، سینه‌ای و کمری است. جلد دوم کتاب نیز ترجمه فصل‌های مربوط به اندام‌های فوقانی و تحتانی، اعم از مفاصل شانه، آرنج، دست و مچ دست، ران، زانو و مچ پا خواهد بود. لذا به مخاطبان توصیه می‌شود، ابتدا جلد اول را که شامل مفاهیم زیربنایی به همراه بررسی سندرم‌های ستون فقرات می‌باشد، مطالعه کرده و سپس سندرم‌های مربوط به هر اندام و مفصل را از جلد دوم کتاب که به‌زودی توسط «انتشارات پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی» منتشر خواهد شد، مطالعه نمایند.

مطالعه این اثر ارزشمند، به دانشجویان، معلمان، اساتید و تمامی علاقه‌مندان به حوزه علوم ورزشی، به‌ویژه در گرایش حرکات اصلاحی، پیشنهاد می‌شود.

این کتاب 634 صفحه و مبلغ180،000 تومان است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت خرید آنلاین کتاب‌های انتشارات پژوهشگاه تربیت‌بدنی (از طریق آدینه‌بوک، کتاب‌متاب و با مربی) به نشانی:  https://ssrc.ac.ir/farhangi/fa/page/318 مراجعه و برای سفارش تلفنی با شماره تلفن 02188747632 داخلی 200 تماس حاصل نمایند و یا از طریق نرم‌افزار واتس‌اپ به شماره همراه 09334213633 پیام ارسال کنند.
همچنین قابل‌توجه است، برای سفارش‌های بالاتر از مبلغ صد هزار تومان (سفارش تلفنی و یا از طریق واتس‌اپ)، ارسال کتاب‌ها به‌صورت رایگان، انجام خواهد شد.
                            جهت دانلود صفحات ابتدایی کتاب، اینجا کلیک نمایید.

 

کلید واژه ها: کتاب انتشارات پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی اختلال سیستم حرکتی ستون فقرات


نظر شما :