کتاب « دستورالعمل اجرای آزمون‌های غربالگری حرکات عملکردی» منتشر شد

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۴ کد : ۷۳۱ معاونت فرهنگی و اجتماعی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۵۰۱
پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی کتاب « دستورالعمل اجرای آزمون‌های غربالگری حرکات عملکردی» را منتشر کرد
کتاب « دستورالعمل اجرای آزمون‌های غربالگری حرکات عملکردی» منتشر شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، کتاب « دستورالعمل اجرای آزمون‌های غربالگری حرکات عملکردی» گردآوری و ترجمه: دکتر داوود خضری عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و لیدا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزش دانشگاه مازندران با ویراستاری علمی دکتر شادمهر میردار عضو هیات علمی دانشگاه مازندران توسط انتشارات پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی منتشر شد.

آشنایی با کتاب

غربالگری حرکتی عملکردی، حرکات پایه، کنترل حرکتی در الگوهای حرکتی و صلاحیت حرکات پایه را توسط مهارت‌های خاص و غیر پیچیده، ثبت می‌کند. این بزرگ‌ترین بخش از نقص حرکتی را تعیین می‌کند. محدودیت‌ها یا عدم تقارن را نشان می‌دهد و درنهایت آنها را با یک خروجی مرتبط می‌سازد. پس از یافتن بزرگ‌ترین عدم تقارن یا نقص، می‌توانید در صورت لزوم از غربال‌های اضافی استفاده کنید که دقیق‌تر هستند.

ایده اصلی غربالگری این بود که کیفیت الگوی حرکتی را با یک سیستم درجه‌بندی ساده ارزیابی حرکتی به تصویر بکشد. این سیستم برای تشخیص یا اندازه‌گیری یک مفصل به‌تنهایی در نظر گرفته نشده است. اندازه‌گیری حرکت یک مفصل ایزوله، عدم آگاهی از الگوی حرکت را به همراه دارد. بدن، بسیار پیچیده‌تر از آن است که یک حرکت ایزوله در مراحل اولیه غربالگری، مهم و جدی به نظر آید.

این سیستم، برای تعیین و رتبه‌بندی الگوهای حرکتی در ورزشکاران دبیرستانی و اینکه چه کسی آماده فعالیت‌های سطح بالاتر در رده وزنی یک‌رشته ورزشی است، ایجادشده بود. بااین‌حال، در طول فرآیند پایش دوساله، به استفاده‌ای فراتر از هدف اصلی دست‌یافتیم. اطلاعات جمع‌آوری‌شده از آن، دامنه تمرین اصلاحی، تمرین و توان‌بخشی ما را گسترده‌تر کرده است. غربالگری به ما آموخت، چگونه از آن استفاده کنیم و به ما کمک کرد تا از بازخورد به‌موقع و باارزش برای اصلاح حرکات بهره‌مند شویم.

تخصص جمعی ما ناشی از کار کردن با غربالگری استاندارد است، نه اینکه هر بار غربالگری را که ناخوشایند و سردرگم کننده باشد، تغییر دهیم. ما به نتاوب روش تشخیص غربالگری را تغییر دادیم، اما به نحوه جمع‌آوری اطلاعات را تغییر ندادیم. به‌نوعی، این کار نشانگر تکامل ماست، نه غربالگری. در غربالگری، با صرف زمان حدود 10 دقیقه، هر آنچه را می‌خواهیم، می‌توانیم ببینیم و ثبت کنیم.

FMS، شامل هفت آزمون است که به تعادل حرکتی و پایدای نیاز دارد. الگوهای استفاده‌شده، عملکرد قابل‌ملاحظه‌ای از حرکات پایه، تحرک و پایداری را توسط قرار دادن آزمودنی در موقعیت عدم تعادل و عدم تقارن و محدودیت‌ها فراهم می‌کند که برای متخصص تناسب‌اندام و مربی تندرستی، قابل‌توجه است.

وقتی حرکات غربالگری، مشابه حرکات ورزشکار است، صرفاً نوعی انطباق صورت می‌گیرد. غربالگری ابزار تمرینی و ابزاری برای رقابت نیست، بلکه ابزاری کامل برای رتبه‌بندی حرکات است.

سودمندی غربالگری، سادگی، عملی بودن و توانایی پر کردن خلأ جعبه‌ابزاری است که ما برای تشخیص عملکرد و پایداری استفاده می‌کنیم. این سیستم باهدف مشخص کردن دلیل وجود الگوی حرکتی ناکارآمد و ناقص در نظر گرفته نشده است، بلکه نشان می‌دهد که الگوهای حرکتی دارای چه مشکلاتی هستند. FMS، اختلالات یا درد یا هردوی آن را در الگوی اصلی حرکت قرار می‌دهد.

بسیاری از افراد قادر به انجام طیف وسیعی از حرکات هستند، اما در غربالگری قادر به انجام حرکات کارامد نیستند. افرادی که امتیاز کمی در غربالگری کسب می‌کنند، در حین انجام فعالیت‌های منظم از الگوهای جبرانی استفاده می‌کنند که اگر این عمل ادامه یابد، الگوهای حرکتی زیر بهینه تقویت و منجر به بیومکانیک ضعیف می‌شود و احتمالاً به آسیب‌های آینده منجر می‌شود.

دانش عمومی در مورد پیچیدگی FMS، بهترین حالت ممکن است. برای معرفی این فرآیند به آزمودنی خود، می‌توانید به وب‌سایت سیستم‌های حرکتی عملکردی functonalmovment.com مراجعه کنید.

شایان‌ذکر است، اطلاعات موجود در این کتاب، هرگز جایگزین مشاوره پزشکی، تشخیص یا درمان نخواهد بود. زمانی که با هرگونه پرسشی در مورد شرایط پزشکی و یا قبل از شرکت در برنامه آمادگی جسمانی مواجه شدید، از راهنمایی ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی، بهره‌مند شوید.

این کتاب 184 صفحه و مبلغ 60،000 تومان است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت خرید آنلاین کتاب‌های انتشارات پژوهشگاه تربیت‌بدنی (از طریق آدینه‌بوک، کتاب‌متاب و بامربی) به آدرس لینک https://ssrc.ac.ir/farhangi/fa/page/318 مراجعه و برای سفارش تلفنی با شماره تلفن 02188747632 داخلی 200 تماس حاصل نمایند و یا از طریق نرم‌افزار واتس‌اپ به شماره همراه 09334213633 پیام ارسال کنند.

برای سفارش‌های بالاتر از مبلغ صد هزار تومان (سفارش تلفنی و یا از طریق واتس‌اپ)، ارسال کتاب‌ها به‌صورت رایگان، انجام خواهد شد.
 

کلید واژه ها: کتاب دستورالعمل اجرای آزمون‌های غربالگری حرکات عملکردی انتشارات پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی


نظر شما :