نشست خبری رئیس پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی با اصحاب رسانه برگزار شد

تعداد بازدید:۱۷۷۱
نشست مطبوعاتی رئیس و معاونین پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ظهر امروز (دوشنبه ۱۷ شهریور) در محل این پژوهشگاه و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
نشست خبری رئیس پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی با اصحاب رسانه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دکتر علی شریف نژاد، رئیس پژوهشگاه تربیت‌بدنی به‌اتفاق دکتر محمد شریعت زاده معاون فناوری، دکتر علی کاشی معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی، دکتر هادی روحانی سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی و دکتر نازنین راسخ سرپرست مدیریت ارتباط با جامعه در جمع اصحاب رسانه، درباره آخرین دستورالعمل‌های اجرایی و فنی و پروتکل‌های بهداشتی برگزاری آزمون عملی رشته تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، مسئولیت اجتماعی پژوهشگاه در زمان همه‌گیری ویروس کرونا و پس‌ازآن، معرفی آخرین دستاوردهای پژوهشی و فناوری و اختراعات حوزه علوم ورزشی، ارتباط با جامعه و همکاری‌های صورت گرفته با سازمان‌های داخلی و بین‌المللی، عملکرد پژوهشگاه تربیت‌بدنی در دو سال اخیر در حوزه علوم ورزشی، برنامه‌های پیش روی پژوهشگاه در آینده و همچنین دوازدهمین همایش بین‌المللی تربیت‌بدنی و علوم ورزشی توضیحات مبسوطی ارائه دادند.

وی در ابتدای این نشست بابیان اینکه امسال اتفاق بی‌سابقه‌ای در آزمون‌های عملی کنکور اتفاق افتاد است و آن ورود ۴۲ هزار داوطلب در مقطع کارشناسی به رشته‌های ورزشی بود درحالی‌که در سالیان گذاشته جذب متقاضیان این رشته حدود ۴ هزارتا ۵ هزار داوطلب بود.
او ادامه داد: در سال‌های گذشته ۱۰ مرکز به برگزاری آزمون‌های عملی اقدام می‌کردند، اما امسال آن را به ۳۵ مرکز در ۳۱ استان ارتقا دادیم؛ چراکه تحقق این موضوع باعث کاهش تردد داوطلبان در سطح استان‌ها می‌شد و برای انجام این موضوع یک دستورالعمل‌های فنی و یک دستورالعمل بهداشتی تهیه شد که اطلاع‌رسانی آن از طریق سایت سازمان سنجش و پژوهشگاه صورت پذیرفت.

دکتر شریف نژاد اضافه کرد: هفته آینده زمان برگزاری این آزمون‌های عملی خواهد بود که با رعایت تمام دستورالعمل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تهیه دستورالعمل کلاس‌های عملی در سطح دانشگاه‌ها نیز در دستور کار قرار گرفت. تمام رشته‌های تحصیلی در دوران کرونا موظف شدند به‌صورت مجازی فعالیت کنند، اما ازآنجایی‌که ماهیت رشته تربیت‌بدنی و علوم ورزشی متفاوت است، سعی کردیم روی این موضوع کارکنیم. از اوایل فروردین‌ماه سال 99 در پژوهشگاه جلساتی با حضور روسای دانشکده‌ها و مدیران تربیت‌بدنی کل کشور تشکیل و درنهایت منجر به تنظیم دستورالعملی شد که در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفت. البته ما دست دانشگاه‌ها را باز گذاشتیم چون در کل کشور نمی‌توان به‌صورت یکسان این دستورالعمل را اجرا کرد.

دکتر شریف نژاد بابیان اینکه کرونا باعث شده باشگاه‌های ما تعطیل شوند افزود: مذاکراتی با ستاد ملی کرونا داشتیم تا باشگاه‌ها بتوانند کار خود را از سر بگیرند. مکاتبات مثبتی صورت گرفته و نمایندگان سه وزارتخانه بهداشت، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و وزارت ورزش و جوانان و همچنین ورزش شهرداری تعیین شدند که در این زمینه فعالیت خود را آغاز نمایند. امیدواریم بتوانیم دوره‌های آموزشی را برای باشگاه‌داران برگزار کنیم تا آن‌ها با اطلاعات کافی و رعایت موارد بهداشتی به‌صورت محتاطانه فعالیت خود را بتوانند از سر بگیرند.

وی در پاسخ به این سؤال که «فدراسیون‌های ورزشی تا چه اندازه از اطلاعات و یافته‌های این پژوهشگاه و همچنین وسایل ورزشی ساخته‌شده استفاده می‌کنند؟»، اظهار داشت: باید این سؤال را داشته باشیم که فدراسیون‌ها چقدر نیازهای پژوهشی را به ما معرفی می‌کنند. ما تاکنون 12 قرارداد پژوهشی با فدراسیون‌ها داشته‌ایم و 10 مورد کار نیز برای وزارت ورزش انجام می‌دهیم. خوشبختانه رویکرد سازمان‌های ورزشی و فدراسیون‌ها نسبت به گذشته بهتر شده است.

متأسفانه این موضوع وجود دارد که تولیدات داخلی به پوشاک و وسایل بدنسازی محدودشده است. ما یکسری نیازهایی در ورزش داریم که حتی یک نمونه ساخته‌شده داخلی هم نداشتیم، اما با کمک افراد متخصص بخش عمده‌ای را ایجاد کرده‌ایم. مشکل اصلی این است که فدراسیون‌ها و نهادها هنوز اعتماد کافی برای خریدن این وسایل ندارند و این مسئله یک چرخه معیوب را ایجاد کرده است به‌هرحال باید به محصول ایرانی اعتماد شود.

دکتر شریف نژاد افزود: خوشبختانه سکه پژوهشگاه نسبت به گذشته در بین فدراسیون‌ها و نهادها رایج‌تر از قبل شده است، اما هنوز فاصله زیادی با ایده آل‌ها داریم. به نظرم این‌یک نیاز دوطرفه است، یعنی ما اعلام آمادگی برای انجام طرح‌های پژوهشی داریم و البته فدراسیون‌ها نیز باید این مسئله را بخواهند.
 


نظر شما :