بررسی همه‌گیرشناسی آسیب‌های ورزشی و افتادن دانش‌آموزان ایرانی

۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۱ کد : ۹۴۷ معاونت پژوهشی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۳۴۴۲
طرح پژوهشی «بررسی همه‌گیرشناسی آسیب‌های ورزشی و آسیب‌های ناشی از سقوط دانش‌آموزان ایرانی»، توسط پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی و به همت دکتر محمدحسین علیزاده «مجری طرح پژوهشی»، اجرا و خاتمه یافت.
بررسی همه‌گیرشناسی آسیب‌های ورزشی و افتادن دانش‌آموزان ایرانی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، جامعه آماری این پژوهش را دانش‌آموزان 12 تا 16 ساله مقطع راهنمایی تشکیل می‌دادند که برای انجام این تحقیق، تعداد 6300 دانش‌آموز دختر و پسر از شهرهای تهران، کرج، یزد، خرم‌آباد، ساری، شهرکرد، بندرعباس، مشهد و تبریز به عنوان نمونه انتخاب شدند و به مدت یک سال تحصیلی با شیوه آینده‌نگر تحت نظارت قرار گرفتند. برای تجزیه تحلیل داده‌ها نیز از آمار توصیفی و جدول متقاطع برای مقایسه متغیرها، با توجه به جنسیت استفاده شد.

نتایج این تحقیق نشان داد، تعداد 457 (10/42 درصد) دانش‌آموزان دچار آسیب شدند، بیشترین میزان آسیب مربوط به دانش‌آموزان دختر (62/4 درصد) بود که در خارج از زنگ ورزش (35/4) و در زمان عدم حضور مربی رخ داده است (67 درصد) و برای پسران در زنگ ورزش (44/8 درصد) و در حضور مربی بود (61/6 درصد). آسیب‌های ورزشی، اغلب در حین تمرین (41/4 درصد) و اکثر آسیب‌ها در زمین ورزشی روباز (62/1 درصد) با سطح آسفالت (51/6 درصد) رخ داده بود.

همچنین، بیشترین نوع آسیب، کوفتگی و پس از آن خراشیدگی و ساییدگی پوست بود. شدت بیشتر آسیب‌ها (56 درصد) از نوع ضعیف بود که یک الی هفت روز پس از وقوع آسیب، بهبود یافته بودند. 62/8 درصد دانش‌آموزان به دلیل زمین خوردن و شایع‌ترین علت وقوع آسیب به دلیل برخورد با دیگر افراد بود. بی‌احتیاطی و عدم توجه به توصیه‌های مربیان از عوامل ایجادکننده آسیب بودند.

شایان ذکر است، این طرح پژوهشی توسط دکتر محمدحسین علیزاده «عضو هیأت علمی دانشگاه تهران» و با همکاری دکتر محمد کریمی‌زاده اردکانی «عضو هیأت علمی دانشگاه تهران» و دکتر انوشیروان کاظم‌نژاد «عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت‌ مدرس»، انجام شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر، از طریق پست الکترونیکی به نشانی: alizadehm@ut.ac.ir با دکتر محمدحسین علیزاده «مجری طرح پژوهشی» در ارتباط باشند.


 

دانلود فایل باکیفیت اینفوگرافیگ «همه‌‌گیرشناسی آسیب های ورزشی و افتادن دانش آموزان ایرانی»

کلید واژه ها: زنگ ورزش ورزش دانش آموزی ورزش مدارس طرح پژوهشی آسیب دیدگی دانش آموزان آسیب های ورزشی آسیب شناسی ورزشی دکتر محمدحسین علیزاده پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی


نظر شما :