کتاب « تمرینات آزمایشگاهی و میدانی در بیومکانیک ورزش و تمرین » منتشر شد

تعداد بازدید:۲۵۴۴
پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی کتاب « تمرینات آزمایشگاهی و میدانی در بیومکانیک ورزش و تمرین » را منتشر کرد
کتاب « تمرینات آزمایشگاهی و میدانی در بیومکانیک ورزش و تمرین » منتشر شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، کتاب « تمرینات آزمایشگاهی و میدانی در بیومکانیک ورزش و تمرین » مؤلف: جیمز واتکینز با ترجمه: دکتر محمد متقی طلب، دکتر شهرزاد معصومی، میلاد فدایی ده‌ چشمه، طالب فدایی ده‌ چشمه و سعید میر سعادت، از سوی انتشارات پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی چاپ و به بازار کتاب عرضه‌شده است.

آشنایی با کتاب

بیومکانیک، مطالعه نیروهای وارد بر موجودات زنده و بررسی تأثیر این نیروها، بر اندازه، شکل، ساختار و حرکت موجود زنده می‌باشد. اجزای ساختار اسکلتی ـ عضلانی (عضلات، استخوان‌ها و مفاصل بین استخوان‌ها)، ازنظر اندازه، شکل و ساختار، دائماً در حال تطبیق با نیروهای داخلی هستند که به‌طور روزمره به آنها اعمال می‌شوند.

سازگاری ساختاری، شاخه‌ای از علم بیومکانیک است که به تأثیر نیروهای داخلی بر اندازه، شکل و ساختار اجزای سیستم اسکلتی ـ عضلانی می‌پردازد.

بیومکانیک حرکت، شاخه‌ای از علم بیومکانیک است که به بررسی اثر نیروهای خارجی بر حرکت بدن می‌پردازد. در ورزش و تمرین، هر بار که یک معلم، مربی، تمرین دهنده و یا درمانگر تلاش می‌کند، تکنیک فرد را بهبود ببخشد (نحوه حرکت بازوها، پاها، تنه و سر در رابطه با یکدیگر، در حین انجام یک حرکت خاص، ازجمله چرخش به جلو در ژیمناستیک، شوت سه‌گام در بسکتبال و یا پیاده‌روی با کمک عصا) سعی دارد تا نیروهای داخلی را تغییر دهد (تغییر در بزرگی، مدت‌زمان و یا لحظه اعمال نیروهای عضلانی) تا بدین‌وسیله، بزرگی، مدت‌زمان اعمال نیرو و لحظه اعمال نیروهای خارجی فعال که تعیین‌کننده کیفیت اجرا هستند، تغییر کند.

بیومکانیک حرکت، یکی از اجزای ضروری در آماده‌سازی حرفه‌ای مربیان ورزشی، معلمان تربیت‌بدنی، مربیان آمادگی جسمانی و فیزیوتراپ‌ها است. در آماده‌سازی حرفه‌ای علاوه بر مطالعه تئوری اصول علمی بیومکانیک حرکت، فعالیت‌های آزمایشگاهی و میدانی قابل‌توجهی نیز به‌منظور تقویت درک مفاهیم و یادگیری نحوه ارزیابی اجرا، طراحی می‌شوند.

مطابق با این رویکرد، هدف این کتاب، درگیر کردن دانشجویان در تمرین‌های آزمایشگاهی و میدانی به‌وسیله:

•    توسعه دانش و درک مفاهیم اساسی بیومکانیک حرکت
•    یادگیری نحوه مشاهده و اندازه‌گیری عملکرد، تجزیه‌وتحلیل نتایج فردی و گروهی و گزارش نوشتن
•    آشنایی با تجهیزات آزمایشگاهی و میدانی استاندارد مورداستفاده در ارزیابی بیومکانیکی اجرا و در تحقیقات بیومکانیکی

•    درک اهمیت یادگیری و تکرار تجزیه‌وتحلیل عملکرد در شرایط آزمایشگاهی و میدانی
این کتاب شامل هفت فصل است. فصل اول مفاهیم اساسی نیرو، مکانیک، بیومکانیک و اشکال حرکت را معرفی کرده و واحدهای مکانیکی اندازه‌گیری در سیستم متریک را تشریح می‌کند. فصل دوم، روش‌های پایه در تجزیه‌وتحلیل و تفسیر داده‌های بیومکانیکی، به‌ویژه، شاخص‌های گرایش مرکزی و پراکندگی، همبستگی، روایی و اعتبار را تشریح می‌کند. فصل‌های سوم تا هفتم، بیومکانیک کینماتیک خطی (فصل سوم)، کینتیک خطی (فصل چهارم)، کینماتیک زاویه‌ای (فصل پنجم)، کینتیک زاویه‌ای (فصل ششم) و کار، انرژی و توان (فصل هفتم) را تشریح می‌نماید.

فصل‌های سوم تا هفتم: شامل یک یا چند کاربرگ کاربردی در مورد مفاهیم و اصول بیومکانیکی ذکرشده در آن فصل می‌باشد. 19 کاربرگ کاربردی وجود دارد. کاربرگ‌های کاربردی به‌عنوان تمرین‌های آزمایشگاهی و میدانی طراحی شده‌اند تا در قالب برنامه کلاسی دانشجویان کارشناسی ارشد بیومکانیک ورزشی و تمرین ارائه شوند. هر کاربرگ شامل: اهداف، تجهیزات موردنیاز و روش‌های جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها می‌باشد. علاوه بر این، هر کاربرگ شامل مثال‌هایی از داده‌های به‌دست‌آمده توسط دانشجویان، تجزیه‌وتحلیل آنها و ارائه نتایج در قالب جدول و شکل است.

نویسنده کتاب، فرض را بر این نهاده است که دانشجو هیچ دانش قبلی از بیومکانیک ندارد. تمام مفاهیم بیومکانیکی از پایه، با جزئیات تشریح شده است. برای یادگیری بهتر، هر فصل با مقدمه و بیان اهداف شروع‌شده است، در طول فصل مثال‌های کاربردی، همراه با تصاویر ذکرشده و در پایان، منابع جهت مطالعه بیشتر، به همراه یک نمایه کامل و وسیع آورده شده است.

این کتاب 318 صفحه، در قطع وزیری و مبلغ 110،000 تومان است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت خرید آنلاین کتاب‌های انتشارات پژوهشگاه تربیت‌بدنی (از طریق آدینه‌بوک، کتاب‌متاب و با مربی) به آدرس لینک https://ssrc.ac.ir/farhangi/fa/page/318 مراجعه و برای سفارش تلفنی با شماره تلفن 02188747632 داخلی 200 تماس حاصل نمایند و یا از طریق نرم‌افزار واتس‌اپ به شماره همراه 09334213633 پیام ارسال کنند.

برای سفارش‌های بالاتر از مبلغ صد هزار تومان (ویژه سفارش تلفنی و یا از طریق واتس‌اپ)، ارسال کتاب‌ها به‌صورت رایگان، انجام خواهد شد.
 


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: کتاب تمرینات آزمایشگاهی و میدانی بیومکانیک ورزش


نظر شما :