در قالب یک طرح پژوهشی انجام شد
طراحی نماد ملی ورزش ایران
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی، طرح پژوهشی بررسی طراحی نماد ورزش ایران (مسکات) با حمایت پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی توسط: دکتر مهدی رسولی، دکتر محسن اسمعیلی، دکتر حسین زارعیان از اعضا گروه پژوهشی مدیریت ورزشی پژوهشگاه و با همکاری دکتر علی رغبتی مدیرکل دفتر برنامهریزی معاونت قهرمانی وزارت ورزش و جوانان و دکتر میثم رحیمی زاده عضو هیات علمی دانشگاه شهیدرجایی پایان یافت.
مسکات (Mascot) درواقع یک شخصیت طراحیشده است که میتواند معرف یک برند باشد. هر شرکتی میتواند از کاربردهای مسکات برای بازاریابی قویتر بهره ببرد. در این روش شرکتها با استفاده از طراحی یک شخصیت واقعی یا خیالی، جاندار یا غیر جاندار و یا هر خلاقیت دیگری اقدام به طراحی یک لوگوی مسکات مینمایند که این لوگو در آینده تبدیل به داستان آنها خواهد شد. در حال حاضر مسکات ها جز جداییناپذیر رویدادهای ورزشی هستند، همچنین در بسیاری از باشگاههای ورزشی دنیا نیز مورد استقبال زیادی قرارگرفتهاند. کشور ایران به دلیل قدمت و تاریخ کهن خود سرشار از نمادهای گوناگون است که میتوانند بهعنوان نماد ملی ورزش ایران مورداستفاده قرار گیرد.
تحقیق حاضر درصدد است تا مسکات مطلوب ملی ورزش ایران را تعیین نماید. در این راستا، افراد آگاه به موضوع پژوهش در حیطه نظری و عملی بهعنوان جامعه آماری تحقیق در نظر گرفته شدند. نمونه آماری تحقیق برای تشکیل گروه متمرکز شامل 10 نفر اعضای کارگروه طراحی نماد ورزش ایران بودند که از دو سازمان علمی (پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی) و اجرایی (وزارت ورزش و جوانان) بر اساس سابقه علمی و اجرایی مرتبط و بهصورت نمونهگیری هدفمند قضاوتی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها مصاحبههای گروهی در گروه متمرکز بود.
نتایج تحقیق نشان داد از بین نمادهای بالقوه ملی، شیر، عقاب و شاهین بهعنوان نمادهای حیوانی، فره پهلوانی بهعنوان نماد اسطورهای و رستم بهعنوان نماد انسانی بهترین گزینهها برای نماد ملی ورزش ایران هستند و دراینبین رستم مطلوبترین نماد در این راستا میباشد.
همچنین ویژگیهای ظاهری و شخصیتی نماد در 9 مفهوم شناسایی گردید و کهنالگوی مطلوب نماد ملی ورزش به ترتیب قهرمان، معصوم، نگهدارنده و هرکس به دست آمد.
نظر شما :