کتاب بازتوانی عصبی عضلانی در درمان‌های دستی و فیزیوتراپی به تازگی وارد بازار نشر شد

تعداد بازدید:۱۳۴۱۴
کتاب بازتوانی عصبی عضلانی در درمان‌های دستی و فیزیوتراپی، توسط پژوهشگاه علوم ورزشی منتشر شد
کتاب بازتوانی عصبی عضلانی در درمان‌های دستی و فیزیوتراپی به تازگی وارد بازار نشر شد

 به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم ورزشی،" کتاب بازتوانی عصبی عضلانی در درمان‌های دستی و فیزیوتراپی" تألیف: پروفسور ایال لدرمن «رئیس مرکز توسعه حرفه‌ای درمان‌های دستی و فیزیوتراپی لندن، انگلستان» و ترجمه: دکتر سید مجتبی عسگری «دانشگاه دورتموند آلمان» و دکتر مصطفی زارعی «دانشگاه شهید بهشتی» از سوی انتشارات پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی منتشر شد.

آشنایی با کتاب
از مهم‌ترین معایب پیشرفت تکنولوژی وزندگی ماشینی، کاهش میزان فعالیت جسمانی انسان می‌باشد. این امر، زمینه‌ساز بروز مشکلات عدیده جسمانی و روانی در جوامع صنعتی و درحال‌توسعه گشته است. با آشکار شدن تأثیر فعالیت بدنی بر کیفیت زندگی انسان‌ها و همچنین به‌منظور بازیابی سلامت جسمانی ایشان برای بازگشت هرچه سریعتر به زندگی عادی، در طی دهه‌های اخیر، بسیاری از محققان و دانشمندان برجسته دنیا به طراحی و ارائه رویکردهای بازترانی پرداخته‌اند. در این میان، رویکردهای مبتنی بر فعالیت ورزشی به علت کم‌هزینه بودن، برخورداری از خاصیت غیرتهاجمی و همچنین نداشتن عوارض و عواقب ثانویه، رفته‌رفته مورد اقبال عمومی قرارگرفته‌اند تا جایی که شعار ورزش داروست! در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته به الگوی محققان و دانشمندان برای توسعه این رویکرد، تبدیل‌شده است.

کتاب بازترانی عصبی عضلانی در درمان‌های دستی و فیزیوتراپی (اصول تا تمرین) نیز، اثر ارزشمند یکی از دانشمندان برجسته حیطه بازتوانی و درمان‌های دستی است که اصول و مفاهیم پیچیده بازتوانی را به زبان ساده و با ذکر نمونه‌های تمرینی، بیان کرده است. این کتاب با تکیه‌بر رویکرد عصبی عضلانی که فصل نوینی از راهکارهای بازتوانی می‌باشد، مخاطب را با مفاهیم تئوری و عملی بازترانی برای افراد ورزشکار، سالمندان، افراد مبتلابه اختلالات مغزی و ضایعات نخاعی و همچنین افراد غیر ورزشکار به‌منظور بازگشت سریع به ورزش وزندگی عادی، یاری می‌نماید.

این کتاب با تعیین مهم‌ترین مدل‌ها و مفاهیم یکپارچه‌سازی بازتوانی حرکتی شامل اهمیت رویکرد فانکشنال، بازتوانی در سطوح مهارت و توانایی و کد سازگاری اسکلتی عضلانی، آغاز می‌شود (فصل اول). فصول بعدی درباره حیطه‌های مرتبط با بازتوانی بحث می‌کنند. این فصل‌ها شامل چگونگی سازمان‌دهی حرکت (کنترل حرکتی، فصل دوم) و اینکه حرکت چگونه از اجزای کنترلی پایه که توانایی‌های حرکتی، نامیده می‌شود به وجود می‌آید (فصل سوم) می‌باشد. این توانایی‌ها در شرایط و موقعیت‌های مختلف عصبی عضلانی و اسکلتی عضلانی، تحت تأثیر قرار می‌گیرند و بنابراین به هدف بازتوانی تبدیل می‌شوند. همچنین حس عمقی، نقش مهمی در کنترل حرکت ایفا می‌کند و اغلب توسط آسیب‌های اسکلتی عضلانی و آسیب‌های دستگاه عصبی مرکزی، تحت تأثیر قرار می‌گیرد (فصل چهارم). موضوع مهم دیگر در بازتوانی، حفظ بازیابی حرکتی برای بلندمدت می‌باشد. فصل پنجم، درباره یادگیری حرکتی و اصول سازگاری و نحوه یکپارچه کردن آنها در مدیریت بالینی، بحث می‌کند.

نتایج یادگیری، شکل‌پذیری عصبی عضلانی و فیزیولوژی عصبی و سازگاری در فصل ششم، شرح خواهد داده شد. در آسیب‌های اسکلتی عضلانی، سازمان‌دهی مجدد حرکتی برای پیشگیری از آسیب‌های بعدی (فصل هفتم)، ظهور حرکت به دنبال این سازماندهی حرکتی و همچنین دلایل استفاده از بازتوانی عصبی عضلانی پس از تشخیص آسیب‌دیدگی، موردبحث قرار خواهد گرفت.

زمانی که فرد با یک آسیب‌دیدگی مواجه می‌شود، عقاید، باورها و رفتار وی می‌تواند مفهوم مهمی در بازیابی داشته باشد. به‌علاوه، نحوه استفاده فرد از بدن خویش و یا فعالیت‌های روزانه وی، ممکن است او را درخطر آسیب قرار دهد. این فاکتورهای ادراکی و رفتاری در فصل هشتم، بررسی می‌شوند. این مبحث در فصل نهم با ارزیابی کردن دردهای بدون زخم و جراحت مثل درد عضله ذوزنقه، درد فک و درد مزمن گردن، ادامه می‌یابد. در این شرایط افراد، درد و ناتوانی موضعی را بدون سابقه آسیب بافتی، توسعه می‌دهند.

فصل دهم، مفاهیم حرکت فانکشنال، کنترل حرکتی و یادگیری، سازگاری و همچنین کارکرد آنها در بازتوانی افراد دارای آسیب دستگاه عصبی مرکزی را کاوش می‌نماید. فصل یازدهم، نحوه توسعه برنامه بازتوانی با استفاده از مفاهیم کلیدی اشاره‌شده در کتاب را توضیح می‌دهد. فصل دوازدهم، تعدادی از ارزیابی‌ها و چالش‌های توانایی‌های حرکتی و فصل سیزدهم، اصل تشابه برای حس عمقی را بررسی می‌نماید. چالش‌های حرکتی توصیف‌شده در کتاب از چند منبع مختلف گردآوری‌شده‌اند. برخی از آنها برگرفته از مطالعات هستند و برخی را شخصاً پروفسور ایال لدرمن (مؤلف کتاب)، توسعه داده و استفاده کرده است.

قابل‌ذکر است، این کتاب، یک منبع باهدف فراهم کردن ایده است و دستورالعمل و یا پروتکل درمانی برای بازیابی نمی‌باشد. همچنین، با توجه به اهمیت رویکرد عصبی عضلانی در حیطه علوم ورزشی و کمبود منابع فارسی مؤثر در این زمینه، این اثر ترجمه‌شده و امید است برای اساتید، دانشجویان، مربیان و سایر علاقه‌مندان، منبعی مفید و کمک‌کننده باشد.

برای دانلود فایل pdf صفحات ابتدایی کتاب اینجا کلیک کنید

 

کتاب مذکور در (300 صفحه) و به قیمت: 75000 تومان آماده ارائه به دوست داران کتاب است. 

علاقه‌مندان می‌توانند جهت خرید آنلاین کتاب‌های انتشارات پژوهشگاه تربیت‌بدنی (از طریق سایت‌های آدینه‌بوک، کتاب‌متاب و بامربی) به نشانی: https://ssrc.ac.ir/farhangi/fa/page/318 مراجعه و برای سفارش تلفنی با شماره تلفن 02188747632 داخلی 200 تماس حاصل نمایند و یا از طریق نرم‌افزار واتس‌اپ به شماره همراه 09334213633 پیام ارسال کنند.
 

کلید واژه ها: کتاب پزشکی بازتوانی عصبی عضلانی فیزیوتراپی ورزشی


نظر شما :