مراقبت‌های حرکتی در دوران شیوع کرونا برای شهرنشینان

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۶ کد : ۳۳۳ معاونت پژوهشی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۷۲
مؤثرترین راهکار مقابله با عوارض خانه‌نشینی در دوران شیوع کرونا، هدف‌گذاری برای آغاز یک برنامه ورزشی کاربردی، مفید و اثربخش در محیط خانه است.
مراقبت‌های حرکتی در دوران شیوع کرونا برای شهرنشینان

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، بسیاری از شهروندان در این روزها به دلیل همه‌گیری ویروس کووید 19(کرونا) یا به‌طور کامل در قرنطینه به سر می‌برند و یا رفت‌وآمدهای خود را به شکل گسترده‌ای کاهش داده‌اند.
اگرچه این تدابیر سودمند برای حفظ سلامت شخصی و عمومی جامعه در راستای مقابله با بیماری «کووید ۱۹» اتخاذشده است اما کم‌توجهی به برنامه‌های ورزشی و کم‌تحرکی تاثیرمنفی بر سلامت روح و روان افراد در میان‌مدت و حتی کوتاه‌مدت خواهد داشت.
دکتر معصومه هلالی زاده عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی معتقد است با بهره‌گیری از پروتکل‌های تمرین در خانه، افراد می‌توانند عوارض ماندن در محیط خانه را به حداقل برسانند.
وی یکی از مهم‌ترین عوارض منفی ماندن در محیط منزل را کم‌تحرکی عنوان کرد و افزود: معمولاً در زندگی معمول روزمره در قالب مراودات اجتماعی و انجام فعالیت‌های شغلی در بیرون از خانه بسیاری از حرکات جسمانی ما شکل می‌گیرند؛ درحالی‌که ماندن در محیط منزل معمولاً نوعی رخوت و سستی را در افراد پدید می‌آورد که اصولاً میل و کشش نسبت به انجام فعالیت‌های جسمانی معمول را نیز کاهش می‌دهد. مخصوصاً در زندگی آپارتمان و شهرنشینی که امروزه بسیاری از افراد ناگزیرند در منازل کوچک روزگار بگذرانند و بسیاری از خانواده‌های ساکن پایتخت و شهرهای بزرگ در فضاهای آپارتمانی ۶۰ یا ۷۰ متری در تعدادهای سه، چهار یا پنج‌نفری زندگی می‌کند و دسترسی به فضای حیاط شخصی برای آنان میسر نیست.
دکتر هلالی زاده بابیان اینکه اجبار قرنطینه خانگی عواقب کم‌تحرکی به‌مراتب بالاتری را برای افراد ساکن منازل کوچک‌تر به همراه دارد این سؤال مطرح است، در چنین شرایطی برای حفظ فعالیت کافی روزانه خود چه باید بکنیم و از چه راهکارهایی مددجوییم؟
وی در پاسخ گفت: بر اساس نتایج مطالعات، به‌منظور تقویت سیستم ایمنی، مراقبت‌های بهداشتی مختلفی ضروری است. در این میان، نه‌تنها مراقبت‌های تغذیه‌ای و تقویت آمادگی روانی و حفظ آرامش بسیار حائز اهمیت است، بلکه توصیه کاربردی بسیار مهم از سوی سازمان‌های متولی بهداشت بین‌المللی به‌ویژه سازمان بهداشت جهانی و انجمن طب ورزشی آمریکا این است که برای مقاوم‌سازی خود در برابر انواع بیماری‌ها، حفظ فعالیت جسمانی کافی را در دستور زندگی خود قرار دهید.

 وی با ابراز تأسف از اینکه برخی افراد به توصیه‌های نادرستی نظیر منع افراد جامعه از فعالیت ورزشی در دوران قرنطینه و شیوع کرونا خاطرنشان کرد: که هیچ سند علمی و معتبری در این زمینه وجود ندارد.
وی در پایان اظهار کرد: با توجه به این مهم که بیماری ویروسی کووید 19 (کرونا) هنوز به‌خوبی شناخته‌شده نیست و واکسن و دارویی برای آن ساخته نشده است، تنها راه اساسی برای مقابله با آن، چه به‌منظور پیشگیری و چه به‌منظور تسهیل و تسریع روند درمان، تقویت سیستم ایمنی می‌باشد؛ بنابراین ناگزیریم بپذیریم که انجام فعالیت‌های ورزشی روزمره به‌عنوان کلید اساسی تقویت سیستم ایمنی همچنان در صف اول مراقبت‌های بهداشتی به همان مقدار که مراقبت‌های تغذیه‌ای و مراقبت‌های روانی حائز اهمیت هستند، می‌تواند نقش‌آفرینی کند. بدین منظور، انجام تمرینات ورزشی هوازی، مقاومتی و انعطاف‌پذیری با کمترین میزان نیاز به فضای فیزیکی و تجهیزات ورزشی، بهترین گزینه پیشنهادی برای عموم جامعه محسوب می‌شود.

 

کلید واژه ها: مراقبت‌های حرکتیدوران شیوع کرونابرای شهرنشینانپژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشیدکتر معصومه هلالی زاده


نظر شما :