درقالب یک طرح پژوهشی...

طرح پژوهشی بازنگری در آزمون عملی رشته علوم ورزشی و ارائه شیوه جدید محاسبه نمره نهایی آزمون انجام شد

۲۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۳:۲۰ کد : ۲۳۵۱ معاونت پژوهشی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۹۳۳
طرح پژوهشی «بازنگری در آزمون عملی رشته علوم ورزشی و ارائه شیوه جدید محاسبه نمره نهایی آزمون» توسط «پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» انجام و خاتمه یافت.
طرح پژوهشی بازنگری در آزمون عملی رشته علوم ورزشی و ارائه شیوه جدید محاسبه نمره نهایی آزمون انجام شد

دکتر محمد شریعت‌زاده «مجری طرح پژوهشی» در گفت‌وگو با روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی اظهار کرد: با توجه به بررسی‌های انجام شده و ارزیابی نمرات آزمون عملی بیش از 60 هزار داوطلب در طی سال‌های 1384 لغایت 1396، مشخص شد که نیاز است فرمول و ضرایب محاسباتی نمره کل آزمون عملی مورد ارزیابی و بازبینی مجدد قرار گیرد تا میزان حساسیت آزمون و متعاقباً توان آن در تمایز میان داوطلبان قوی و ضعیف در آزمون بیشتر شود و هدف از انجام این پژوهش، بازنگری در فرمول محاسباتی آزمون عملی و ارائه شیوه جدید محاسبه نمره نهایی آن بود. 

وی گفت: براساس اهداف طرح و به منظور بررسی همبستگی میان نمرات دروس عملی دانشجویان کارشناسی و مفاد آزمون عملی برگزار شده، از 3 دانشگاه دولتی  که مجری دوره کارشناسی روزانه رشته علوم ورزشی هستند، کارنامه دانشجویان فارغ‌التحصیل اخذ شد و در نهایت 149 آزمودنی خانم و 135 آزمودنی آقا در گروه نمونه این تحقیق قرار گرفتند. مجموعاً دانشجویان 35 درس عملی را در طول دوره کارشناسی خود گذرانده بودند که در دانشگاه‌های مختلف با توجه به تنوع دروس اختیاری دارای قدری تفاوت بوده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه در خصوص نتایج این تحقیق اظهار کرد: پسران آزمودنی بررسی شده در این پژوهش دارای نمرات بهتری در معدل دروس عملی بوده‌اند. در بررسی انجام شده توسط رگرسیون خطی مشخص شد، دروس آزمون عملی توانایی پیش‌بینی معنادار معدل دروس عملی را در دوره کارشناسی داشته و همچنین مشخص شد که مفاد آزمون، همبستگی معناداری با معدل دروس عملی دوره کارشناسی دختران و پسران دارند. 

وی افزود: با استفاده از روش آماری  تحلیل عاملی بار عاملی مفاد مختلف آزمون برای محاسبه نمره کل آزمون عملی بازبینی و بروزرسانی گردید.

شایان‌ ذکر است، این طرح پژوهشی توسط دکتر محمد شریعت‌زاده «دانشیار پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی» و با همکاری ..دکتر علی کاشی، دکتر انوشیروان کاظم نژاد و سایر همکاران انجام‌شده است. 

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق آدرس ایمیل shariatzadeh.sport@gmail.com با مجری طرح در ارتباط باشند.

 

انتهای خبر/

کلیدواژه‌ها: طرح پژوهشی آزمون عملی رشته علوم ورزشی نمرات آزمون عملی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دکتر محمد شریعت‌زاده


نظر شما :