دوره دانش‌افزایی اخلاق در پژوهش برگزار شد

تعداد بازدید:۱۰۲۷
وبینار «دانش‌افزایی اخلاق در پژوهش» توسط «پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» و با همکاری «دانشگاه علامه طباطبایی تهران»، روز گذشته دوشنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱، برگزار گردید.
دوره دانش‌افزایی اخلاق در پژوهش برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دوره دانش‌افزایی اخلاق در پژوهش (دارای امتیاز فرهنگی موضوع ماده یک آیین‌نامه‌ ارتقای اعضای هیأت علمی)، با تدریس اساتید برجسته این حوزه و با حضور دکتر حسین زارعیان «معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه»، دکتر مجتبی عشرستاقی «عضو کارگروه اخلاق پژوهشگاه» و با مشارکت جمعی از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و دانشگاه‌های سراسر کشور، به صورت مجازی و غیرحضوری، به مدت 8 ساعت آموزشی برگزار شد.

در ابتدا، دکتر زارعیان «معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه»، ضمن عرض خیرمقدم و خوش‌آمدگویی به مدرسان و کلیه شرکت‌کنندگان در این دوره، اظهار کرد: بحث اخلاق‌مداری در پژوهش، یکی از مقولات پرکاربرد در اخلاق کاربردی و اخلاق حرفه‌ای است. ابعاد و اصول اخلاق در پژوهش، از جهات متعددی، قابل بحث و بررسی است که به دلیل کثرت اطلاعات و تولیدات علمی در عصر جدید، مورد توجه ویژه قرار گرفته است. زیرا تا زمانی که اخلاق در پژوهش، رعایت نشود، متأسفانه برخی مشکلات همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند.

وی تأکید کرد: یک پژوهشگر می‌بایست، در تمام مراحل پژوهش، شامل: پیش از آغاز به کار، در حین اجرا و پس از اتمام پژوهش، آگاه باشد که رعایت نکات اخلاقی در نمونه‌های انسانی و حیوانی بسیار حائز اهمیت می‌باشد و در این دوره نیز، در خصوص مباحث: «مبانی کارآزمایی بالینی»، «کدهای اخلاقی در مطالعات انسانی»، «آموزش تخصصی و اخلاقی کار با حیوانات آزمایشگاهی» و غیره، توضیحات جامعی توسط مدرسان ارائه می‌شود.

در ادامه، دکتر انوشیروان کاظم‌نژاد «استاد دانشگاه تربیت مدرس»، مباحثی را با محوریت کارآزمایی‌های بالینی ارائه کرد و به ابهامات و اشکال‌های رایج پژوهشگران در اجرای این گونه پژوهش‌ها پاسخ داد. وی همچنین، مباحثی را در خصوص تفاوت‌های داوطلبی و رضایت آزمودنی‌ها مطرح کرد و نحوه نمونه‌گیری و قرار دادن نمونه‌ها در گروه‌های پژوهش را تشریح کرد.

در بخش دوم وبینار، دکتر مینا فروزنده «استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران»، ابتدا تاریخچه‌ای از آغاز توجه پژوهشگران به مسائل اخلاقی در پژوهش را بیان کرد و سپس به ذکر نکاتی از بیانیه‌های نورنبرگ و هلسینکی و کدهای اخلاقی مورد اشاره در آنها پرداخت. وی گفت: تعامل میان پژوهشگر و آزمودنی، از ملاحظاتی است که باید از جانب پژوهشگر رعایت گردد و همچنین، نکات مفیدی در خصوص رضایت‌نامه‌های آگاهانه که باید در هنگام مطالعه روی آزمودنی‌های انسانی اخذ گردد، ارائه کرد.

تدریس بخش پایانی این دوره نیز برعهده دکتر مجید پیرستانی «استادیار دانشگاه تربیت مدرس» بود که وی در حوزه ملاحظات اخلاقی در کار با حیوانات آزمایشگاهی، توضیحات تخصصی مربوطه را در خصوص موضوعات: «آشنایی با حیوانات بزرگ و کوچک آزمایشگاهی»، «اصول اخلاقی و ایمنی در کار با حیوانات آزمایشگاهی»، «تأثیر سلامت حیوانات آزمایشگاهی بر نتایج مطالعات»، «روش‌های تشخیص درد و مبانی بی‌دردی و بیهوشی در حیوانات آزمایشگاهی»، «روش‌های پایان کار با حیوانات آزمایشگاهی» و غیره، شرح داد.

 

انتهای خبر/

کلید واژه ها: پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنی پژوهشگاه علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی اخلاق در پژوهش کارآزمایی بالینی کدهای اخلاقی مطالعات انسانی کار با حیوانات آزمایشگاهی عضو هیئت علمی اعضای هیات علمی و اساتید دانشگاه امتیاز ارتقای هیات علمی


نظر شما :