با هدف تربیت نیروهای متخصص در سراسر کشور

چهارمین دوره تخصصی تربیت ارزیاب رشد حرکتی کودکان برگزار شد

تعداد بازدید:۷۹۹
چهارمین دوره تربیت ارزیاب رشد حرکتی کودکان، توسط «پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» و با همکاری کمیته توسعه ورزش و فعالیت بدنی کودکان و فدراسیون ورزش‌های همگانی در تاریخ ۱۷ الی ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۱، برگزار گردید.
چهارمین دوره تخصصی تربیت ارزیاب رشد حرکتی کودکان برگزار شد

این دوره تخصصی به صورت ویژه برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی و همچنین مربیان بازی و ورزش کودکان، در قالب 3 روز آموزش مجازی و غیرحضوری و یک روز نیز به صورت حضوری و با تدریس دکتر صالح رفیعی «عضو هیأت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و رئیس انجمن توسعه ورزش و فعالیت بدنی کودکان ایران»، دکتر فرهاد قدیری «عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی» و دکتر سنا سلطانی «دکتری رشد حرکتی»، برگزار شد.

دکتر صالح رفیعی «مدرس و مدیر دوره» در گفتگو با روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، اظهار کرد: این دوره به منظور تربیت افراد متخصص در حوزه رشد حرکتی اجرا شد و از جمله مهم‌ترین اهداف برگزاری آن می‌توان به آشنایی شرکت‌کنندگان با: «مبانی سنجش و ارزیابی عملکرد انسان»، «رشد مهارت‌های حرکتی بنیادی»، «مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف»، «تفاوت‌های میان آزمون‌های ملاک مرجع و هنجار مرجع»، «آزمون‌های معتبر و استاندارد مربوطه»، «آموزش کاربردی استفاده از سامانه ارزیابی رشد مهارت‌های حرکتی» و ... اشاره کرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه گفت: در طی سه روز آموزش مجازی و تئوری (تاریخ 17 الی 19 بهمن ماه)، شرکت‌کنندگان با نحوه اجرا و نحوه تفسیر آزمون‌های استاندارد بین‌المللی، به ترتیب شامل: آزمون MABC-2، دارای بیشترین روایی برای تشخیص اختلالات هماهنگی رشدی ـ آزمون TGMD-3، بررسی کیفیت مهارت های حرکتی درشت کودکان و آزمون  BOT-2، مختص بررسی تبحر حرکتی کودکان، آشنا شدند. همچنین، علاوه بر دانش نظری کسب شده، در روز چهارم و پایانی دوره (20 بهمن ماه)، به صورت عملی و حضوری، اجرای میدانی آزمون‌های مذکور را نیز تجربه کردند.

دکتر رفیعی بیان کرد: ما امیدوار هستیم، افراد متخصصی که آموزش دیده‌اند و به فراگیران دوره‌های گذشته اضافه شده‌اند، یک رویکرد علمی را در حوزه ورزش کودکان ارائه و نگاه تخصصی‌تری را در حیطه رشد کودکان داشته باشند، تا سبب بهبود هرچه بهتر وضعیت رشدی کودکان کشورمان شوند.

وی افزود: با توجه به تحقیقات انجام شده در پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، مشهود است که وضعیت رشدی کودکان‌مان به دلیل کم‌تحرکی ناشی از دوران شیوع بیماری کرونا، بسیار حاد شده است و شرایط نامناسب‌تری را نسبت به قبل از این دوران دارند. بنابراین، می‌بایست در حوزه رشد کودکان، متخصصان بیشتری داشته باشیم و در سطح کل کشور، این ارزیابی‌ها صورت گیرد. همچنین، صرفا اتکای ما به ارزیابی نیست و در ادامه این روند، ارزیابی‌ها را به مداخلات مؤثر متصل خواهیم کرد.

در ادامه، دکتر سلطانی «مدرس دوره» اظهار کرد: کودکان و نوجوانان کشورمان، به جهت کم‌تحرکی و خانه‌نشینی مطلق در زمان بیماری کرونا، دچار یک تأخیر حرکتی شدید شدند و با توجه به ارزیابی‌هایی که توسط پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی و با همکاری فدراسیون ورزش‌های همگانی انجام شد، این غربالگری نشان داد که بسیاری از کودکان ما دچار تأخیرهای حرکتی شدند و درصد بسیار زیادی از آنها نیز تأخیرهای رشدی دارند.

وی افزود: اجرای یک ارزیابی علمی و دقیق، نیازمند استفاده از ابزارهایی است که «هنجار مرجع» هستند و نباید به صورت چشمی و سلیقه‌ای در خصوص رشد حرکتی کودکان اظهار نظر کنیم، بنابراین، ابزار BOT-2 به عنوان یکی از ابزارهای استاندارد در روز سوم این دوره معرفی شد، که از این طریق می‌توان به صورت کمی تمامی مؤلفه‌های حرکتی یک کودک تا یک بزرگسال را در یک دامنه سنی بسیار وسیع، مورد سنجش قرار داد و مؤلفه‌های مانند شاخص‌های آمادگی جسمانی را که در آزمون‌های معرفی شده در طی روز اول و دوم نبود را در این آزمون داریم. همچنین براساس این ارزیابی تا سنین جوانی هم موضوع تبحر حرکتی و بروز تأخیرهای رشدی را می‌توانیم بررسی نماییم.

 

انتهای خبر/


نظر شما :