وزیر علوم، در افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار:
بهترین راه برای دستیابی به مرجعیت علمی، سرمایهگذاری در علم و فناوری است
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر محمدعلی زلفیگل «وزیر علوم» در آیین افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار که امروز (شنبه) با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷۸ هزار سند علمی از ایران منتشر شده و کشور ما توانسته رتبه اول علمی در منطقه را کسب کند؛ همچنین با احتساب مقالات فارسی بالغ بر ۱۰۰ هزار مقاله علمی و پژوهشی اصیل توسط پژوهشگران به چاپ رسیده است.
وزیر علوم، ضمن اشاره به اینکه برج تولید علم در کشور در حال خودنمایی است، گفت: تمام تلاش دولت سیزدهم این است که شرایطی ایجاد کند که ضمن صیانت از رشد علمی کشور، در زمینه فناوری و نوآوری، دستاوردهایی را داشته باشیم. باید عواملی را که در تولید علمی باعث شده در منطقه رتبه اول را کسب کنیم، در زمینه فناوری و نوآوری نیز پیدا کنیم.
وی افزود: بنده با بررسیهایی که داشتم، به این نتیجه رسیدم که جامعه را باید با قانون مدیریت کرد، با قوانین و مقررات میشود، جامعه و افراد را به سمت اهداف مورد نظر هدایت کرد. همچنین به این نتیجه رسیدهام که باید نظام سنجش و انگیزش جدیدی را به کار بگیریم که خروجی آن باعث شود که فناوران و نوآوران ما قدر ببینند و در صدر بنشینند.
دکتر زلفیگل، برگزاری نمایشگاه پژوهش و فناوری را نمونه بارزی از این نظام سنجش و انگیزش دانست و گفت: نظام سنجش و انگیزش در وزارت علوم میتواند بخشهای مختلفی داشته باشد؛ به طور مثال این نظام میتواند در آییننامه ارتقای اعضای هیأت علمی، آییننامه ترفیع سالانه هیأت علمی، آییننامه پژوهانه اعضای هیأت علمی و پایههای تشویقی تأثیرگذار باشد.
وی با اعلام اینکه اخیراً پایههای تشویقی اعضای هیأت علمی را به ۶۰ پایه ارتقا دادیم، خاطر نشان کرد: با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری، افزایش پایههای تشویقی در هیأت دولت مصوب شد تا مراحل قانونی آن مشکلی نداشته باشد. بخشهای عمدهای از پایههای تشویقی را به تحقیقات نیازمحور و شاخصهای فناورانه اختصاص دادیم.
وزیر علوم، همچنین از بازنگری در آییننامههای ارتقای هیأت علمی در راستای اجرای نظام سنجش و پذیرش خبر داد و بیان کرد: تلاش ما بر این است که بخش فناوری را بر مبنای عملکرد هدایت کنیم و به زودی، آییننامه ارتقا و آییننامههایی که با نظام سنجش و انگیزش مرتبط است، مورد بازبینی قرار خواهند گرفت و سعی میکنیم که دامنه آنها را به گونهای تعیین کنیم که علاوه بر تولید علم به تحقیقات نیازمحور، نوآوری و فناوری توجه شود و عزیزانی که در این زمینه فعالیت میکنند، همه در این نظام سنجش و انگیزش دیده شوند.
دکتر زلفیگل تصریح کرد: خوشبختانه با تأسیس معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم، مدیریت جدیدی بر پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد حاکم شد و در حال حاضر مطالبات آنها بهتر شنیده و پیگیری میشود. تمام تلاش ما این است که معاونت فناوری و نوآوری ما، کاملاً با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هماهنگ باشد؛ در حقیقت معاونت فناوری وزارت علوم، یک بازوی توانمندی برای معاونت علمی ریاست جمهوری بوده و هیچگونه تقابلی با آنها نداریم، بلکه تعامل و همافزایی در دستور کار قرار دارد.
وی مهمترین پروژه اولویتدار کشور را موضوع اشتغال عنوان کرد و گفت: در حال حاضر به نظر من باید پروژه اول کشور ما اشتغال باشد و معتقدم تمامی امکانات کشور در این راستا بسیج شود. اگر جوانان ما به موقع شغل داشته باشند، حتماً به موقع تشکیل خانواده خواهند داد و حتماً میزان امید در بین آنها افزایش پیدا میکند و ما یک جامعه پرنشاط خواهیم داشت.
وزیر علوم، بهترین محل برای سرمایهگذاری را هزینه کردن برای علم و فناوری و نوآوری دانست و افزود: اگر شرایطی را مهیا کنیم و سرمایهگذاری شایستهای در علم و فناوری داشته باشیم، به طور حتم مشکل اشتغال حل خواهد شد و به دنبال آن سایر مسائل هم حل خواهد شد. بدون شک دانشگاههای کشور بهترین محل برای تربیت نسل فرهیخته و متخصص هستند و به همین دلیل مقام معظم رهبری نیز به دانشگاهها عنایت ویژه دارند و از این باب است که باید توجه ویژهای به دانشگاهها، نخبگان دانشگاهی، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری داشته باشیم.
دکتر زلفیگل خاطرنشان کرد: باید باور داشته باشیم که هزینه کردن در این عرصه، بهترین نوع سرمایهگذاری است، زیرا در این عرصه، انسانها به عنوان دانشمند و پژوهشگر، تربیت و به جامعه تحویل داده میشوند.
به گفته وزیر علوم، بدترین نوع خامفروشی، «خامفروشی مغز، اندیشه و تفکر» است و باید تلاش کنیم که در دانشگاههای ما، دانشجویانی که وارد دانشگاه میشوند، از امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی مناسبی برخوردار باشند.
وی ضمن تأکید بر اختصاص پژوهانه مناسب به اعضای هیأت علمی دانشگاهها گفت: باید پژوهانه مناسبی در اختیار هیأت علمی قرار گیرد تا آنها بستر مطلوبی برای رشد علمی، عقلی و تخصصی دانشجویان مهیا کنند و ما شاهد این باشیم که همیشه افراد فرهیخته و دانشمندان ما نامآور باشند.
وزبر علوم، در ادامه سخنان خود بهترین راه برای دستیابی به مرجعیت علمی را سرمایهگذاری در علم و فناوری عنوان کرد و افزود: در سال ۸۳ چهار دانشمند یک درصد داشتیم و در حال حاضر بیش از ۸۴۰ دانشمند یک درصد داریم و به این معنا است که مرجعیت علمی در کشور، در حال خودنمایی است.
وی در پایان گفت: نهایت تلاش خود را خواهیم کرد که بسترهای سختافزاری و نرمافزاری شایسته را برای اساتید و دانشجویان مهیا کنیم تا این مرجعیت علمی، فناوری و نوآوری و دیپلماسی علمی و فناوری در بهترین نوع خود شکوفا شود.
انتهای خبر/
نظر شما :