کارگاه تخصصی آشنایی با فرآیندهای ارزیابی ثبت اختراعات برگزار شد

۲۳ تیر ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۲ کد : ۱۰۰ معاونت فناوری اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۳۸۴۴
با حضوررئیس اداره ثبت اختراعات کشور کارگاه تخصصی آشنایی با فرآیندهای ارزیابی ثبت اختراعات برگزار شد
کارگاه تخصصی آشنایی با فرآیندهای ارزیابی ثبت اختراعات برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی، کارگاه تخصصی یک‌روزه" آشنایی با فرآیندهای ارزیابی ثبت اختراعات " با حضور مهندس مهرداد الیاسی رئیس وتنی چند از کارشناسان اداره ثبت اختراعات کشور، جمعی از داوران ارزیابی ثبت اختراعات، اعضای هیأت علمی پژوهشگاه و دانشگاه های سراسر کشور و با حضور معاون فناوری و ارتباط با جامعه پژوهشگاه برگزار شد.
دکتر محمد شریعت زاده، معاون فناوری و ارتباط با جامعه پژوهشگاه ضمن خوشامدگویی و تشکر از حضور مهندس الیاسی به‌عنوان مدرس این کارگاه گفت: پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی از سال ۱۳۹۲ به‌عنوان مرجع ذیصلاح داوری در حوزه علوم ورزشی انتخاب‌شده است، وی افزود: با توجه به نیاز جامعه علمی خصوصاً اعضای هیات علمی در جهت آشنایی بافرآیندهای ثبت اختراع و روش‌های نوین جستجوی پتنتها، این کارگاه آموزشی تدارک دیده شده است.
در ادامه، مهندس الیاسی رئیس اداره ثبت اختراعات کشور به تشریح مباحثی پیرامون حدود شمول ایده‌های کاربردی و نوآوری برای ثبت اختراع و مالکیت فکری و معنوی در کشور پرداخت و گفت: حقوق مالکیت فکری از طرف جامعه به اشخاص به خاطر خلق آثار ادبی و معنوی، اختراعات، طرح‌ها و اسامی و نشان‌های استفاده شده در تجارت داده می‌شود و به دارنده این اختیار را می‌دهد که دیگران را از استفاده غیرمجاز از حق خود در طول دوره محدودی منع نماید.
وی در رابطه با فرآیند ثبت اختراع اظهار کرد: اختراع باید داری ابتکاری نو باشد و گامی به‌سوی عملکرد یا تغییر مثبت یک فرآیند را در برداشته باشد، همچنین باید کاربرد صنعتی، قابلیت تجاری‌سازی و ورود به بازار را داشته باشد.
الیاسی با تأکید بر ثبت طرح‌های صنعتی، به بیان مزایای ثبت آن‌ها پرداخت و اشاره کرد: مدت اعتبار طرح‌های صنعتی 5 سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه به‌اضافه شش ماه فرصت تمدید است که 2 ماه قابل تمدید می‌باشد و حداکثر تا 15 سال حمایت می‌گردد.
در این دوره شرکت‌کنندگان با مفاهیمی همچون،  IT و آشنایی با سامانه مالکیت فکری و فرایندهای ثبت پتنت، طبقه‌بندی ITC و CPC، نحوه بررسی اظهارنامه‌های مطرح‌شده همراه با مثال، جستجوی عملی و بررسی ماهوی اظهارنامه‌ها در بانک‌های مختلف، نحوه ارزیابی و تکمیل فرم‌های جدید داوری آشنا شدند.
گفتنی است؛ در پایان این کارگاه آموزشی برای شرکت‌کنندگان گواهی‌نامه حضور در کارگاه اعطا شد.

 

کلید واژه ها: کارگاه تخصصی ثبت اختراعات


نظر شما :