برگزاری کارگاه آموزشی طراحی تمرینات ورزشی ایمن و کاهش وزن ویژه بانوان ستادی وزارت علوم

۱۷ تیر ۱۳۹۸ | ۰۸:۳۰ کد : ۹۱ معاونت پژوهشی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۵۳۹
کارگاه آموزشی طراحی تمرینات ورزشی ایمن و کاهش وزن در خانم‌ها توسط دکتر هلالی زاده عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی در راستای ارتقای سلامت کارکنان، در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد.
برگزاری کارگاه آموزشی طراحی تمرینات ورزشی ایمن و کاهش وزن ویژه بانوان ستادی وزارت علوم

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، در این همایش، نخست دکتر سرمشقی گزارشی درخصوص طرح غربال گیری کنترل فشارخون ارائه کرد و گفت: از ۱۸ خردادماه سال جاری طرح غربال‌گری کنترل فشارخون در تمامی سازمان‌ها و ارگان‌ها شروع و تاکنون در وزارت علوم ۴۲۵ نفر مراجعه کردند که از این تعداد در حدود ۷۷ نفر آقا فشارخونی بین ۱۲ تا ۱۴ و ۱۷ نفر خانم فشارخون ۱۲ تا ۱۴ و در میان خانم‌ها ۱۳ مورد فشار ۱۶ و از آقایان ۳۲ مورد و حدود ۵ مورد هم‌فشاری بالاتر از ۱۶ داشتند.
وی افزود: در آمارهای جهانی میانگین افرادی که فشار بالاتر از ۱۲ دارند ۲۲.۴ درصد در میان بانوان و ۲۱.۶ درصد در میان آقایان است و در بین ۴۲۵ نفری که در وزارت علوم برای این طرح مراجعه کردند ۱۳ درصد فشارخون داشتند.
سپس در ادامه این همایش دکتر هلالی زاده عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی از طراحی تمرینات ورزشی برای دوره‌های فیزیولوژی زنان صحبت کرد و گفت: در این مراحل دوره بلوغ دختران را می‌توان دوره بمب انرژی برشمرد ولی در مراحل بعدی زندگی خانم‌ها کم‌تحرکی به‌عنوان چهارمین عامل مرگ‌ومیر معرفی شده است.
وی گفت: تغذیه سالم، نبود استرس، خواب و آرامش کافی به‌تنهایی نمی‌تواند باعث گذران یک‌عمر مفید باشد بلکه توجه به کم‌تحرکی بانوان نقش مهمی را در این فرآیند ایفا می‌کند و ازآنجایی‌که خانم‌ها پرورش‌دهنده نسل آینده هر کشوری هستند پس سلامت کل جامعه در گرو سلامت زنان آن جامعه است.

دکتر هلالی زاده درخصوص کم‌تحرکی دوران بارداری گفت: اگر دوران بارداری با کم‌تحرکی همراه باشد عوارض آن ازجمله کمردرد، پرفشاری و یا دیابت دوران بارداری تا آخر عمر با خانم‌ها باقی می‌ماند و جنین مادران کم‌تحرک خود دارای ژن‌های کم‌تحرکی است که در جنین هم دیده می‌شود.
در این راستا در روز گذشته، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، معاونان و مدیران وی در طرح پایش ملی کنترل فشار خون شرکت کردند.

 

کلید واژه ها: کارگاه آموزشی طراحی تمرینات ورزشی ایمن و کاهش وزن وزارت علوم اولویتهای پژوهشی و فناوری پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی 99-1398 دکتر هلالی زاده


نظر شما :