کاشی در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح کرد-۲؛

چتر حمایتی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی برای افراد با نیازهای ویژه/ اشتغال و کارآفرینی در فهرست فعالیت‌های پژوهشگاه قرار دارد

۰۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۹ کد : ۹۰۵ معاونت پژوهشی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۱۵۹
معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم با اشاره به توجه پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی به حوزه مغفول ورزش کشور، گفت: چتر حمایتی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی بر سر افراد با نیازهای ویژه است.
چتر حمایتی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی برای افراد با نیازهای ویژه/ اشتغال و کارآفرینی در فهرست فعالیت‌های پژوهشگاه قرار دارد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، در راستای نقش پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی به ایجاد شرایط توسعه و کاربرد دانش در این حوزه دکتر علی کاشی معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با خبرگزاری آنا به گفت وگو پرداخت که بخش اول آن در ۱۴۰۰/۱۰/۱۴ ( www.ana.press/x۷pgZ) منتشر شد اما اکنون بخش دوم گفت‌وگوی تفصیلی با  دکتر علی کاشی در ادامه می‌آید.

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا - زهره محمدی؛ روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در خصوص موضوع جمعیت‌های ویژه گزارشی ارائه می‌دهد که این حوزه به عنوان یکی از مهمترین حوزه‌های کاری فارغ التحصیلان علوم ورزشی است چرا که مربیان شاغل در حوزه ورزش به لحاظ علمی عمدتاً در خصوص فعالیت بدنی و تمرین این افراد دارای تخصص نبوده و متخصصین این امر تنها فارغ التحصیلان حوزه علوم ورزشی در دانشگاه ها هستند که می توانند تمرینات تخصصی ویژه این افراد را تدارک ببینند. این افراد به دلیل داشتن برخی از محدودیت‌های ذهنی و یا جسمی دچار مشکلاتی هستند، بنابراین نیازمند توجه ویژه هستند.

درصد بسیاری بالایی از جمعیت کشور را افراد با نیازهای ویژه تشکیل می دهند که این رقم در جهان بیش از یک میلیارد نفر بوده و در کشور ما بیشتر از ۵میلیون نفر است. سالمندان، افراد دارای بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، بیماری های عصبی، افراد دچار ضایعات نخاعی، افراد با کم توانی (معلولیت) های جسمی و ذهنی عمده‌ترین گروه افراد با نیازهای ویژه را تشکیل می دهند. بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی، در سطح بین الملل حداقل ۴۰ درصد افراد با نیازهای ویژه از افراد عادی یک جامعه، کمتر فعالیت می‌کنند و این آمار در ایران، پایین‌تر است و بسیاری از آن‌ها، فعالیت بدنی کافی و مناسبی ندارند. متأسفانه در ایران محدودیت‌هایی برای حضور افراد با نیازهای ویژه جهت حضور در باشگاه‌های ورزشی وجود دارد و اماکن و فضاهای ورزشی گوناگون آماده حضور این افراد نیست. مربیان ورزشی دانش و اطلاعات کافی در خصوص تمرین این افراد را نداشته و خانواده ها برای ورزش این افراد دچار مشکلات عدیده ای هستند.

با توجه به نقش پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی به عنوان مرجع علمی ورزشی کشور، که در این حوزه به شکل جدی وارد شده و با توجه به ظرفیت‌های این مجموعه در بهره‌مندی از اعضاء هیئت علمی توانمند، سعی ویژه در توسعه و کاربرد دانش در این حوزه و در سطح کشور داشته است.

آنچه در گفت‌وگوی ما با علی کاشی می‌خوانید:

*گام های مؤثر پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در حوزه ورزش کودکان، سالمندان و افراد با نیازهای ویژه

*اهداف تشکیل کمیته تخصصی حمایت از افراد با نیازهای ویژه

*نتایج مثبت همکاری پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با فدراسیون ورزش همگانی

*تشکیل کمیته های تخصصی استانی و برگزاری دوره مربیگری از اهداف آتی کمیته تخصصی حمایت از افراد ویژه

گام های مؤثر پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در حوزه ورزش کودکان، سالمندان و افراد با نیازهای ویژه

آنا: پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی به عنوان مرجع علمی ورزشی کشور چه رویکردی در مورد افراد با نیازهای ویژه دارد؟

کاشی: اولین حوزه تخصصی که پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی توانسته به شکل مؤثری نقش آفرینی داشته و اقدام به آموزش و تربیت مربیان متخصص کند، حوزه ورزش کودک است که با برگزاری چندین دوره ملی و بین‌المللی و آموزش بیش از ۲۰۰۰ فارغ التحصیل دانشگاهی در این حوزه توانسته نسبت به ایجاد اشتغال و کارآفرینی گام‌های خوبی بردارد. امین غلامی رئیس کانون بازی و ورزش کودکان کشور و رئیس موسسه بین المللی بازی و ورزش کودکان و صالح رفیعی رئیس انجمن بازی و ورزش کودکان کشور در جایگاه برجسته‌ترین متخصصان کشور در حوزه ورزش و کودکان توانسته‌اند پیشگامان این حوزه در کشور باشند.

در دومین گام از اقدامات این پژوهشگاه، توجه به افراد کم‌توان ذهنی و جسمی با اجرای طرح‌های تحقیقی متعدد و ارائه بسته‌های آموزشی تمرینی متنوع برای افراد با کم‌توانی ذهنی، اختلال طیف اوتیسم، سندرم داون و فلج مغزی تدوین و در اختیار جامعه قرار داده شده است. خودم به عنوان دبیرکل المپیک ویژه ایران و رئیس کمیته بازی و ورزش افراد با نیازهای ویژه و خانم فریبا محمدی در این حوزه فعالیت جدی داشته و توانسته‌ایم در سازمان‌های ورزشی مرتبط با این افراد در کشور مسیر را هموارتر کنیم.

سومین حوزه، مورد توجه پژوهشگاه سالمندان هستند. پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با تدوین بسته آموزشی تمرینی برای سالمندان کشور توانسته دانش علمی در خصوص ورزش و تمرین افراد سالمند را در اختیار مربیان و متخصصان این حوزه قرار دهد.

همچنین این پژوهشگاه تلاش دارد تا با ایجاد اشتغال، کارآفرینی و ایجاد ظرفیت فعال در حوزه ورزش برای افراد با نیازهای ویژه کم‌کاری سازمان‌های ورزشی در خصوص توسعه فعالیت بدنی و تمرین در این افراد را جبران نماید. البته روشن است که همکاری و هم‌افزایی سازمان‌های مختلف و مرتبط حوزه ورزش افراد با نیازهای ویژه می‌تواند زمان دستیابی به موفقیت را کاهش داده و موفقیت‌های حاصل را دو چندان کند.

همکاری و هم‌افزایی سازمان‌های مختلف و مرتبط حوزه ورزش افراد با نیازهای ویژه می‌تواند زمان دستیابی به موفقیت را کاهش داده و موفقیت‌های حاصل را دو چندان کند

اهداف تشکیل کمیته تخصصی حمایت از افراد با نیازهای ویژه
آنا: آیا کمیته تخصصی برای حمایت گسترده تر از افراد با نیازهای ویژه ایجاد شده است؟

کاشی: بله برای توسعه فعالیت بدنی و ورزش افراد با نیازهای ویژه، فدراسیون ورزش همگانی جمهوری اسلامی ایران اقدام به راه‌اندازی کمیته بازی و ورزش افراد با نیازهای ویژه کرده است. با توجه به افزایش جمعیت افراد دارای نیازهای ویژه در کشور و لزوم توجه دستگاه‌ها و سازمان‌های ورزشی، این کمیته در فدراسیون ورزش همگانی و ذیل انجمن بازی و ورزش کودکان کشور تشکیل شده و هدف اصلی آن توسعه فعالیت بدنی، بازی و ورزش در کودکان با نیازهای ویژه است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی بیش از یک میلیارد نفر در جهان به نوعی کم توانی داشته و در زندگی خصوصی‌شان دارای نیازهای ویژه می باشند. افراد با کم توانی افرادی هستند که دارای آسیب ذهنی یا جسمی باشند، به نحوی که این آسیب موجب محدودیت اساسی در فعالیت های اصلی زندگی شده و در اثر این آسیب مورد تبعیض قرار می‌گیرند. آسیب های جسمی شامل هر نوع اختلال یا شرایط فیزیولوژیک، بد شکلی‌های زیبایی، یا نقایص کالبد شناختی می شود که بر یک یا چند دستگاه بدنی همچون دستگاه عصب شناختی، عضلانی اسکلتی، اندام های حسی ویژه، سیستم تنفسی، اندام های گفتار، دستگاه قلبی عروقی، تولید مثل، گوارش، کلیه و مجاری ادرار، خونی، لنفاوی، پوست و غدد درون ریز اثر بگذارند. آسیب‌های ذهنی نیز عبارت هستند از هر نوع اختلال ذهنی یا روانشناختی، از قبیل کم توانی ذهنی، نشانگان آسیب مغزی، بیماری های روانی یا عاطفی و کم توانی یادگیری ویژه.

بر اساس تخمین های فعلی بیش از ۵ میلیون نفر از جمعیت ایران را افراد با نیازهای ویژه تشکیل می دهند. این افراد برای فعالیت بدنی، تمرین و ورزش دارای محدودیت‌هایی بوده و این محدودیت ها موجب کم تحرکی و فقر حرکتی در این افراد می شود. کودکان با نیازهای ویژه ضمن نیاز به امکانات ساختاری و فضای مناسب برای تمرین، نیازمند استفاده از تمرینات تخصصی ویژه متناسب با نوع کم توانی خویش هستند.

آنا: اعضای تشکیل دهنده کمیته تخصصی حمایت از افراد ویژه چه کسانی هستند؟

کاشی: بر اساس ابلاغ صادر شده توسط صالح رفیعی رئیس انجمن بازی و ورزش کودکان، اینجانب به عنوان یکی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی به ریاست این کمیته انتخاب و شروع به فعالیت نموده ایم. اولین نشست هیئت رئیسه این کمیته با حضور یاسر طهماسبی (نایب رئیس کمیته)، زهرا سرلک (مسئول روابط عمومی)، نسیم مهاجرانی (مسئول امور استان ها)، بهارک رستادمهر (مسئول امور فنی و ورزشی)، شادی موسوی (مسئول دوره های آموزشی) و میترا راعی (مسئول جشنواره ها) تشکیل و برای فعالیت های این کمیته برنامه ریزی شد.

نتایج مثبت همکاری پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با فدراسیون ورزش همگانی
آنا: از همکاری پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی با فدراسیون ورزش همگانی چه نتیجه ای حاصل شده است؟

کاشی: پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در همکاری با فدراسیون ورزش همگانی در حوزه ورزش سالمندی نیز برنامه های بسیار خوبی را از جمله برگزاری اولین دوره مربیگری ورزش سالمندی اجرا نموده و ضمن تولید محتوای علمی در این زمینه، اقدام به تربیت نیروی انسانی کارآمد برای فعالیت در این حوزه نموده است. همچنین حامد عباسی رئیس انجمن ورزش سالمندی فدراسیون ورزش همگانی که از اعضای متخصص هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی نیز هست توانسته با اقدامات و طرح های نوآورانه در حوزه ورزش سالمندی نتایج ارزشمندی رقم بزند.

لازم به ذکر است پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی به عنوان یک دستور اصلی، تولید محتوای علمی برای تمرین و ورزش افراد با نیازهای ویژه را در دستور کار خویش قرار داده و چندین عنوان طرح ملی را برای تدوین بسته های تمرینی برای این افراد اجرا نموده است. خروجی این طرح های پژوهشی در قالب دوره های آموزشی تخصصی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته های مرتبط ارائه شده و پژوهشگاه با تربیت نیروی انسانی متخصص در این حوزه در سطح کشور توانسته است گام های ارزشمندی برای توسعه ورزش این افراد بردارد و چتر حمایتی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی بر سر افراد با نیازهای ویژه قرار دارد.

همکاری پژوهشگاه با فدراسیون ورزش همگانی و المپیک ویژه ایران می تواند در توسعه برنامه ها و فعالیت های کمیته تخصصی حمایت از افراد دیژه نقش مؤثری داشته باشد

همکاری پژوهشگاه با فدراسیون ورزش همگانی و المپیک ویژه ایران می‌تواند در توسعه برنامه ها و فعالیت های کمیته تخصصی حمایت از افراد دیژه نقش مؤثری داشته باشد.

تشکیل کمیته های تخصصی استانی و برگزاری دوره مربیگری از اهداف آتی کمیته تخصصی حمایت از افراد ویژه
آنا: کمیته تخصصی حمایت از افراد ویژه چه برنامه هایی را برای بهبود عملکردش در دستور کار دارد؟

کاشی: این کمیته قصد دارد از مراکز، انجمن ها و مؤسسات فعال در حوزه ورزش افراد با نیازهای ویژه در استان‌های مختلف کشور نماینده فعال انتخاب کرده و برنامه‌های کمیته در استان ها را از طریق این نمایندگان پیگیری داشته باشد. بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته در اولین نشست هیئت رئیسه این کمیته، برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی، برگزاری دوره مربیگری ورزش برای کودکان با نیازهای ویژه و برگزاری جشنواره های ورزشی را در دستور کار خویش قرار داده است.

از جمله دیگر زمینه‌های همکاری پژوهشگاه با فدراسیون ورزش همگانی، حوزه ورزش و بازی کودکان است که در این خصوص نیز ضمن برگزاری دوره های آموزشی و مربیگری مشترک، طرح‌های پژوهشی کاربردی را در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام/۴۱۰۶/


نظر شما :