سمپوزیوم بین‌المللی لاکتات، ققنوس در حال ظهور در فیزیولوژی ورزش برگزار شد

تعداد بازدید:۱۵۸۵
«سمپوزیوم بین‌المللی لاکتات، ققنوس در حال ظهور در فیزیولوژی ورزش» با مشارکت صاحب‌نظران و اساتید برجسته داخلی و بین‌المللی و استقبال خوب دانشجویان و علاقه‌مندان به این حوزه، به‌صورت مجازی برگزار گردید.
سمپوزیوم بین‌المللی لاکتات، ققنوس در حال ظهور در فیزیولوژی ورزش برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، در راستای برگزاری «نشست‌های تخصصی علمی و پژوهشی» پژوهشگاه علوم ورزشی و به‌منظور توسعه همکاری‌های بین‌المللی میان اساتید و دانشجویان ایرانی و صاحب‌نظران سایر کشورها در حوزه علوم ورزشی، نشست بین‌المللی با عنوان «لاکتات، ققنوس در حال ظهور در فیزیولوژی ورزش»، با همکاری گروه‌های فیزیولوژی ورزشی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی و دانشگاه خوارزمی و با تلاش‌های دفتر همکاری‌های بین‌الملل پژوهشگاه، روز گذشته دوشنبه، 19 مهرماه 1400 برگزار شد.
در این سمپوزیوم، دکتر علی شریف نژاد «رئیس پژوهشگاه علوم ورزشی»، پروفسور عباسعلی گائینی «استاد تمام فیزیولوژی ورزش دانشگاه تهران»، دکتر حسین زارعیان «معاون فرهنگی و اجتماعی»، دکتر مهدی شریعت‌زاده «عضو هیأت علمی گروه فیزیولوژی ورزش و معاون فناوری» دکتر مهدی حسین زاده «مدیر امور بین‌الملل»، دکتر معصومه هلالی زاده «مدیر گروه فیزیولوژی ورزش» از پژوهشگاه در محل سالن کنفرانس پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی حضور داشتند و سایر استادان و سخنرانان داخلی و خارجی نیز به‌صورت مجازی، مشارکت داشتند.
در ابتدا، دکتر مهدی حسین زاده، عضو هیات علمی و مدیر بین‌الملل پژوهشگاه علوم ورزشی ضمن خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان (غیرفارسی‌زبان و سپس فارسی‌زبان) با ارائه برنامه برگزاری سمپوزیوم به معرفی سخنرانان معتبر و مشهور در سطح بین‌المللی این رویداد پرداخت. سپس دکتر علی شریف نژاد، ضمن عرض سلام و خیرمقدم ویژه به سخنرانان داخلی و بین‌المللی، استادان، دانشجویان و تمامی افراد شرکت‌کننده در هم‌نشست، از حضور پروفسور گائینی و قبول مسئولیت «مدیریت نشست» توسط ایشان، تشکر و قدردانی کرد. وی با اشاره به اینکه رویکرد و اهداف پژوهشگاه در حوزه مسائل آموزشی، متفاوت با دانشگاه‌ها است افزود: تاکنون نشست‌ها و دوره‌های آموزشی متعددی با نگاهی تخصصی در گرایش‌های مختلف در رشته علوم ورزشی، برگزارشده است.

در ادامه، پروفسور عباسعلی گائینی «استاد تمام فیزیولوژی ورزش دانشگاه تهران» با ارائه اطلاعاتی در مورد لاکتات، از سخنران دعوت به ارائه سخنرانی نمود. دکتر ندا خالدی «عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی» درزمینه مقدمه‌ای بر لاکتات، ققنوس در حال ظهور در فیزیولوژی ورزشی، پرفسور جورج بروکس «عضو هیأت علمی دانشگاه برکلی کالیفرنیا» درباره حمل‌ونقل لاکتات در حین استراحت، فعالیت ورزشی و بعد از تغذیه منابع کربوهیدراتی، پرفسور دیوید بیشاپ «عضو هیأت علمی دانشگاه ملبورن» در خصوص نقش لاکتات در تحریک سازگاری‌های تمرینی، دکتر روح‌اله نیکویی «عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان» درزمینه لاکتات میانجی کلیدی متابولیکی در دیابت/ تنظیم بیان ژن وابسته به کاهش اکسیداسیون توسط لاکتات، توضیحات ارزشمندی ارائه کردند.
در بخش دوم سمپوزیوم نیز، دکتر اینیگو سن میلان «عضو هیأت علمی دانشگاه کلورادو و سرمربی تیم دوچرخه‌سواری امارات متحده عربی» درباره لاکتات و سرطان و همچنین پروفسور بروس گلدن «رئیس کالج آمریکایی طب ورزشی ACSM و عضو هیأت علمی دانشگاه اوبرن» در زمینه غلظت گلبول‌های قرمز در مقابل غلظت پلاسمایی: مسئله نادیده گرفته ‌شده در اندازه‌گیری لاکتات، بحث و گفتگو کردند.
در پایان نیز، تمامی سخنرانان به‌صورت هم‌زمان در جلسه‌ی یک ای یک‌ساعته پرسش و پاسخ، به پرسش‌های ویژه شرکت‌کنندگان سمپوزیوم پاسخ دادند و سپس با مدیریت دکتر حسین زاده، تمامی سخنرانان همایش به بحث و بررسی چندین پرسش چالش‌برانگیز برخاسته از پژوهش‌های علمی به‌روز مطرح‌شده در ژورنالهای معتبر بین‌المللی پرداختند و درنهایت نتیجه‌گیری برآمده از این بحث بسیار کاربردی، توسط پروفسور جرج بروکز به زبان انگلیسی و توسط پروفسور گایینی به زبان فارسی ارائه شد.

 

پروفسور عباسعلی گائینی، «مدیر سمپوزیوم»، پس از پایان این نشست، در خصوص بحث لاکتات در ورزش، موضوعات و گفتگوهای مطرح شده توسط هریک از سخنرانان و ... توضیحات مربوطه را ارائه داد.

کلید واژه ها: سمپوزیوم بین‌المللی لاکتات فیزیولوژی ورزشی


نظر شما :