ورزش و تاثیر آن بر کنترل وضعیت بدنی سالمندان

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۰ کد : ۷۴۷ معاونت پژوهشی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۶۰۶
تمرینات بدنی به عنوان یک استراتژی مهم برای حفظ و افزایش سلامت جسمانی سالمندان به شمار می رود
ورزش و تاثیر آن بر کنترل وضعیت بدنی سالمندان

سالمندی فرایندی است که براساس تغییرات آرام و پیشرونده همراه با افزایش سن تمامی وجود انسان را در بر می گیرد، این تغییرات طبیعی خود تحت تأثیر عواملی چون جنس، نژاد، شرایط اجتماعی و حتی شغل بوده و نسبت به درجه تأثیر آن روند سالمندی متغیر خواهد بود. 
بر اساس گزارش سازمان ملل پیش‌بینی شده است که طی 50 سال آینده، جمعیت سالمندان جهان از حدود 600 میلیون نفر به دو میلیارد نفر افزایش خواهد یافت. پیشرفت های بهداشتی در چند دهه اخیر با افزایش طول عمر و امید به زندگی همراه بوده و این امر در حالی صورت گرفته است که صنعتی شدن و تغییر در سبک زندگی سبب شده است تا الگوی نوع بیماری ها در افراد، خصوصا قشر سالمند تغییر یابد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، پژوهش پیش رو که توسط دکترامیر شمس عضو هیات علمی پژوهشگاه انجام شده است، تاثیر نوع تمرین و دستکاری اطلاعات حسی بر متغیرهای کنترل پاسچر در سالمندان بوده  و جامعه آماری تحقیق حاضر را تمامی سالمندان 80-60 سال و افراد بزرگسال 40-25 سال منطقه 3 شهر تهران تشکیل داده اند.

نتایج نشان داد افراد به ترتیب در پس آزمون و همچنین آزمون پیگیری بعد از سه ماه بهترین عملکرد را دارند. همچنین در آزمون پیگیری بعد از شش ماه اگرچه تمامی گروه های سالمندان دارای افت عملکرد بودند، اما نسبت به پیش آزمون پیشرفت قابل ملاحظه ای داشتند، و گروه های تمرینات توانی در هر دو گروه سنی دارای نوسان بالاتری (عملکرد ضعیف تری) نسبت به گروه های تمرینات عملکردی بودند.

بر اساس نتایج این پژوهش انجام تمرینات بدنی به عنوان یک استراتژی مهم برای حفظ و افزایش سلامت جسمانی به شمار می رود؛ با این وجود برای تاثیر بیشتر این مهم، بهتر است شرایط و امکاناتی فراهم شود  تا سالمندان به صورت گروهی و بویژه با همسالان به انجام تمرینات بدنی بپردازند.
 

کلید واژه ها: ورزش سلامت جسمانی سالمندان


نظر شما :