آسیب‌های کووید ۱۹ بر فعالیت ورزشی ورزشکاران استان تهران

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۹:۵۰ کد : ۷۴۱ معاونت پژوهشی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۰۴۷
نزدیک به ۸۰ درصد ورزشکاران استان تهران برای اجرای فعالیت بدنی و تمرینات ورزشی دچار مشکل و محدودیت شده و ۳۰ درصد این افراد اقدام به قطع تمرینات خود نموده اند.
آسیب‌های کووید ۱۹ بر فعالیت ورزشی ورزشکاران استان تهران

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، بر اساس گزارش یک طرح تحقیقی بر روی ورزشکاران استان تهران، بررسی هایی در خصوص تاثیر بحران کرونا بر وضعیت فعالیت بدنی این افراد انجام گرفت. این طرح به سفارش اداره کل ورزش و جوانان استان تهران توسط پژوهشگاه تربیت بدنی انجام شد.

دکتر علی کاشی مجری این طرح تحقیقی در یک گزارش علمی در این خصوص اظهار کرد: متاسفانه در سال 1399 به دلیل بحران کرونا فعالیت ورزشی بسیاری از ورزشکاران کشور دچار مشکل شد، باشگاه های ورزشی برای مدت طولانی با محدودیت فعالیت مواجه بودند و اماکن عمومی به تعطیلی کشانده شدند. به همین دلیل عده زیادی از ورزشکاران در خصوص ادامه فعالیت بدنی خود دچار مشکل بودند. 

وی افزود: در این طرح تحقیقی به بررسی این موضوع پرداخته شد  که  ورزشکاران سازمان یافته استان تهران در حال حاضر و در شرایط بحران کرونا نیز ورزش می کنند یا خیر و اینکه بیماری کرونا چه تاثیری در فعالیت بدنی این افراد داشته است. 

عضو هیات علمی پژوهشگاه اظهار کرد: تحلیل نتایج تحقیق نشان داد ۲۱.۵ درصد از اعضاء شرکت کننده در این تحقیق فعالیت های ورزشی خود را بدون تغییر حتی در شرایط کرونا نیز ادامه داده، ۴۸.۵ درصد از شرکت کنندگان در این تحقیق با وجود محدودیت های دوران کرونا فعالیت بدنی خود را به شکل محدود و کمتر ادامه داده و ۳۰.۴ درصد از شرکت کنندگان در این تحقیق نیز در شرایط بحران کرونا فعالیت های ورزشی خویش را متوقف نموده اند. (نمودار زیر به تفکیک جنسیت وضعیت فعالیت بدنی ورزشکاران شرکت کننده در این پیمایش را نشان می دهد.)


الگوی فعالیت بدنی ورزشکاران استان تهران شرکت کننده در پیمایش به تفکیک جنسیت در شرایط بحران کرونا

 

وی ادامه داد : بر اساس این اطلاعات مشخص شد که نزدیک به 80 درصد ورزشکاران استان تهران برای اجرای فعالیت بدنی دچار مشکل و محدودیت شده و 30 درصد این افراد اقدام به قطع فعالیت بدنی خویش کرده اند.

دکتر کاشی افزود : مسئله فعالیت بدنی و تمرین افراد مختلف جامعه در شرایط بحران کرونا مورد توجه دولت های مختلف در سطح دنیا قرار گرفته است و دولت ها سعی نموده اند که با اتخاذ تدابیر لازم شرایطی را برای فعالیت بدنی و تمرین ورزشکاران و حتی عموم افراد جامعه فراهم کنند.

 در حال حاضر گزارش های متعدد علمی در حال انتشار است که نشان می دهد افراد فعال و ورزشکاران دچار مشکلات کمتری در مواجهه با این بیماری بوده و متخصصین امر در حال ترغیب افراد برای تحرک بیشتر و فعالیت بدنی بالاتر در دوران بحران کرونا هستند.

ورزش های انفرادی و در فضای باز گزینه ایست که توسط دولت های مختلفی در حال پیگیری است و این دولت ها با تدارک فضا و شرایط مناسب تحرک جسمانی برای شهروندان سعی در توسعه رفتارهای حرکتی ایشان دارند. 

 متاسفانه در سطح استان تهران چند ماهی است که شاهد بسته بودن کلیه اماکن ورزشی و حتی بوستان های شهر هستیم که امکان فعالیت های بدنی همچون پیاده روی در فضای باز را نیز از افراد سلب می نماید.

وی پیشنهاد کرد، کمیته ای با نظارت ستاد ملی کرونا، وزارت ورزش و جوانان، سازمان ورزش شهرداری و پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی تشکیل شده و در این زمینه بررسی و سیاستگذاری لازم را اتخاذ نماید تا شرایطی فراهم شود که افراد بتوانند با رعایت نکات بهداشتی اقدام به فعالیت بدنی بیشتر نمایند.
 


نظر شما :