رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی،

پارالمپیک؛ جلوه‌ای از ایثار و توانمندی / نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها و رسانه‌ها در ترویج فرهنگ ورزش افراد داری معلولیت

۲۴ مهر ۱۴۰۴ | ۰۹:۴۸ کد : ۳۴۶۷ معاونت فرهنگی و اجتماعی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۵۰
دکتر فریبا محمدی، رئیس پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی: دانشگاه ها و رسانه‌ها می‌توانند نقش مؤثری در ترویج و آگاهی‌بخشی نسبت به ورزش افراد دارای معلولیت داشته باشند.
پارالمپیک؛ جلوه‌ای از ایثار و توانمندی / نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها و رسانه‌ها در ترویج فرهنگ ورزش افراد داری معلولیت

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دکتر فریبا محمدی، رئیس پژوهشگاه، در حاشیه نشست تخصصی هم‌اندیشی *«از ایثار تا افتخار؛ مسیر شکل‌گیری و شکوفایی جنبش پارالمپیک در جمهوری اسلامی ایران» با قدردانی از حضور جمعی از اعضای هیئت علمی سراسر کشور و اصحاب رسانه گفت: «این حضور نشان می‌دهد که پارالمپیک و ورزش افراد دارای معلولیت تا چه اندازه برای جامعه، پژوهشگران و رسانه اهمیت دارد و شما با پوشش این رویدادها نقش مهمی در گسترش آگاهی و ترویج فرهنگ ورزش همگانی و قهرمانی ایفا می‌کنید.»

وی با اشاره به تشکیل ستاد عالی هفته ملی پارالمپیک در کمیته ملی پارالمپیک افزود: «بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند در زمینه توسعه ورزش افراد دارای معلولیت ایفای نقش کنند. پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی نیز به نمایندگی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مأموریت یافته است تا در این مسیر، فعالیت‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی خود را گسترش دهد.»

رئیس پژوهشگاه تصریح کرد: «هدف اصلی ما آشنایی جامعه دانشگاهی و پژوهشگران با ارزش‌های جنبش پارالمپیک و بررسی روند شکل‌گیری آن در جهان و به‌ویژه در ایران است. حضور جانبازان سرافراز دفاع مقدس در ورزش معلولین، به این جنبش در کشور روحی تازه بخشید و موجب رشد و گسترش آن شد.»

دکتر محمدی با تأکید بر اهمیت معرفی الگوهای موفق پارالمپیکی گفت: «نمایش دستاوردهای قهرمانان این حوزه، الهام‌بخش بسیاری از افراد دارای معلولیت است. از جمله نمونه‌های شاخص، خانم زهرا نعمتی — نخستین بانوی طلایی پارالمپیک ایران و سرمربی کنونی تیم ملی پاراتیرواندازی با کمان — است که با همکاری پژوهشگاه، ورزشکاران خود را برای ارزیابی و سنجش عملکرد به این مرکز معرفی کرده است.»

وی در ادامه به اهمیت استعدادیابی در ورزش معلولین اشاره کرد و اظهار داشت: «اولین مرحله در فرایند رشد بلندمدت ورزشکاران (LTAD) آگاهی‌بخشی به فرد و خانواده است. در ادامه، مسیر جذب، آموزش و توسعه ورزشکار تا سطح قهرمانی شکل می‌گیرد. در این میان، دانشگاه‌ها می‌توانند با انجام پژوهش‌های علمی و برنامه‌های آموزشی، نقش مؤثرتری در افزایش آگاهی و ارتقای عملکرد ورزشکاران ایفا کنند.»

دکتر محمدی در پایان خاطرنشان کرد: «این نشست بخشی از برنامه‌های پژوهشگاه در هفته ملی پارالمپیک بود و با هدف تبیین جایگاه علمی، فرهنگی و تاریخی جنبش پارالمپیک و معرفی مسیر رشد و موفقیت ورزشکاران دارای معلولیت برگزار شد.»

انتهای پیام/

آخرین ویرایش۲۴ مهر ۱۴۰۴

نظر شما :