پروژه ارزیابی و تعیین مدل پای ایرانیان توسط پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی اجرا و به پایان رسید.

۰۴ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۱ کد : ۲۹۹ معاونت پژوهشی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۳۵۶۶
پروژه ارزیابی و تعیین مدل پای ایرانیان با اجرای دکتر علی شریف نژاد و همکاری مهندس علیرضا مسیبی پایان یافت.
پروژه  ارزیابی و تعیین مدل پای ایرانیان توسط پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی اجرا و به پایان رسید.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، پروژه " ارزیابی و تعیین مدل پای ایرانیان" توسط دکتر علی شریف نژاد عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و با همکاری مهندس علیرضا مسیبی اجرا و به پایان رسیده است.
دکتر شریف نژاد سرپرست پژوهشگاه و مجری طرح، بابیان اینکه در مورد ویژگی‌های پای ایرانیان هیچ‌گونه اطلاعاتی در دسترس نیست و تحقیقاتی که انجام‌شده است با جامعه تست دهندگان بسیار کم و یا حتی انگشت‌شمار است گفت: |در این راستا با توجه به نبود ادبیات پیشین در این مورد باید جواب این سؤال داده شود که چه مدل پایی برای ایرانیان متصور می‌شود؟ پای ایرانیان به کدامین مدل پاهای شناخته‌شده در جهان شباهت بیشتری دارد؟ و یا اینکه مدل جدید از پا برای ایرانیان می‌توان قائل شد؟
 هدف از انجام این پروژه، به دست آوردن شکل هندسی و مدل پای ایرانیان است. این اطلاعات می‌تواند در طراحی کفش‌ها و کفی‌ها برای مردم کشور ایران بسیار حائز اهمیت باشد تا فعالیت‌های روزمره و ورزشی سالم‌تر و راحت‌تری داشته باشند. از طرف دیگر تهیه کفش ورزشی مناسب که امروزه به‌عنوان یکی از ابزار اصلی هر رشته ورزشی مطرح است برای اجرای بهتر ورزش بسیار مهم بوده و دارای سه کارکرد اصلی حفاظت از پا، راحتی و حمل وزن بدن است.
 به‌طورکلی مدل‌سازی یکی از روش‌های نوین در علم بیومکانیک است که همراه با عناصر آناتومیک و فیزیولوژیک به‌طور هم‌زمان سبب عملکرد مؤثرتر ورزشکار می‌شوند. درحرکت سه فاکتور ایمن بودن، مؤثر بودن و باکیفیت بودن برای یک فرد و علی‌الخصوص برای یک ورزشکار بسیار مهم است.
 پس از انجام این پژوهش و با توجه به نتایج به‌دست‌آمده، از این مدل می‌توان برای طراحی کفی و کفش برای ورزشکاران ایرانی بهره برد و در غالب یک تحقیق ملی به‌غیراز صنایع تولید کفش و کفی، به فدراسیون‌های ورزشی پیشنهادات کاربردی برای افزایش راندمان در افراد ورزشکار ارائه نمود.
شش مدل پا شامل مدل پای رومی، یونانی، شبه رومی، مربعی و مدل پایی که در هیچ‌کدام از تقسیم‌بندی‌ها قرار نمی‌گیرد، انتخاب شدند تا میزان تطبیق مدل پای ایرانیان با آن‌ها بررسی شود. در این تحقیق تعداد ۳۸۵ نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی از هشت استان کشور انتخاب شدند. افراد زیر 18 سال و بالای 60 سال از فرایند بررسی‌ها خارج شدند.

 

 

به 8 استان پرجمعیت کشور شامل استان تهران، گلستان، مازندران، خوزستان، لرستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و استان مرکزی، 8 دستگاه پدوسکوپ برای اسکن پا فرستاده شد و عمل اسکن پا در این استان‌ها موردبررسی قرار گرفت. سپس نتایج تصاویر توسط مدل‌های نرم‌افزاری آنالیز و مورد پردازش تصویر قرار گرفت تا ویژگی‌های هندسی مدل پای ایرانیان استخراج شود.
طبق نتایج، مدل پای مربعی در هیچ‌کدام از افراد جامعه مشاهده نشده است. پای شبهه رومی و پای مصری بیش از 80 درصد جامعه آماری پای ایرانیان را تشکیل می‌دهد. در حدود 72 درصد جامعه زنان و 86 درصد جامعه مردان را الگوی پای شبه رومی و پای مصری تشکیل می‌دهد. به علت متداول بودن شکل پای مصری، بیماری‌هایی نظیر آنیکوکریپتوسیس در بین ایرانیان شایع می‌باشد. لازم به ذکر است که شکل پای نامتعارف در خانم‌ها در حدود 22 درصد در هر دو پا و در آقایان در حدود 4 درصد در هر دو پا بود.
دکتر علی شریف نژاد سرپرست پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی با اشاره به اینکه تحقیق مربوطه توانست در قالب یک پروژه‌ی ملی طیف وسیعی از شهرهای ایران را به همراه یک جامعه‌ی آماری بالا تست کند تا مدل پای ایرانیان را با دقت زیاد به دست آورد. مهم‌ترین هدف پروژه کنونی، استخراج مدل پا جهت برنامه‌ریزی‌های آتی در تولید کفی و کفش بوده است که امید است تا در سیاست‌گذاری‌های آینده درزمینهٔ صنعت کفش و علم توان‌بخشی در داخل کشور، نتایج تحقیق کنونی به شیوه مناسبی به‌کاربرده شود.
لازم به ذکر است که نتایج این تحقیق در نشریه علمی پژوهشی طب توان‌بخشی با جزئیات کامل پذیرفته‌شده و در مرحله چاپ می باشد.

 

کلید واژه ها: پروژه ارزیابی و تعیین مدل پای ایرانیان دکتر علی شریف نژاد پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی مهندس علیرضا مسیبی


نظر شما :