ششمین دوره تخصصی تربیت ارزیاب رشد حرکتی کودکان برگزار شد

۲۵ خرداد ۱۴۰۳ | ۲۰:۳۲ کد : ۲۲۹۷ معاونت فرهنگی و اجتماعی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۹۰
ششمین دوره تربیت ارزیاب رشد حرکتی کودکان، توسط «پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» در طی ۴ روز به صورت تئوری و عملی برگزار گردید.
ششمین دوره تخصصی تربیت ارزیاب رشد حرکتی کودکان برگزار شد

این دوره تخصصی به صورت ویژه برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته علوم ورزشی و همچنین مربیان بازی و ورزش کودکان، در قالب ۳ روز آموزش مجازی (۲۱ الی ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۳) و یک روز نیز به صورت حضوری و عملی (۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۳) با تدریس دکتر صالح رفیعی «سرپرست مدیریت پژوهش و تحقیقات کاربردی پژوهشگاه و رئیس انجمن توسعه ورزش و فعالیت بدنی کودکان ایران»، دکتر فرهاد قدیری «عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی» و دکتر سنا سلطانی «دکتری رشد حرکتی» برگزار شد.

دکتر رفیعی «مدرس و مدیر دوره» در گفتگو با روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی اظهار کرد: این دوره به منظور تربیت افراد متخصص در حوزه رشد حرکتی اجرا شد و از جمله مهم‌ترین اهداف برگزاری آن می‌توان به آشنایی شرکت‌کنندگان با «مبانی سنجش و ارزیابی عملکرد انسان»، «رشد مهارت‌های حرکتی بنیادی»، «مهارت‌های حرکتی درشت و ظریف»، «تفاوت‌های میان آزمون‌های ملاک مرجع و هنجار مرجع»، «آزمون‌های معتبر و استاندارد مربوطه»، «آموزش کاربردی استفاده از سامانه ارزیابی رشد مهارت‌های حرکتی» و ... اشاره کرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه گفت: در طی سه روز آموزش مجازی، شرکت‌کنندگان با نحوه اجرا و نحوه تفسیر آزمون‌های استاندارد بین‌المللی، به ترتیب شامل: آزمون MABC-2، دارای بیشترین روایی برای تشخیص اختلالات هماهنگی رشدی ـ آزمون TGMD-3، بررسی کیفیت مهارت های حرکتی درشت کودکان و آزمون  BOT-2، مختص بررسی تبحر حرکتی کودکان، آشنا شدند. همچنین، علاوه بر دانش نظری کسب شده، در روز چهارم و پایانی دوره، به صورت عملی، اجرای میدانی آزمون‌های مذکور را نیز تجربه کردند.

دکتر رفیعی بیان کرد: ما امیدوار هستیم، افراد متخصصی که آموزش دیده‌اند و به فراگیران دوره‌های گذشته اضافه شده‌اند، یک رویکرد علمی را در حوزه ورزش کودکان ارائه و نگاه تخصصی‌تری را در حیطه رشد کودکان داشته باشند، تا سبب بهبود هرچه بهتر وضعیت رشدی کودکان کشورمان شوند.

وی افزود: با توجه به تحقیقات انجام شده در پژوهشگاه، مشهود است که وضعیت رشدی کودکان‌مان به دلیل کم‌تحرکی ناشی از دوران شیوع بیماری کرونا، بسیار حاد شده است و شرایط نامناسب‌تری را نسبت به قبل از این دوران دارند. بنابراین، می‌بایست در حوزه رشد کودکان، متخصصان بیشتری داشته باشیم و در سطح کل کشور، این ارزیابی‌ها صورت گیرد. همچنین، صرفا اتکای ما به ارزیابی نیست و در ادامه این روند، ارزیابی‌ها را به مداخلات مؤثر متصل خواهیم کرد.

 

انتهای خبر/


نظر شما :