چاپ مقاله پژوهشی عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت ‌بدنی و علوم ورزشی در مجله معتبر خارجی

۱۲ آبان ۱۳۹۸ | ۱۱:۱۸ کد : ۲۰۸ معاونت پژوهشی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۵۶۵
مقاله پژوهشی عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی دریکی از مجلات معتبر خارجی به چاپ رسید
چاپ مقاله پژوهشی عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت ‌بدنی و علوم ورزشی در مجله معتبر خارجی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، مقاله ISI دکتر معصومه هلالی زاده عضو هیات علمی پژوهشگاه با عنوان: "اثر عصاره رز ماری بر کوفتگی عضلانی تأخیری پس از فعالیت ورزشی اکسنتریک" در نشریه Comparative Exercise Physiology با ضریب تأثیر 5/0 پذیرفته و به صورت آنلاین به چاپ رسید.
دکتر معصومه هلالی زاده در تشریح موضوع این مقاله اظهار کرد: تمرکز اصلی این مقاله بر کوفتگی عضلانی در ورزشکاران است که عمدتاً بر کیفیت اجرای جلسات آتی تمرین، آثار مخربی داشته و درد و ناراحتی ورزشکار تا چند روز پس از فعالیت را به همراه دارد. در این مقاله، در خصوص آثار مفید و درمانی گیاهان دارویی در پیشگیری و رفع کوفتگی تأخیری عضلانی بحث شده و اثر مصرف مکمل گیاهی رزماری در دو دوز کم (25/0 میلی‌لیتر) و زیاد (5/0 میلی‌لیتر) تا 72 ساعت پس از فعالیت بر شاخص‌های آسیب عضلانی شامل کراتین کیناز، لاکتات دهیدروژناز، تعداد لمفوسیت¬ها و نوتروفیل¬ها، میزان ورم و درد عضله ارزیابی‌شده است.
وی گفت: بر اساس نتایج این مطالعه، شاخص اصلی آسیب عضلانی یعنی کراتین کیناز در پاسخ به مصرف دوز بالای رزماری نسبت به دوز پایین آن و مصرف دارونما افزایش کمتری نشان داد. محققان گزارش کردند مصرف عصاره رزماری می‌تواند موجب کاهش کوفتگی عضلانی پس از تمرین آسیب‌زا شود و می¬تواند جایگزین مصرف داروهای مسکن که عمدتاً عوارض جانبی مخربی برای بدن دارند، شود.
شایان‌ذکر است این مجله در چارک دوم (Q2) نشریات قرار دارد و عنوان و لینک دسترسی به مقاله به شرح زیر می‌باشد.
The effect of essential oil of rosemary on eccentric exercise-induced delayed-onset muscle soreness in non-active women
                                         

                                                                      لینک دسترسی

کلید واژه ها: مقاله ISI دکتر معصومه هلالی زاده عضو هیات علمی پژوهشگاه


نظر شما :