چاپ مقاله پژوهشی عضو هیأت علمی پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی در مجله معتبر خارجی

۰۳ تیر ۱۴۰۲ | ۰۹:۴۸ کد : ۱۷۹۷ معاونت پژوهشی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۰۲۵
مقاله پژوهشی عضو هیأت علمی پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی در یکی از مجلات معتبر خارجی به چاپ رسید.
چاپ مقاله پژوهشی عضو هیأت علمی پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی در مجله معتبر خارجی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی، مقاله پژوهشی دکتر محمدرضا سیدی «عضو هیات علمی پژوهشگاه» با عنوان: «اثر برنامه پیشگیری از آسیب فیفا 11+ بر کینماتیک و حس عمقی فوتبالیست‌های نوجوان» در نشریه Scientific Reports (JCR) منتشر شد.

نشریه Scientific Reports از پایگاه علمی Nature یکی از نشریات علمی معتبر است که توانسته ضریب تأثیر 5 ساله‌ای معادل 5.516 کسب نماید. این نشریه با بیش از 696 هزار سایتیشن (ارجاع) در سال 2021 به‌ عنوان پنجمین نشریه پراستناد در جهان شناخته‌ شده است. مقاله حاضر از معدود مقالات علمی در حوزه علوم ورزشی است که با تیم تحقیق کاملا ایرانی، موفق به پذیرش و چاپ در این نشریه علمی معتبر شده است.

این نشریه، به‌ عنوان یک مجله با دسترسی آزاد (Open Access)، با استفاده از طیف وسیعی از دسترسی‌های علمی از جمله سایت https://www.nature.com تقریباً 2.4 میلیون تا 2.7 میلیون بازدیدکننده در ماه دریافت می‌کند و تأثیر اجتماعی و علمی زیادی در مجامع علمی بین‌المللی دارد. این مجله در پایگاه‌های علمی Web of Science، PubMed، PubMed Central، Scopus، Dimensions، Google Scholar، DOAJ و SAO/NASA ADS نمایه شده است. این مجله با ضریب تأثیر 4.996 و امتیاز ارجاع 6.9 در سال گذشته در رتبه‌بندی چارک Scimago Q1 قرار دارد.

چکیده مقاله

این پژوهش، با هدف مقایسه تأثیر برنامه پیشگیری از آسیب فیفا 11+ بر الگوی حرکتی و حس عمقی مفاصل اندام تحتانی فوتبالیست‌های نوجوان دختر و پسر انجام شد. 40 بازیکن فوتبال نوجوان (20 پسر و 20 دختر) در رده سنی 14 الی 16 سال که بازیکن تیم‌های لیگ برتر نوجوانان بودند در 4 گروه قرار گرفتند. گروه‌های تمرین به مدت 8 هفته برای گرم کردن پیش از تمرین و مسابقه برنامه تمرینی فیفا 11+ و گروه کنترل برنامه گرم کردن عادی خود را انجام دادند. الگوی حرکتی این بازیکنان به لحاظ متغیرهای کینماتیکی خطرزای بروز آسیب در یک مانور برشی با استفاده از آنالیز سه‌بعدی حرکت و حس عمقی مفاصل مچ پا و زانو از طریق خطای بازسازی مفصل با استفاده از اینکلاینومتر دیجیتال در ابتدا و انتهای بازه پژوهش اندازه‌گیری شد.

نتایج تحقیق نشان داد اجرای برنامه تمرینی فیفا 11+ توانست تفاوت معنی‌داری در بهبود زاویه والگوس زانو در دختران فوتبالیست ایجاد کند. علاوه بر این، بهبود قابل‌ توجهی در متغیرهای حس وضعیت مفصل در هر دو گروه تمرینی نسبت به گروه کنترل وجود داشت. محققان در نهایت، پیشنهاد نمودند بهتر است عناصر تمرینی بیشتری به برنامه تمرینی پیشگیری از آسیب فیفا 11+ اضافه شود تا هم‌ترازی و کنترل عصبی عضلانی بهتری در اندام تحتانی که مهم‌ترین آسیب‌های فوتبال را در برمی‌گیرد، اتفاق بیافتد.

با توجه به اهمیت فوتبال به‌ عنوان پرمخاطب‌ترین رشته ورزشی کشور و پیشگیری از آسیب در ورزشکاران این رشته خصوصاً در سطح حرفه‌ای و باشگاهی، نتایج این پژوهش می‌تواند توسط مربیان، ورزشکاران و باشگاه‌داران مورد استفاده قرار بگیرد.

نویسندگان

1. دکتر محمدرضا سیدی «استادیار گروه طب ورزشی پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی» (نویسنده مسئول)

2. دکتر مصطفی زارعی «دانشیار دانشگاه شهید بهشتی تهران»

3. دکتر عبدالحمید دانشجو «دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان»

4. دکتر رضا رجبی «استاد تمام دانشگاه تهران»

5. دکتر الهام شیرزاد «دانشیار دانشگاه تهران»

6. دکتر اسماعیل مظفری‌پور «دکتری تخصصی آسیب‌شناسی ورزشی دانشگاه تهران»

7. دکتر شادان محمدپور «دکتری تخصصی آسیب‌شناسی ورزشی دانشگاه تهران»
 

لینک دسترسی به نسخه آنلاین مقاله:

 www.nature.com/articles/s41598-023-32774-3

 

انتهای خبر/

کلید واژه ها: مقاله پژوهشی مجلات معتبر خارجی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دکتر محمدرضا سیدی دکتر مصطفی زارعی دکتر عبدالحمید دانشجو دکتر رضا رجبی دکتر الهام شیرزاد دکتر اسماعیل مظفری پور دکتر شادان محمد پور


نظر شما :