انتشار کتاب اصول بیومکانیک (تعادل، حرکت و تغییر شکل)

۱۶ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۵ کد : ۱۶۶۲ معاونت پژوهشی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۳۴۶۰
کتاب اصول بیومکانیک (تعادل، حرکت و تغییر شکل)، در قطع رحلی و ۴۶۶ صفحه، به تازگی توسط انتشارات «پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»، روانه بازار کتاب شد.
انتشار کتاب اصول بیومکانیک (تعادل، حرکت و تغییر شکل)

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، کتاب اصول بیومکانیک (تعادل، حرکت و تغییر شکل)، تألیف: نیهات اوزکایا، دان لگر، دیوید گلدشیدر و مارگارتا نوردین و ترجمه دکتر محمد متقی‌طلب «عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان»، دکتر شهرزاد معصومی «عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی»، فرشته ثابت، سیده محبوبه رضوی اسفلی و میلاد فدائی ده چشمه، با قیمت 400،000 تومان، از سوی انتشارات پژوهشگاه، به تازگی منتشر و به دوست‌داران کتب ورزشی، عرضه شده است.

این کتاب (اصول بیومکانیک)، مبانی اصول مکانیک، استاتیک و دینامیک از جمله کینماتیک و کینتیک را خلاصه می‌کند. این اثر، بردارها و ممان‌ها را معرفی کرده و آنها را با مثال‌های ساده‌ای به کار می‌برد که در کمی‌سازی یا حداقل تخمین بارهای اعمال شده در شرایط مختلف، یا حین تمرین بر استخوان‌ها و مفاصل، ضروری هستند. مفاصل و استخوان‌ها، اغلب توسط لیگامنت‌ها و عضلات مربوطه، تثبیت می‌شوند و بنابراین چنین محاسباتی به دانش آناتومیکی پیچیده نیز نیاز دارد. خلاقیت نیز برای ساده کردن این سناریوهای اغلب پیچیده لازم است تا پارامترهای نمودارهای جسم آزاد را کاهش دهد که می‌تواند برای توسعه معادلات قابل حل، استفاده شود. این کتاب مفاهیمی را ارائه و به طور مفصل نمونه‌هایی را برای آرنج، شانه، ستون فقرات ،گردن، ستون فقرات کمری، ران و زانو و همچنین مفصل مچ پا توضیح می‌دهد. با این حال، خواننده باید آگاه باشد که نتایج حاصل از چنین محاسباتی، باید با مطالعات مربوط به موجودات زنده تأیید شود؛ زیرا نیروهای عضلانی اغلب مجهول‌ هستند و ممکن است ساده‌سازی بسیار قوی باشد.

در این اثر همچنین، روابط تنش و کرنش توضیح داده می‌شود که می‌تواند موجب شکست در ساختارها شود. تفاوت بین خواص مکانیکی بافت‌های بیولوژیکی سخت و نرم نیز ارائه شده است. زیبایی بیومکانیک در این است که مکانیک‌ها را می‌توان در بافت‌های بیولوژیکی به کار برد تا فرآیندهای احیاکننده یا تخریب‌کننده (دژنراتیو) را توضیح دهد. این دانش برای درک بهتر آنچه در سطح سلولی این بافت‌ها رخ می‌دهد و تبیین فرآیندهای بازسازی این ساختارها مهم است. برای انتقال هرچه عمیق‌تر به کاربردهای بیولوژیکی، ممکن است کتاب‌های دیگری نیز توصیه شود؛ برخی از این موارد را می‌توان در مطالعات پیشنهادی فصل‌های خاص یافت. در مواردی که نمادها، تعاریف یا واحدها مشخص نیستند، این کتاب ممکن است به عنوان مرجع به کار برده شود.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های منحصر به فرد که باید مورد تأکید قرار گیرد، این واقعیت است که هر فصل شامل: مسائل ورزشی و راه‌حل‌های مفصلی است که از طریق مثال‌های زیادی به تمرین و تکرار مفاهیم کمک می‌کند. بنابراین، این کتاب نه تنها به دانشجویان، بلکه به اساتیدی که بیومکانیک تدریس می‌کنند نیز توصیه می‌شود و منبع ارزشمندی برای آنها می‌باشد.

قابل توجه است، این کتاب دارای 15 فصل، شامل: فصل 1 «مقدمه»، فصل 2 «بردار نیرو»، فصل 3 «بردارهای ممان و گشتاور»، فصل 4 «استاتیک: سیستم‌های در تعادل»، فصل 5 «کاربردهای استاتیک در بیومکانیک»، فصل 6 «مقدمه‌ای بر دینامیک»، فصل 7 «کینماتیک خطی»، فصل 8 «کینتیک خطی»، فصل 9 «کینماتیک زاویه‌ای»، فصل 10 «کینتیک زاویه‌ای»، فصل 11 «ضربه و اندازه حرکت (تکانه)»، فصل 12 «آشنایی با مکانیک جسم شکل‌پذیر»، فصل 13 «تنش و کرنش»، فصل 14 «تحلیل تنش‌ها و تغییر شکل‌های چند محوره»، فصل 15 «خصوصیات مکانیکی بافت‌های بیولوژیکی» می‌باشد.

نحوه خرید کتاب:

  • تماس تلفنی: شماره تلفن 02188747836 و 02188747793 داخلی 200
  • مراجعه حضوری: تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان میرعماد، کوچه پنجم، پلاک سه (نیاز به هماهنگی قبلی)
  • خرید آنلاین: از طریق آدرس لینک https://ssrc.ac.ir/farhangi/fa/page/318 (سایت‌های آدینه‌بوک، کتاب‌متاب و با مربی)

برای سفارش‌های بالاتر از مبلغ صد هزار تومان (ویژه سفارش تلفنی)، ارسال کتاب‌ها به سراسر کشور، به صورت رایگان، انجام خواهد شد.

 

انتهای خبر/


نظر شما :