در طی سخنرانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه در کنگره پزشکی ورزشی

لزوم ارزیابی‌های حرکتی در ناهنجاری‌های هایپرکایفوزیس مورد بررسی قرار گرفت

۰۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۱ کد : ۱۶۰۵ معاونت پژوهشی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۶۶۹
دکتر محمدرضا سیدی «عضو هیأت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» در خصوص لزوم ارزیابی‌های حرکتی در ناهنجاری‌های هایپرکایفوزیس در طی سخنرانی خود در پانزدهمین کنگره سراسری پزشکی ورزشی، توضیحات مبسوطی را ارائه کرد.
لزوم ارزیابی‌های حرکتی در ناهنجاری‌های هایپرکایفوزیس مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دکتر محمدرضا سیدی «عضو هیأت علمی گروه طب ورزشی پژوهشگاه» در پانزدهمین کنگره سراسری پزشکی ورزشی در پنل حرکات اصلاحی در ستون فقرات، به عنوان یکی از سخنرانان کلیدی در خصوص «لزوم ارزیابی‌های حرکتی در ناهنجاری‌های هایپرکایفوزیس» توضیحات تخصصی مربوطه را شرح داد. این پنل با حضور اساتیدی برجسته از جمله دکتر غلامرضا نوروزی «رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی و نایب‌ رئیس کمیته ملی المپیک»، دکتر علی یلفانی «رئیس انجمن آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی»، دکتر هومن مینونژاد «عضو هیأت علمی دانشگاه تهران» و ... در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.

دکتر سیدی در ابتدا، به معرفی ناهنجاری هایپرکایفوزیس (گرد پشتی) به عنوان یکی از شایع‌ترین ناهنجاری‌ها در ورزشکاران و افراد عادی پرداخت. همچنین، پیشینه‌ای از تکامل علمی شیوع‌شناسی و علت‌سنجی این ناهنجاری و شرح نتایج و یافته‌های به دست آمده از گذشته تاکنون را بیان و بر لزوم تغییر در نحوه ارزیابی ناهنجاری هایپرکایفوزیس، تأکید کرد.

وی گفت: در حال حاضر، رویکردهای روز دنیا به سمتی سوق پیدا کرده است که ناهنجاری‌ها، به علت عدم تعادل عضلات است و در واقع، ارزیابی‌های سنتی ایستا نمی‌توانند، عدم تعادل عضلات را  بسنجند. بر همین اساس، در ارزیابی‌های نوین، به سمت ارزیابی حرکت رفته‌اند و در حال بررسی حرکت برای شناسایی و بررسی میزان ناهنجاری هایپرکایفوزیس و دیگر ناهنجاری‌ها می‌باشند.

در ادامه، دکتر سیدی به مدلی از ارزیابی‌های روز، تحت عنوان: مدل NASM (آکادمی ملی طب ورزش آمریکا)، اشاره کرد که در آن حرکت‌های عملکردی متفاوتی، نظیر حرکت اسکات با دست بالای سر، حرکت‌های کشیدن، هل دادن، شنای روی زمین، راه رفتن، پرس بالای سر و غیره، مطرح می‌شود و هر کدام از آنها جزئیاتی دارند که در نهایت ارزیابی ما را به این سمت می‌برد که عدم تعادل عضلات در کدام بخش از بدن فرد وجود دارد.

همچنین، دقایق پایانی سخنرانی ایشان، به بخش پرسش‌ و پاسخ اختصاص داده شد و اساتید و صاحب‌نظران حاضر در پنل، دیدگاه‌های تخصصی خود را در این حوزه، ارائه کردند.

شایان ذکر است، پانزدهمین دوره کنگره سراسری پزشکی ورزشی، با رویکرد پزشکی ورزشی، ارتوپدی، فیزیوتراپی و حوزه‌های مرتبط، توسط «فدراسیون پزشکی ورزشی جمهوری اسلامی ایران» و با همکاری «پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»، با حضور جمعی از متخصصان و اساتید برجسته، به مدت 3 روز در ماه جاری در تهران برگزار شد.

 

انتهای خبر/


نظر شما :