با تدریس عضو هیأت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی

کارگاه آموزشی مانیتورینگ عملکرد ورزشکاران در پانزدهمین کنگره سراسری پزشکی ورزشی، برگزار شد

۰۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۰ کد : ۱۵۹۸ معاونت پژوهشی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۶۰۸
کارگاه «مانیتورینگ عملکرد ورزشکاران» با تدریس دکتر داود خضری «عضو هیأت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی» در پانزدهمین کنگره سراسری پزشکی ورزشی، برگزار گردید.
کارگاه آموزشی مانیتورینگ عملکرد ورزشکاران در پانزدهمین کنگره سراسری پزشکی ورزشی، برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، در راستای ضرورت و اهمیت بالای مانیتور کردن و نظارت دقیق بر عملکرد ورزشکاران حرفه‌ای، کارگاه تخصصی «مانیتورینگ عملکرد ورزشکاران»،​​​​​​ در بخش کارگاه‌‌های آموزشی پانزدهمین کنگره سراسری پزشکی ورزشی، با تدریس دکتر داود خضری «عضو هیأت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی» و با استقبال خوب دانشجویان علوم ورزشی و رشته‌های مرتبط، مربیان، فیزیوتراپیست‌های ورزشی و سایر علاقه‌مندان به این حوزه، در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.

دکتر خضری در ابتدای کارگاه، به معرفی دلایل و اهمیت مانیتورینگ در حوزه‌های تدوین برنامه‌های ورزشی، تعیین حجم تمرین، شدت برنامه و همچنین میزان مناسب ریکاوری و استراحت ورزشکاران پرداخت و بیان کرد که جهت جلوگیری از وقوع آسیب‌های غیربرخوردی و همچنین نگه داشتن ورزشکاران در سطح حرفه‌ای، نیاز به نظارت بر عملکرد آنها در هر دو حوزه مقدار بارهای تمرینی و همچنین بارهای داخلی، می‌باشد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه اظهار کرد: در خصوص بارهای تمرینی، تاکنون روش‌های سنتی برای نظارت بر عملکرد ورزشکاران مورد استفاده قرار گرفته است که شامل: یک مرتبه پیش از فصل مسابقات و همچنین در برخی موارد، در طول مسابقات نیز، به صورت گسسته، یک و یا دو مرتبه انجام می‌شد که این میزان نظارت و بررسی، کافی نیست و با توجه به اینکه، اکثر آسیب‌ها و فشارهایی که به ورزشکاران وارد می‌شود، در طی زمان و در طول فصل مسابقات ورزشی رخ می‌دهد، بنابراین رویکرد نوینی که در زمینه ارزیابی عملکرد وجود دارد، به این صورت است که ورزشکاران به طور منظم و مداوم، مورد نظارت قرار بگیرند.

وی افزود: در این زمینه، روش‌های نوینی همانند: ثبت داده‌های GPS، که این داده‌ها، امکان ثبت مقدار تمرین و همچنین شتاب و سرعت تمرین را به مربیان می‌دهد و از طرفی هم، ضربان قلب ورزشکاران را به صورت مداوم، ثبت می‌‌نماید، این امکان را فراهم می‌‌کند که این اطلاعات در طی روز به وسیله ماهواره و اطلاعات ماهواره‌ای و در قالب فایل اکسل در اختیار مربیان قرار بگیرد. البته، این داده‌ها عمدتا، اطلاعات مربوط به بار خارجی را شرح می‌دهد و به منظور نظارت بهتر و دقیق‌تر  بر روی عملکرد ورزشکاران، می‌بایست بار داخلی همانند: خستگی، مقدار خواب، کیفیت خواب و در واقع کوفتگی عضلانی و همچنین شدت بار را هم مورد بررسی قرار بدهیم که اطلاعات مربوطه باید به صورت خوداظهاری، پس از هر جلسه تمرین از ورزشکاران دریافت شود.

دکتر خضری بیان کرد: ترکیب داده‌های حاصل از بار داخلی و بار خارجی، اطلاعات بسیار دقیق و کافی را به ورزشکاران و مربیان ارائه می‌دهد. بنابراین، بهره‌مندی از این گونه روش‌های نوین علمی، به کادر فنی باشگاه‌های ورزشی حرفه‌ای کمک می‌کند، میزان بار، تغییرپذیری بار و همچنین مقدار استراحت را به صورت دقیق، جهت ارتقای عملکرد ورزشکاران و جلوگیری از آسیب‌های غیربرخوردی، به دست بیاورند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر، باشگاه‌های ورزشی محدودی در کشورمان، دسترسی به این اطلاعات را دارند، که به عنوان مثال، داده‌های مربوط به یکی از باشگاه‌های مطرح لیگ برتر فوتبال ایران، نشان می‌دهد، حتی در خصوص تیم‌هایی در این سطح کیفیت، در طول فصل مسابقات، در چندین جلسه، بار زیادی به ورزشکاران وارد شده است که از لحاظ تمرینی، احتمال آسیب‌دیدگی در آنها وجود داشته است و همچنین، تعداد هفته‌های زیادی بوده است که ورزشکاران، سطح بار کافی را دریافت نکردند. بنابراین، این گونه بررسی‌های دقیق کمک می‌کند که تیم‌های ورزشی، یک استراتژی مناسب جهت ارتقای عملکرد ورزشکاران و همچنین پیشگیری از آسیب‌دیدگی‌ها را اتخاذ نمایند.

شایان ذکر است، پانزدهمین دوره کنگره سراسری پزشکی ورزشی، با رویکرد پزشکی ورزشی، ارتوپدی، فیزیوتراپی و حوزه‌های مرتبط، توسط «فدراسیون پزشکی ورزشی جمهوری اسلامی ایران» و با همکاری «پژوهشگاه تربیت‌ بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» و «انجمن آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی ایران»، با حضور جمعی از متخصصان و اساتید برجسته، در طی 3 روز در ماه جاری در تهران برگزار شد.

 

انتهای خبر/


نظر شما :