کتاب «ادراک بینایی و عمل در ورزش» منتشر شد

۱۸ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۵ کد : ۱۱۴۲ معاونت فرهنگی و اجتماعی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۰۳۰
پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی کتاب «ادراک بینایی و عمل در ورزش» را به تازگی منتشر کرد.
کتاب «ادراک بینایی و عمل در ورزش» منتشر شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، کتاب « ادراک بینایی و عمل در ورزش »، تألیف: ای . ام. ویلیامز، کی. دیویس، وجی.جی. ویلیامز، با ترجمه دکتر امیر شمس عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دکتر پروانه شمسی پور دهکردی، عضو هیات علمی دانشگاه الزهراء (س) دکتر مهدیه اسلامی نصرت آبادی و دکتر ماندانا سنگاری از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس و مرضیه انتظاری دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه خوارزمی از سوی انتشارات پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی چاپ و به بازار کتاب عرضه‌شده است.

آشنایی با کتاب از زبان مؤلفان

این کتاب به سه بخش تقسیم شده است. بخش اول را با مرور مبانی نظری در زمینه تئوری سنتی شناختی مربوط به ادارک و عمل آغاز کرده‌ایم. در بخش «مقدمه»، مبانی فلسفی و نظری مدل سنتی ادارک و عمل ارائه شده است، که به عبارت دیگر به آن «دیدگاه پردازش اطلاعات» گفته می‌شود. این مقدمه، منجر به ادارک قوی بسیاری از خوانندگان حوزه علوم ورزشی از پیش‌زمینه بسیاری از مطالعات تجربی سنتی می‌شود. در بخش‌های بعدی به این موضوع خواهیم پرداخت. به ویژه برای چهار فصل باقیمانده که بخش اول کتاب را تشکیل می‌دهند، نیز پیش‌زمینه‌ای ارائه می‌کند. در این فصل‌ها، دیدگاه پردازش اطلاعات در حوزه ادارک و عمل بینایی، مرحله به مرحله ارزیابی می‌شود. همچنین، به صورت فصل به فصل نیز فرآیندهای توجه، پیش‌بینی، تصمیم‌گیری و جستجوی بینایی ارزیابی خواهند شد. علاوه بر این، در فصل سه، برخی پیش‌زمینه‌های مربوط به فیزیولوژی عصب‌شناختی برای مطالب ارائه شده در این بخش، نیز مطرح شده است.

در بخش دوم با بررسی جزئیات مدل‌های رایج نظری، مربوط به دیدگاه بوم‌شناختی در حوزه ادارک و عمل، دیدگاه متفاوتی را اتخاذ کرده‌ایم. در دیدگاه بوم‌شناختی، به مسائلی که از طریق تعریف دقیق ادارک بینایی ایجاد و در نظریه‌های سنتی روان‌شناسی بر آنها تأکید شده است، مطرح شده‌اند. آنچه که طبق نظر بروس، گرین و جورجسون (۱۹۹۶) با مطالعه رفتار حرکتی در حوزه ورزش مربوط می‌شود، این موضوع است که "چهارچوب بوم‌شناختی به ما کمک نموده، تا جنبه‌های عملکرد انسان را که در روش‌های سنتی نادیده گرفته شده‌اند، ادارک کنیم". همان‌طور که در دو فصل بخش دوم می‌توان دید، این مسئله الزاماً به معنای استفاده از یک دیدگاه میان‌رشته‌ای در مورد ادارک و عمل بینایی است. ایده‌های جالب و پیشرفت‌های نظری در حوزه‌های ریاضی، فیزیک و زیست‌شناسی تفسیر شده و پیامدهای آنها در مورد نظریه‌های بوم‌شناختی مربوط به ادارک و عمل بینایی داده شده‌اند.

 در این مورد تلاش کرده‌ایم، تا جایی که از نظر منطقی ممکن باشد، قوانین ریاضی را که طرح‌ریزی و مدل‌سازی در چهارچوب بوم‌شناختی را تأیید و اثبات ‌می‌کند، به حداقل برسانیم. بیشتر تمرکز بر ارائه مبانی نظری مورد تأیید معطوف شده است، تا انجام پژوهش در حوزه ورزش منطقی و قابل درک باشد. در فصل شش، پس از تحلیل برخی از نقاط ضعف مطرح شده روش ادارک بینایی غیرمستقیم، نظریه گیبسون، راجع به ادارک مستقیم توضیح داده شده است. در فصل هفت، قبل از طرح مبحث مجموعه مقالات تجربی که در آنها سیستم حرکتی به عنوان یک سیستم پویای پیچیده معرفی شده است، الگوهای علم مدرن که دیدگاه سیستم‌های پویا در حوزه ادارک و عمل را بیان می کنند، با برخی جزئیات توضیح داده شده‌اند.

در نهایت در بخش سوم کتاب، برخی از نظریه‌های اخیر راجع به یادگیری مهارت را مطرح کرده‌ایم که ارتباطی فراتر از یک ارتباط معمولی با مقوله مطالعه ادارک بینایی در حوزه ورزش دارند. در حالی که در بخش های اول و دوم کتاب برای کمک به خواننده به کسب اطلاعات مرتبط با دیدگاه‌های مختلف نظری تمرکز شده‌اند. فصل هشت را با دید اختصاصی نسبت به فرضیه اختصاصی بودن تمرین که در آن اهمیت داشتن/ نداشتن اطلاعات بینایی برای فراگیران در تمامی سطوح ارزیابی می‌شود، آغاز می‌کنیم. در اصل، کاری که در ابتدای این فصل انجام می‌دهیم، پرسیدن این سؤال است که آیا با افزایش تجربه در یک فعالیت خاص، اطلاعات بینایی بازهم مانع و محدودیتی برای فرآیند یادگیری هستند یا خیر. در ادامه فصل هشت نیز با توجه به پژوهش‌های انجام شده اخیر در حوزه دیدگاه سیستم‌های پویا در مورد محدودیت‌های یادگیری و رشد، به تکمیل تأکید مطرح شده بر اطلاعات بینایی، به عنوان محدودیتی برای اکتساب مهارت می‌پردازیم. در این فصل این سؤال را مطرح می‌کنیم، که آیا مربیان و معلمان با به‌ کارگیری محدودیت‌های اطلاعاتی بر فراگیر به منظور ایجاد تغییراتی در سطح مهارت او، می‌توانند بهره‌ای ببرند؟ در آخرین فصل بخش سوم به مرور روش‌های مختلف یادگیری مشاهده‌ای، شامل دیدگاه ادارک بینایی که توسط محققانی به نام‌های اسکالی و نیول (۱۹۸۸) ارائه شده است، خواهیم پرداخت.

تأکید این کتاب بر رابطه میان نظریه و تمرین است. مضمون یکسانی که از بیشتر فصل‌ها می‌توان به دست آورد، این است که در مطالعه ادارک و عمل بینایی، یکپارچگی دانش نظری و مهارت عملی، باید فعالیت‌های انجام شده در حوزه ورزش را تأیید و از آنها پشتیبانی کند. باید این نکته را مطرح کنیم، که بیشتر متخصصان حوزه ورزش چه ضمناً و چه صریحاً، باید مدلی را از فراگیر و اجراکننده حفظ کنند، که مبانی برنامه‌ریزی و سازماندهی فعالیت‌های تمرینی را تشکیل دهد. این کتاب، خواننده را دعوت می‌کند تا (مجدداً) به مدل‌هایی که معمولاً در فعالیت‌های ورزشی و جسمانی خود به کار می‌برند، توجه کنند. بخشی از نمونه‌های عملی مختلفی که در فصل‌های مختلف کتاب توضیح داده شده‌اند، از مطالعات تجربی که مبانی مباحث نظری را تشکیل می‌دهند و بخشی از آنها نیز از طریق علایق نویسندگان به دست آمده‌اند. لازم به ذکر است که بیشتر مطالعات و نه همه آنها بر مهارت‌های با توپ و دیگر اعمال تعقیبی انجام شده است.

این کتاب 445 صفحه، در قطع وزیری و مبلغ 150،000 تومان است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت خرید آنلاین کتاب‌های انتشارات پژوهشگاه تربیت‌بدنی (از طریق سایت‌های آدینه‌بوک، کتاب‌متاب و با مربی) به نشانی: لینک https://ssrc.ac.ir/farhangi/fa/page/318 مراجعه و برای سفارش تلفنی با شماره تلفن 02188747632 داخلی 200 تماس حاصل نمایند.

  • مراجعه حضوری: تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان میرعماد، کوچه پنجم، پلاک سه (با هماهنگی قبلی)
  • خرید آنلاین: از طریق آدرس لینک https://ssrc.ac.ir/farhangi/fa/page/318 (سایت‌های آدینه‌بوک، کتاب‌متاب و بامربی)

ارسال رایگان
برای سفارش‌های بالاتر از مبلغ صد هزار تومان (ویژه سفارش تلفنی)، ارسال کتاب‌ها به سراسر کشور، به صورت رایگان، انجام خواهد شد.

جهت دانلود فایل pdf صفحات ابتدایی کتاب، کلیک نمایید.


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: ادراک بینایی وعمل در ورزش


نظر شما :