نشست تخصصی آزمون عملی تربیت بدنی و علوم ورزشی برگزارشد

۰۲ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۰:۰۷ کد : ۱۰۶ معاونت فرهنگی و اجتماعی معاونت پژوهشی
تعداد بازدید:۴۸۱۰
نشست تخصصی آزمون عملی تربیت بدنی و علوم ورزشی سال ۱۳۹۸ در محل پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی برگزار شد.
نشست تخصصی آزمون عملی تربیت بدنی و علوم ورزشی برگزارشد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، نشست تخصصی آزمون عملی تربیت بدنی و علوم ورزشی سال 1398با حضور مسئولان پژوهشگاه تربیت بدنی ، سازمان سنجش و آموزش کشور، نمایندگان دانشگاه ها و ناظران آزمون چهارشنبه 26 تیرماه برگزار شد.


دکتر فریبا محمدی معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه در گفتگو با روابط عمومی پژوهشگاه در مورد این نشست گفت: با توجه به تغییرات نحوه پذیرش دانشجو در رشته علوم ورزشی از نیمه متمرکز به متمرکز، پژوهشگاه تصمیم گرفت نشستی را با حضور نمایندگان تام الاختیار دانشگاهها، ناظران آزمون و مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور برگزار کند تا ضمن اطلاع رسانی این تغییرات، عملیات قبل، حین و پس از برگزاری آزمون مرور شده و به تبادل تجربیات بپردازند.
وی در مورد تفاوت آزمون امسال با سال های گذشته و فرایند ورود به رشته علوم ورزشی اظهار کرد: این آزمون در سال‌های گذشته به ‌صورت نیمه ‌متمرکز بود به این شکل که ابتدا کارنامه اعلام می‌شد و پس از انتخاب رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی، اسامی متقاضیان چندبرابر ظرفیت اعلام شده و در بازه زمانی آذرماه در آزمون علمی شرکت می کردند. اما از امسال داوطلبانی که تمایل دارند در رشته علوم ورزشی تحصیل کنند پیش از دریافت کارنامه علمی باید در آزمون عملی رشته تربیت‌بدنی در هفته اول مردادماه شرکت کنند و درصورتی‌که مجاز به انتخاب رشته بودند، پس از دریافت کارنامه در فرم تعیین رشته کد رشته علوم ورزشی را انتخاب کنند.
دکتر محمدی در خصوص تفاوت  آزمون عملی در بخش بانوان و آقایان گفت: عملاً تفاوت چندانی وجود ندارد و مدل آزمون و چیدمان ایستگاهها و تمام آیتم‌های آزمون یکسان است فقط برخی از آزمون‌ها به‌تناسب نورم‌هایی که در خصوص آمادگی جسمانی زنان و مردان وجود دارد برخی از آزمونها برای بانوان تسهیل شده است. مانند تغییر ارتفاع میله بارفیکس از زمین، ارتفاع موانع پرش و دوی 150 متر. این آزمون در حال حاضر معتبرترین آزمون برای سنجش آمادگی جسمانی و توانمندی های بدنی داوطلبان در کشور بوده و طی سالهای متمادی برگزاری، اطلاعات کاملی از ویژگی های آزمون جمع آوری شده است که می تواند برای ارتقاء کیفیت آزمون در سال های آتی مورد استفاده قرار بگیرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه در خصوص حضور قهرمانان در رده‌های ملی و بین‌المللی برای حضور در این آزمون و تحصیل در رشته تربیت بدنی گفت: ورزشکاران حائز شرایط می توانند از ظرفیت های آیین نامه « آیین نامه اجرایی پذیرش قهرمانان ملی در رشته تربیت بدنی دانشگاهها» استفاده نمایند. همچنین در ارتباط با داوطلبانی که احکام قهرمانی، کارت‌های مربیگری و داوری دارند و تمایل به شرکت در آزمون و تحصیل در این رشته را دارند گفت: طبیعتاً افرادی که سوابق ورزشی مناسب داشته و آمادگی جسمانی بالاتری دارند در مواد این آزمون موفق تر عمل خواهند کرد بنابراین داشتن این احکام تأثیر مستقیمی بر نتایج نخواهد داشت و لذا نیازی به ارائه آنها در محل آزمون نیست.
معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه در مورد آزمون گیرندگان نیز اظهار کرد: این افراد اغلب اعضای هیات علمی حوزه علوم ورزشی دانشگاههای سراسر کشور و یا دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم ورزشی هستند که تجربه کافی در داوری و فعالیت های ورزشی دارند. ضمن اینکه این افراد کارگاه‌ تئوری و عملی را پیش از برگزاری آزمون می گذرانند.
وی در خاتمه این گفتگو ضمن آرزوی موفقیت به داوطلبان توصیه کرد با توجه به برگزاری آزمون در فصل تابستان داوطلبان محترم مایعات به‌اندازه کافی استفاده کنند، با کفش و لباس ورزشی در آزمون عملی شرکت کنند، از به همراه داشتن زیورآلات، تلفن همراه و وسایل اضافی و غیرمرتبط با سالن آزمون مانند کفش های فوتبال و استوک دار پرهیز کنند، فیلم آزمون علمی را در وبسایت پژوهش مشاهده کنند و از دستورالعمل های آزمون به دقت پیروی نمایند.

 

کلید واژه ها: نشست تخصصی آرمون عملی اولویتهای پژوهشی و فناوری پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی 99-1398


نظر شما :