تبیین فلسفه ورزش

۰۲ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۵ کد : ۵۸۵ اخبار و رویدادها طرح های پژوهشی
تعداد بازدید:۲۵۱۸
در راستای توسعه علوم بنیادین، طرح سفارش محور تبیین فلسفه ورزش در پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی خاتمه یافته است.
تبیین فلسفه ورزش

     در راستای پاسخ گویی به نیازهای بنیادین پژوهش در حوزه علوم ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی اقدام به فعالیت در حوزه تولید علوم بنیادین نموده است، چرا که توسعه بنیادین علوم ورزشی از ماموریت های اصلی پژوهشگاه است. در همین راستا به گزارش هفته پژوهش؛ معاونت پژوهشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی خبر از خاتمه یافتن طرح تبیین فلسفه ورزش داد. این طرح سفارش محور توسط دکتر خسرو باقری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران انجام گرفته است.

این پژوهش به دنبال برقراری پیوندی میان ورزش و فلسفه، در نهایت به تبیین فلسفه ورزش پرداخته است، در همین راستا محقق تلاش کرده است؛مفهوم ورزش را صراحت بخشد و در پرتوی هندسه معنایی ورزش، نقشه راهی برای فعالیتها، سیاستها و برنامه های ورزشی پیش روی سیاستگذاران، دست اندرکاران، مربیان و ورزشکاران قرار دهد. از منظر این پژوهش، ورزش دارای اشتراکات و اختلافاتی با مسابقه و بازی است و می تواند به صورت ورزش فردی، بازی نیمه ماهرانه، مسابقات ورزشی آماتور، نمایش قهرمانی حرفه ای و مسابقه قهرمانی حرفه ای قابل تعریف باشد.

      دکتر باقری بیان کردند؛ در این پژهش، ورزش عملی انسانی است که دارای مبانی سه گانه شناختی، گرایشی و ارادی است و می توان آن را بر اساس عمل انسانی فهم کرد. از آنجا که عمل انسانی در جهت رهایی بخشی انسان رو به زندگی پاک دارد، ورزش نیز دارای چندسویگی هدفی است و تنها در صورت قرار گرفتن در هندسه زندگی پاک، می تواند نجات بخش انسان باشد. از این رو می توان در عرصه ورزش، از مبانی و اصول عمل انسانی سخن گفت. این مبانی و اصول 62 گانه در 5 دسته کلی شامل ماهیت عمل ورزشی، عناصر عمل ورزشی، ابعاد و آثار عمل ورزشی، انواع عمل ورزشی و ویژگیهای عمل ورزشی قرار دارند. آن چه به عنوان نتیجه پژوهش بدست آمده است؛ ضرورت بهره گیری از این اصول در سطوح محتلف سیاستگذاری های ورزشی و نیز توسط افراد درگیر در فعالیتهای ورزشی اعم از مدیران فدراسیون ها، مربیان، ورزشکاران و مسئولین ورزش کشور در حوزه های مختلف ورزش قهرمانی، حرفه ای، تربیتی و همگانی است.

برای دیدن اینفوگراف طرح اینجا کلیک کنید.

کلید واژه ها: فلسفه ورزش، دکتر خسرو باقری، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی


نظر شما :