زارعیان در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا:

دستاورد مهم سیزدهمین همایش علوم ورزشی، ارتباط و دیپلماسی علمی با سایر کشورهاست

۲۹ دی ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۰ کد : ۸۹۹ سایر اخبار اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۶۲۳۲
دبیرکل سیزدهمین همایش بین‌المللی علوم ورزشی با اشاره به اینکه شناسایی آخرین تکنولوژی‌ها برای کمک به قهرمانان و ورزشکاران کشور از اهداف برگزاری این همایش است، عنوان کرد: ارتباط و دیپلماسی علمی با سایر کشورها دستاورد مهم سیزدهمین همایش بین‌المللی علوم ورزشی است.
دستاورد مهم سیزدهمین همایش علوم ورزشی، ارتباط و دیپلماسی علمی با سایر کشورهاست

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دکتر حسین زارعیان دبیرکل سیزدهمین همایش بین‌المللی علوم ورزشی در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری آنا به تشریح این رویداد بزرگ علمی ورزش کشور پرداخته است که با هم می خوانیم...

  گروه دانشگاه خبرگزاری آنا - زهره محمدی؛ در دنیای معاصر، ورزش به عنوان پدیده‌ای مؤثر در همه ابعاد زندگی انسان‌ها، اهمیت ویژه‌ای یافته است. ارتباط فعالیت‌های بدنی و ورزش با علوم مختلف زمینه‌های جدیدی را برای مطالعه‌ انسان فراهم کرده و گستردگی مطالب و مسائل مرتبط با ورزش و تربیت بدنی به حدی است که نیاز به علوم تخصصی و مطالعات ویژه را ایجاد کرده است. جوامع امروزی نسبت به تندرستی و تناسب جسمانی علاقه وافری از خود نشان می‌دهند شناخت نقش مؤثر شیوه زندگی در حفظ و ارتقای تندرستی شخصی عامل و باعث این علاقه است.

پژوهشگاه تربیت و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان تنها مرجع علمی ورزشی در کشور در طی ۱۲ سال اخیر هر ساله با برگزاری همایش‌های بین المللی علوم ورزشی، سعی دارد با پاسخ‌گویی به نیازهای صنعت و انجام پژوهش های کاربردی به سمت رشد و تعالی هر چه بیشتر حوزه ورزش در کشور حرکت کند. در این همایش‌ها با حضور اساتید صاحب نام حوزه علوم ورزشی در سطح بین المللی و ملی، فرصت‌های بسیار زیاد و مناسبی برای پژوهشگران، اساتید و دانشجویان فراهم می‌شود تا با جدیدترین یافته‌ها آشنا شوند و ارتباطات بیشتر و مؤثرتر میان آنان ایجاد می‌شود. پژوهشگاه علوم ورزشی به عنوان متولی علمی ورزش کشور اعلام می‌دارد برای برنامه ریزی، سیاست‌گذاری و برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی ملی و بین‌المللی در حوزه علوم ورزشی در سراسر کشور آماده همکاری‌های نظام مند است.

این پژوهشگاه در سال جاری نیز قصد برگزاری سیزدهمین همایش بین المللی علوم ورزشی را دارد در این راستا با حسین زارعیان دبیرکل این دوره از همایش به گفت‌وگو پرداختیم.

آنچه در گفت و گوی ما با حسین زارعیان می‌خوانید:

*انتخاب پژوهشگر جوان سال ۲۰۲۲ در سیزدهمین همایش بین‌المللی تربیت‌بدنی

*فراهم شدن زمینه تبادل اطلاعات در حوزه علوم ورزشی بین پژوهشگران داخلی و خارجی

*ارتباط و دیپلماسی علمی با برگزاری پنل‌ها به صورت بین‌المللی

*شناسایی آخرین تکنولوژی‌ها برای کمک به قهرمانان و ورزشکاران کشور

*تمدید مهلت ارسال مقالات، تا سی‌ام دی‌ماه بنا به درخواست پژوهشگران از سراسر کشور

*بالاترین اثربخشی و کاربردی بودن یک طرح، ملاک انتخاب پژوهشگر برتر سال است

انتخاب پژوهشگر جوان سال ۲۰۲۲ در سیزدهمین همایش بین‌المللی تربیت‌بدنی

آنا: در مورد زمان، نحوه برگزاری و محورهای سیزدهمین همایش بین‌المللی علوم ورزشی توضیحاتی بفرمایید؟

زارعیان: سیزدهمین همایش بین‌المللی تربیت‌بدنی و علوم ورزشی سیزدهم لغایت شانزدهم اسفند ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود. در حال حاضر با توجه به شرایط بیماری کرونا، این همایش به صورت مجازی برگزار می شود و براین اساس هنوز مجوز برگزاری حضوری را دریافت نکردیم اما شورای سیاست‌گذاری همایش درصدد هستند برای یک روز از همایش مجوز برگزاری حضوری بگیرند.

محورهای این دوره از همایش شامل ۱۰ محور است از جمله: فعالیت بدنی و تندرستی، ارتقای عملکرد ورزش قهرمانی (که مرتبط با ورزش قهرمانی و حرفه‌ای است)، آسیب‌های ورزشی و حرکات اصلاحی، مدیریت و سیاست‌گذاری در ورزش (که مسائل روز مدیریتی ورزش را پوشش می‌دهد)، جنبه‌های رفتاری تمرین و فعالیت بدنی، ورزش معلولان (ویژه کودکان کم‌توان ذهنی، کودکان مبتلا به اوتیسم و کودکان که با اختلالات ذهنی این پنل را اختصاص داده البته با مشارکت آموزش و پرورش استثنایی این بخش را پیش می‌بریم)، جامعه‌شناسی و روانشناسی ورزشی، بیومکانیک ورزشی، مهندس، فناوری و نوآوری در ورزش، بازاریابی و تجاری سازی در ورزش (در راستای معرفی استارت‌آپ‌ها، حمایت از استارت‌آپ‌ها و ایده‌ها و دستاوردهایی که صاحب‌نظران و پژوهشگران در حوزه استارت‌آپ‌ها فعالیت دارند را به جامعه علوم ورزشی کشور معرفی کنیم). همچنین از بین افراد تقاضا دهنده و پژوهش های ارسالی یک نفر به عنوان پژوهشگر جوان سال ۲۰۲۲ انتخاب خواهد شد.

فراهم شدن زمینه تبادل اطلاعات در حوزه علوم ورزشی بین پژوهشگران داخلی و خارجی
آنا: چه فدارسیون هایی در این همایش با پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی مشارکت و همکاری دارند؟

زارعیان: در این همایش مشارکت فدراسیون‌های مختلفی از جمله فدراسیون‌های اسکی، تکواندو، تنیس، شنا، کاراته، ووشو، فدراسیون ورزش‌های نابینایان و فدراسیون ورزش‌های بومی محلی را داریم و این فدراسیون‌ها با ارسال نامه به دبیرخانه همایش، برای برگزاری پنل یا نشست های تخصصی، چالش ها و آخرین یافته های پژوهشی شان، اعلام آمادگی کرده‌اند.

نکته حائز اهمیت در این همکاری ایجاد فرصت برای فدارسیون های ورزشی است تا علاوه بر مشارکت دادن فدراسیون‌ها، بحث علم و عمل را به همدیگر نزدیکتر کنیم و تمام یافته‌هایی که توسط پژوهشگران در حوزه دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد را به نوعی خوراکی برای فدراسیون‌ها تبدیل کنیم. این پنل ها با حضور رئیس، دبیر و مربیانی که در هر فدراسیون فعالیت می‌کنند، برگزار خواهد شد.

علاوه بر آن با کشورهای مختلفی برای برگزاری پنل‌ها و نشست‌های بین المللی ورزشی رایزنی داشته‌ایم و تلاش می‌کنیم سخنرانی اندیشمندان این حوزه را داخل کشور داشته باشیم. مقرر شده محققان جوان ایرانی به زبان انگلیسی مقالات را ارائه داده و آخرین یافته‌های اندیشمندان، پژوهشگران و متخصصان ایرانی در این همایش را با کشورهای مختلف به عنوان مثال ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی، استرالیا، ژاپن و کره به اشتراک بگذاریم که با این اتفاق از آخرین رخدادهای حوزه علوم ورزشی در کشور ایران نیز آشنا می‌شوند و زمینه تبادل اطلاعات بین پژوهشگران داخلی و خارجی فراهم می شود. به عبارت دیگر با حذف این فاصله در نشست‌ها امکان تبادل نظر در حوزه علوم ورزشی که از یکی از اهداف این پروهشگاه است، فراهم می شود.

ارتباط و دیپلماسی علمی با برگزاری پنل‌ها به صورت بین‌المللی
آنا: در این دوره از همایش بین المللی علوم ورزشی به طور مشخص چه کشورهایی اعلام همکاری کردند؟

 

زارعیان: در بحث بین‌المللی همایش تاکنون ۶۰ مهمان خارجی موافقت برای حضور در همایش به عنوان سخنران و یا در قالب برگزاری کارگاه‌های مختلف، را اعلام کرده‌اند. به عنوان مثال از کشورهای آسیایی هنگ‌کنگ، چین، کره جنوبی، ژاپن، نپال، مالزی، سنگاپور و استرالیا؛ از اروپا کشورهای آلمان، اسپانیا، ایتالیا، لهستان، ایرلند، انگلستان، فرانسه، هلند و دانمارک و از ایالات متحده آمریکا هم چندین صاحبنظر از ایالت‌های مختلف به صورت مجازی در این دوره از همایش حضور پیدا خواهند کرد. ( لازم به ذکر است در دوازدهمین دوره همایش که سال گذشته برگزار شد نیز اشخاصی از این کشورها حضور داشتند).

در سیزدهمین دوره همایش در پنل‌های بین‌المللی‌ ارائه به زبان انگلیسی بوده و صاحبنظرانی از سایر کشورها به عنوان هیئت رئیسه در آن سخنرانی‌ها حضور پیدا می‌کنند

آنا: آیا سطح مشارکت کشورهای خارجی نسبت به دوره‌های قبل افزایش داشته؟

زارعیان: تفاوت همایش سال جاری در ایده جدید برگزاری پنل‌ها به صورت بین‌المللی است. در همایش سال گذشته سخنرانان داخلی به زبان فارسی ارائه داشتند و اساتید داخلی کشور هم در آن پنل‌ها پیام می‌دادند ولی در سیزدهمین دوره همایش در پنل‌های بین‌المللی‌ ارائه به زبان انگلیسی بوده و صاحبنظرانی از کشورهایی که اعلام شد به عنوان هیئت رئیسه در آن سخنرانی‌ها حضور پیدا می‌کنند. باید عنوان کنم برای اولین بار است که در کشور این رخداد مهم اتفاق می‌افتد و متخصصان از اقصی نقاط دنیا با آخرین یافته‌ها وتحقیقات انجام شده در داخل کشور آشنا شده و در این زمینه تبادل نظر و اطلاعات صورت می‌گیرد.

نکته مهم در این دوره از همایش موضوع ارتباط و بحث دیپلماسی علمی با سایر کشورها است. دیپلماسی علمی یعنی با زبان علم با کشورهای دنیا ارتباط برقرار کنیم. دوستی، صلح، صمیمیت و مودّت را تقویت کرده و مسیر خوبی برای ایجاد ارتباط با دیگر کشورها فراهم شده است.

شناسایی آخرین تکنولوژی‌ها برای کمک به قهرمانان و ورزشکاران کشور
آنا: چرا دوره سیزدهم از همایش تحت عنوان «فعالیت بدنی و عصر مدرن» نامگذاری شده است؟

زارعیان: با توجه به مبحث عصر مدرن، دستاوردها، تکنولوژی‌ و فناوری‌های جدید از جمله نانو و شرایط ایجاد شده که همگان را به سمت آخرین دستاوردها در حوزه‌های مختلف سوق داده است، در علوم ورزشی و فعالیت بدنی نیز این موضوع اهمیت ویژه ای پیدا کرده و ما در این دوره از همایش بیشتر از قبل روی آن متمرکز شده‌ایم. جهان کنونی با سرعت رو به پیشرفت و تکنولوژی است و ما درصدد شناسایی آخرین تکنولوژی ها برای کمک به قهرمانان و ورزشکاران کشور هستیم.

به عنوان مثال فناوری نانو در رشته‌هایی نظیر قایقرانی و دوچرخه‌سواری به ورزشکاران کمک می‌کند. در حال حاضر تکنولوژی در اغلب رشته‌های ورزشی وارد شده و به ورزش حرفه‌ای و قهرمانی کمک می‌کند. با این رویکرد این عنوان را انتخاب کردیم تا آخرین دستاوردهای حوزه تکنولوژی‌ها و علوم مختلف روز دنیا را برای ورزشکاران کشور شناسایی و معرفی کنیم.

سؤال: آیا در این دوره از همایش موضوع شیوع پاندمی کرونا و تأثیر آن بر سبک زندگی، ورزش کشور و جامعه بین‌المللی مطرح است؟

زارعیان: بله، یکی از محورهای همایش، «ورزش و کرونا» است. با ستاد ملی مقابله با کرونا و دانشگاه علوم پزشکی این موضوع را بررسی و به جلو برده ایم، یک پنل اختصاصی با هماهنگی ستاد ملی مقابله با کرونا که اثر شیوع کرونا بر ورزش را مورد بررسی قرار داده داریم.

به عنوان نمونه در یکی از جلسات دستاوردها و یافته‌هایی را به مسئولان محترم در بخش‌های مختلف وزارت ورزش و جوانان و مسئولان تصمیم‌گیرنده مربوطه ارائه کردیم که نشان دهنده عدم تأثیر کرونا در ورزش‌های آبی و استخرها بود. با این پژوهش، برداشت اشتباهی که باعث تعطیلی استخرها شده بود محرز شد و این تحقیقات نشان داد که فعالیت استخرها در انتقال ویروس کرونا تأثیر چندانی ندارد. همچنین پژوهش دیگری درباره اثر مثبت ورزش در فضای باز ثابت شده که ورزش در فضای باز بر شیوع کرونا بی‌تأثیر است و این مسئله برای باشگاه دارانی که فضای باز در اختیار داشته و از نظر ضرر و زیان مالی آسیب دیده اند، می تواند کمک کننده و بسیار حائز اهمیت باشد.

تمدید مهلت ارسال مقالات، تا سی‌ام دی‌ماه بنا به درخواست پژوهشگران از سراسر کشور
آنا: در مورد میزان مشارکت دانشگاهیان در ارسال مقالات و همچنین سهم مشارکت کشورهای همسایه توضیحاتی بفرمایید؟

زارعیان: با توجه به اینکه کرونا هنوز ریشه کن نشده و دانشگاه‌ها نیمه‌تعطیل و تعطیل هستند، فعالیت‌های پژوهشی نیز دچار وقفه شده اند. بنابراین نسبت به شرایط موجود، تعداد مقالاتی دریافتی در مرحله اول آمار خوبی را نشان می دهد. در حال حاضر حدود ۴۰۰ عضو هیئت علمی حوزه علوم ورزشی از سراسر کشور در این همایش در بخش کمیته‌های علمی همکاری دارند که تعداد قابل توجهی است و بنا به درخواست پژوهشگران از سراسر کشور در مورد تمدید مهلت ارسال مقالات، این فرصت تا سی‌ام دی ماه تمدید شد.

در حال حاضر با کشور عراق گفت و گوهایی انجام شده که محققان این کشور مقالات شان را برای دبیرخانه همایش ارسال کنند. از ترکیه سال‌های گذشته مشارکت کنندگانی داشتیم که امیدواریم امسال هم صاحبنظرانی از این کشور در این همایش برای همکاری حضور داشته باشند. خوشبختانه با توجه به پیشرفت های چشمگیری که در حوزه علوم ورزشی داشته‌ایم کشورهای منطقه را به مشارکت ترغیب کرده است.

بالاترین اثربخشی و کاربردی بودن یک طرح، ملاک انتخاب پژوهشگر برتر سال است
آنا: در مورد شرایط انتخاب پژوهشگر جوان برتر سال ۲۰۲۲ توضیحاتی بفرمایید؟

زارعیان: افراد طرح های پژوهشی شان در یک سال اخیر را برای دبیرخانه همایش ارسال می‌کنند. از بین این مقالات بر اساس یافته‌ها و میزان اثربخشی و کاربردی بودن هر طرح، در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، بهترین پژوهش را زیر نظر اساتید مختلف به عنوان پژوهشگر جوان سال ۲۰۲۲ انتخاب کرده و جایزه را به هر فردی که بالاترین امتیاز را کسب کند اهدا خواهیم کرد.

البته ذکر این نکته ضروری است که پژوهشگر برتر سال ۲۰۲۲ از بین تمامی شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی فقط یک نفر انتخاب خواهد شد. زیرا چکیده‌ تمامی مقالات به زبان انگلیسی است.

یکی از نتایج مهم این همایش‌ها برگزاری کارگاه‌های علمی تخصصی برای فدراسیون های مختلف ورزشی است

آنا: چه سازمان‌هایی الان در ارتباط با برگزاری این همایش به‌طور مستقیم و غیرمستقیم دارند با شما همکاری دارند؟

زارعیان: تاکنون ۲۰ سازمان و نهاد مختلف داخلی و خارجی برای همکاری در این همایش اعلام آمادگی کرده‌اند از جمله: وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش، کمیته ملی المپیک، سازمان‌های مختلف، سازمان ورزش شهرداری تهران، انجمن علمی حقوق ورزشی، انجمن‌های مختلف، انجمن روانشناسی، دانشگاه‌های مختلف شامل دانشگاه گیلان، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه شهید بهشتی و البته وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی زیر مجموعه آن قرار دارد.

آنا: چه دستاورهایی از برگزاری این نوع همایش ها بدست آمده؟

زارعیان: یکی از نتایج مهم این همایش‌ها برگزاری کارگاه‌های علمی تخصصی برای فدراسیون های مختلف ورزشی است. به این شکل که هر فدراسیونی با توجه به اولویت نیازهایش به ما مراجعه می‌کند و آخرین یافته‌هایی که مد نظر این صاحبنظران است را در این کارگاه‌ها در اختیار فدراسیون‌ها قرار می‌دهیم، به عنوان مثال فدراسیون اسکی موضوع تغذیه خاص ورزشکاران اسکی را مطرح می کند یا تغذیه خاص ورزشکاران شنا از سوی فدراسیون شنا عنوان می شود، که واحد دبیرخانه همایش با برگزاری کارگاه‌های علمی-تخصصی در این حوزه‌ها با حضور صاحبنظران ملی و بین‌المللی پاسخگوی نیاز فدراسیون ها است.

انتهای پیام/۴۱۰۶/



نظر شما :