نحوه مدیریت ورزش در زمان کرونا با رویکرد ویژه برای دانشآموزان استثنایی
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل سازمان آموزشوپرورش استثنایی، میز گفتوگوی تخصصی با موضوع چگونگی استمرار فرآیند آموزش درس تربیتبدنی دانشآموزان استثنایی در شرایط ویروس کرونا با حضور دکتر امین غلامی، دکتری رفتار حرکتی و استادیار پژوهشگاه تربیتبدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر طاهره سیفی دکتری مدیریت ورزشی از پژوهشگاه تربیتبدنی و دکتر حسن دانشمندی دکتری آسیبشناسی ورزشی و عضو هیئتعلمی دانشگاه گیلان در محل سالن کنفرانس سازمان آموزشوپرورش استثنایی برگزار شد.
در این نشست که بهصورت زنده از شبکه شاد نیز پخش شد، دکتر طاهره سیفی در خصوص مدیریت راهبردی ورزش در زمان شرایط شیوع کرونا با رویکرد ویژه برای دانش آموزان استثنایی گفت: سازمان ملل متحد در بیانهای عنوان کرده است، بیماری همهگیری کووید 19 تأثیرات بسیار چشمگیری بر روی دنیای ورزش و همچنین بر سلامتی جسمی و روحی افراد در سراسر جهان داشته و خواهد داشت.
وی بابیان اینکه سازمان ملل با حمایت از ضرورت تداوم فعالیت بدنی از سازمانهای متولی ورزش و تندرستی خواسته است که کشورها استراتژیهای مقابلهای خود را در دو بخش ورزش حرفهای و فعالیت بدنی به جهت عبور از این بحران اتخاذ کنند، گفت: استراتژیهای پیشنهادی در بخش ورزش حرفهای شامل ارائه توصیههای لازم بهمنظور بازگرداندن ایمن رویدادهای ورزشی و مسابقات پس از همهگیری و همچنین به حداکثر رساندن مزایایی که ورزش و فعالیت بدنی در عصر کووید 19 و بعدازآن به همراه خواهد داشت میباشد.
سیفی به استراتژیهای پیشنهادی برای فعالیت بدنی اشاره کرد و گفت: این استراتژیها شامل حمایت از فعالیت بدنی، تحقیق و راهنمایی سیاست، همکاری فنی و توسعه ظرفیت، دسترسی و آگاهی بخشی و ارتقاء نگرش و رفتار مثبت اجتماعی است.
وی در خصوص اهداف استمرار فعالیتهای بدنی در زمان شیوع کووید 19 گفت: کاهش میزان شیوع و سرایت بیماری از طریق رویدادهای ورزشی (قهرمانی و همگانی)، آموزشی ورزشی، مجامع و تجمعات مرتبط با ورزش در دوران کاهش همهگیری بیماری کووید 19 ازجمله این اهداف است.
سیفی در ادامه گفت: همچنین حفظ سلامت و نشاط اجتماعی و فردی از طریق تداوم فعالیتهای ورزشی و جلوگیری از ضرر و زیان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ناشی از توقف فعالیتهای ورزشی از دیگر اهداف است.
متخصص مدیریت ورزشی در خصوص آموزش بهداشت و اهمیت آن برای دانش آموزان با نیازهای ویژه گفت: آموزش بهداشت عبارت است از مجموعه تجربیاتی که به نحو مطلوبی در اطلاعات، طرز تفکر و وضع رفتار انفرادی و اجتماعی افراد جامعه مؤثر است و موجب سلامت جسمی و روانی میشود و آموزش رکن اصلی و پایه اساسی هر نوع اقدام بهداشتی است.
در ادامه دکتر امین غلامی در خصوص اصول طراحی تکالیف حرکتی برای دانش آموزان استثنایی در کلاس درس تربیتبدنی گفت: در این زمینه ابتدا باید مهارتهای حرکتی پایه مانند پریدن، دویدن و پرتاب کردن توسعه یابد و رشد این مهارتها باعث یادگرفتن یک ورزش حرفهای میشود.
وی در ادامه به انواع مهارتهای حرکتی پایه اشارهکرده و گفت: مهارتهای دستکاری نوعی از مهارت حرکتی پایه است که شامل دور کردن از بدن مثل شوت کردن توپ، دریافت کردن مثل گرفتن توپ، حفظ مالکیت مثل دریبل کردن توپ بسکتبال و منحرف کردن شی مثل منحرف کردن شی توسط فرد با بدن خود نوعی از مهارتهای دستکاری هستند.
وی در ادامه به مهارتهای پایداری نوع دیگر مهارت حرکتی پایه پرداخت و گفت: این مهارتها شامل چرخش یک قسمت بدن نسبت به قسمت دیگر، گردش کل بدن، خم شدن، کشیده شدن و حرکت گهواره ای است.
متخصص تربیتبدنی بابیان اینکه مهارتهای جابهجایی از دیگر انواع مهارتهای حرکتی پایه است، گفت این مهارت شامل دویدن، یورتمه رفتن، دویدن به طرفین، سکسه دویدن و جاخالی دادن است.
در پایان این نشست دکتر حسن دانشمندی در خصوص مشکلات ساختار قامتی افراد با نیازهای ویژه با تأکید بر کودکان سندرم داون توضیحاتی ارائه داد.
نظر شما :