نشست خبری رئیس پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی با اصحاب رسانه برگزار شد

۲۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۸ کد : ۸۴۹ سایر اخبار اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۱۳۰
نشست مطبوعاتی رئیس و معاونین پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز (دوشنبه ۲۶ مهر) در محل این پژوهشگاه و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد
نشست خبری رئیس پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی با اصحاب رسانه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دکتر علی شریف نژاد، رئیس پژوهشگاه تربیت‌بدنی به‌اتفاق دکتر محمد شریعت زاده معاون فناوری، دکتر علی کاشی معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی و دکتر حسین زارعیان معاون فرهنگی و اجتماعی به مناسبت هفته تربیت‌بدنی و ورزش در جمع اصحاب رسانه، معرفی آخرین دستاوردهای پژوهشی و فناوری و اختراعات حوزه علوم ورزشی، ارتباط با جامعه و همکاری‌های صورت گرفته با سازمان‌های داخلی و بین‌المللی، عملکرد پژوهشگاه تربیت‌بدنی در چند سال اخیر در حوزه علوم ورزشی، برنامه‌های پیش روی پژوهشگاه در آینده و همچنین سیزدهمین همایش بین‌المللی تربیت‌بدنی و علوم ورزشی توضیحات مبسوطی ارائه داد.

در این نشست که جمع زیادی از خبرنگاران و گزارشگران خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری، شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و رسانه‌های مکتوب، حضور داشتند، دکتر علی شریف نژاد رئیس پژوهشگاه، ضمن تبریک هفته تربیت‌بدنی و ورزش و قدردانی از تلاش‌های خبرنگاران در انعکاس اخبار و رویدادهای علمی در حوزه ورزش گفت: رسانه‌ها در این میان نقش یک کاتالیزور را داشته‌ و باعث شده‌اند این فعالیت‌ها به اطلاع مردم و سایر افراد جامعه برسد.

دکتر شریف نژاد اظهار کرد: طرح‌های سفارش محور بسیاری گرفته‌ایم که بر اساس نیاز‌های برخی دستگاه‌های بیرونی مانند کمیته‌های ملی المپیک و پارالمپیک و نیز فدراسیون‌های ورزشی است. وی در خصوص راه‌اندازی مرکز ملی نوآوری فناوری‌های ورزشی پژوهشگاه، افزود: این مرکز یکی از افتخاراتی است که شکل‌گرفته و خوشبختانه به تجاری‌سازی هم رسیده است. ما از این مسیر با حمایتی که از جوانان و تیم‌های استارت‌آپی داشته، خوشبختانه موفق شده‌ایم به تجاری‌سازی نیز برسیم و درواقع از جوانانی که صاحب طرح و ایده هستند، حمایت می‌کنیم.

رئیس پژوهشگاه بابیان اینکه فرهنگ پژوهش در آن حد، جا نیفتاده است که سازمان‌های مختلف برای آن هزینه کنند، تصریح کرد: اما در سه سال اخیر به‌اندازه ۲۰ سال گذشته در پژوهشگاه، طرح‌های سفارش محور انجام داده‌ایم و در حدود ۹۰ طرح از دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف، سفارش گرفته‌ایم. وی با اشاره به بازدید دکتر سورنا ستاری «معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور» از پژوهشگاه، افزود: حمایت‌های جدیدی از پژوهشگاه انجام‌شده است که پیگیر اتفاقات خوبی در این مسیر هستیم.

رئیس پژوهشگاه گفت: در حال حاضر، بودجه ما کفاف اجرای تمامی طرح‌ها را نمی‌دهد، بحث همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی و بودجه انقباضی دستگاه‌ها، مطرح است که شامل پژوهشگاه هم می‌شود، اما ما در حال رایزنی و تعامل هستیم. وی افزود: عمده بودجه پژوهشگاه، صرف نیروی انسانی می‌شود که این موضوع، شرایط را دشوار کرده است، اما با تغییر رویه، به‌نوعی فعالیت‌های خود را به سمت اجرای طرح‌های سفارش محور از دستگاه‌های بیرونی، سوق داده‌ایم. وی گفت: بخشی از درآمد‌های پژوهشگاه از اجرای این طرح‌های پژوهشی، برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی و غیره، می‌باشد.

دکتر شریف نژاد اظهار کرد: با تمامی این مشکلات، پژوهشگاه به رسالتش پایبند است و اجازه نداده‌ایم که این‌گونه موانع و محدویت‌ها، سد راه ما شوند. وی بابیان اینکه در سال 1399، حدود ۸۶ درصد بودجه پژوهشگاه پرداخت شد، افزود: از بودجه سال جاری نیز، تاکنون حدود ۴۱ درصد را از طرف سازمان برنامه‌وبودجه دریافت کرده‌ایم. همچنین، درآمد پژوهشگاه از فعالیت‌ها در ۶ ماهه نخست امسال، سقف سه میلیارد تومان را تأمین کرده است.

دکتر علی کاشی معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی پژوهشگاه در ادامه این نشست گفت: دو چالش در کشور درزمینه اجرای پژوهش وجود دارد؛ اول اینکه دستگاه‌ها خیلی از کارهای پژوهشی استفاده نمی‌کنند و چالش دوم نیز، نهادینه نشدن فرهنگ پژوهش است تا دستگاه‌ها از آن بهره ببرند. وی افزود: نگاه ما فقط انجام طرح‌های پژوهشی نیست، بلکه پیگیر اجرای پایان‌نامه‌های دانشجویی بر اساس نیاز‌های جامعه و با همکاری وزارت ورزش و جوانان هستیم و تا ۵۰ درصد، می‌توانیم به آنها کمک کنیم که این پایان‌نامه‌ها به‌صورت هدفمند اجرا شوند. دکتر کاشی بابیان اینکه پژوهشگاه در چند بخش، حمایت‌های پژوهشی دارد، گفت: حمایت‌های پژوهشی وزارت علوم، در حال حاضر تا سقف ۱۰ میلیون تومان است، اما پژوهشگاه علوم ورزشی، سقف ثابتی برای حمایت از این طرح‌ها ندارد و پس از داوری و بررسی طرح‌ها، بودجه موردنظر پژوهشگر، تأمین می‌شود.

دکتر محمد شریعت زاده معاون فناوری پژوهشگاه گفت: باوجود تمامی مشکلات، تنها مرکز فعال در بخش فناوری‌های ورزشی هستیم و تاکنون نیز دستاورد‌های نسبتاً قابل قبولی داشته‌ایم و با توجه به کیفیت محصولات، به طرح‌های تولید داخل اعتماد شده و شاهد فروش و تجاری‌سازی محصولات و خدمات استارت‌آپ‌های تحت حمایت مرکز نوآوری پژوهشگاه هستیم. وی درباره فروش بخشی از محصولات فناورانه پژوهشگاه، افزود: به‌عنوان‌مثال، «دستگاه توپ انداز فوتبال برای تمرین دروازه‌بان‌ها» مورد استقبال قرارگرفته است و تیم فوتبال باشگاه فولاد مبارکه سپاهان و آکادمی باشگاه استقلال، این محصول را خریداری کرده‌اند، همچنین با برخی دیگر از تیم‌های لیگ برتر فوتبال، در حال انعقاد قرارداد هستیم. دکتر شریعت زاده افزود: دستگاه کفپوش‌ هوشمند تعاملی را نیز آکادمی ملی المپیک و برخی از دانشگاه‌ها خریداری کرده‎‌اند و به‌زودی نیز با مرکز ملی فوتبال برای ارائه دو دستگاه توپ انداز و کفپوش هوشمند ورزشی، قرارداد می‌بندیم. همچنین در خصوص دستگاه تقویت مچ پا، گفت: این دستگاه نیز از سوی کلینیک‌های پزشکی ورزشی مورد استقبال قرارگرفته است.

معاون فناوری پژوهشگاه، اظهار کرد: تولیدات ما با هزینه‌ای کمتر و تقریباً باکیفیت مشابه نمونه‌های خارجی است، بنابراین نیم‌نگاهی به بازار‌های کشور‌های همسایه نیز داریم و در خصوص طرح‌ها و محصولات جدید مرکز نوآوری فناوری‌های ورزشی، گفت: محصولی جدید نیز با عنوان «کیسه بوکس چندبعدی» داریم که به‌زودی در نمایشگاه تجهیزات ورزشی (اسپورتکس)، از آن رونمایی خواهد شد. وی افزود: فراخوانی جدید نیز، برای تیم‌های استارت‌آپی و ایده‌پردازان در حوزه فناوری و کسب‌وکارهای نوپا داده‌ایم و این آمادگی را برای حمایت از آنها داریم.

در ادامه، دکتر حسین زارعیان معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه نیز در خصوص برگزاری «سیزدهمین همایش بین‌المللی علوم ورزشی»، اظهار کرد: دوره سیزدهم همایش با شعار «انسان مدرن و فعالیت‌های تربیت‌بدنی» در تاریخ 16 الی 18 اسفندماه، برگزار خواهد شد. این همایش با ۱۱ محور اجرایی می‌شود و مقالات آن را طوری هدایت می‌کنیم که بر اساس نیاز‌ها باشد تا فاصله علم و عمل، کاهش یابد. همچنین، جایزه ویژه‌ای خواهیم داشت و پژوهشگر جوان برتر سال را معرفی خواهیم کرد. وی افزود: دوازدهمین دوره این همایش نیز سال گذشته، به‌صورت مجازی برگزار شد که در آن ۱۶ دانشگاه و پنج سازمان با ما همکاری داشتند.

در پایان نیز، برخی از خبرنگاران، سؤالاتی را در خصوص فعالیت‌ها و برنامه‌های پژوهشگاه، مطرح کردند که توسط دکتر شریف نژاد و معاونان ایشان، پاسخ داده شد.
 

کلید واژه ها: نشست خبری هفته تربیت بدنی و ورزش پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی


نظر شما :