یک راهکار ورزشی ساده و مؤثر برای تسکین سردرد و بی‌حالی روزه‌داران

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۹:۰۰ کد : ۵۵ اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۴۹۱
عضو هیات علمی و مدیر گروه فیزیولوژی ورزشی پژوهشگاه علوم ورزشی معتقد است: در ایام ماه مبارک رمضان برای جلوگیری از سردرد ناشی از افت قند خون، با انجام فعالیت ورزشی می‌توانید بر سردرد خود غلبه کنید.
یک راهکار ورزشی ساده و مؤثر برای تسکین سردرد و بی‌حالی روزه‌داران


دکتر هادی روحانی عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی در زمینه راهکار ورزشی برای تسکین سردرد ناشی از روزه‌داری گفت: مهمترین عامل ایجاد سردرد در طول روز برای افراد روزه‌دار، افت قند خون است که به دلیل غذا نخوردن روزه‌دار پس از وعده سحر می‌باشد. این سردرد به‌طورمعمول اندکی پس از ساعت ظهر بروز می‌کند و به همراه خود، بوی بددهان نیز دارد که علامت کاهش قند خون و استفاده بدن از مواد جایگزین قند مانند کتون بادی‌ها است؛ اما این مسئله به این معنا نیست که در بدن شما هیچ قندی وجود ندارد بلکه قند در مخازن ویژه مثل عضلات و کبد به‌صورت گلیکوژن ذخیره هستند اما در دسترس سلول‌های مغزی قرار ندارد
وی افزود: ازآنجایی‌که سلول‌های عصبی و مغز فقط می‌توانند قند مصرف کنند بنابراین، کمبود قند منجر به سردرد و عصبانیت می‌شود. در این زمان، می‌توانید با یک شگرد علمی به کمک مغزتان بیایید، بهتر است با یک ترفند علمی و با انجام یک حرکت ورزشی قندها را از مخازن بدن رها کرده و به سمت خون و مغز هدایت کنید.
دکتر روحانی تصریح کرد: زمانی که احساس سردرد در این ایام دارید، در همان لحظه از روی صندلی خود بلند شوید و شروع کنید تعداد 20 پله را با سرعت‌بالا بروید! یا یک مسیر 30 متری را با سرعت بدوید. یا در جا، چند بار با سرعت‌بالا و پایین بپرید. همین کار کافیست. با این کار، شما به مغز پیغامی داده‌اید که می‌خواهید یک فعالیت بدنی انجام دهید و بدن شما نیز شروع به خروج انرژی از منابع خود به‌ویژه رهاسازی قند از کبد می‌کند. به همین سادگی، شما می‌توانید قند را در اختیار مغز خود قرار دهید و سردرد را از خود دور کنید. ممکن است در طول روز، لازم باشد 2 تا 3 بار این کار را انجام دهید تا بدون سردرد به افطار برسید.
وی خاطرنشان کرد: این راهکار برای کسانی توصیه می‌شود که وعده غذایی سحر را صرف کرده و در فاصله افطار تا سحر نیز به‌اندازه کافی آب و مایعات به بدن خود رسانده باشند. اگر وعده سحر را نخورده‌اید، این راهکار نمی‌تواند برای شما مفید باشد.

کلید واژه ها: ورزش سردرد


نظر شما :