نشست خبری سمپوزیوم بین‌المللی هوش مصنوعی و حکمرانی داده در صنعت ورزش برگزار شد

۲۰ مهر ۱۴۰۳ | ۰۷:۴۱ کد : ۲۴۶۳ اخبار و رویدادها زیر نویس
تعداد بازدید:۱۸۶
نشست خبری نخستین سمپوزیوم بین‌المللی هوش مصنوعی و حکمرانی داده در صنعت ورزش، روز پنج‌شنبه مورخ ۱۹ مهرماه ۱۴۰۳ با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.
نشست خبری سمپوزیوم بین‌المللی هوش مصنوعی و حکمرانی داده در صنعت ورزش برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، در این نشست دکتر محمدعلی صارمی «رئیس گروه توسعه فناوری آمیتیس ژن»، دکتر حسن محمدلو «رئیس انجمن صنعت ورزش، کالا، خدمات و صنایع وابسته»، دکتر مسعود مظلوم «رئیس مرکز نوآوری علم داده و هوش مصنوعی  ICDS»، دکتر علی شریف‌نژاد «دبیر علمی سمپوزیوم، عضو هیأت علمی پژوهشگاه و مدیر مرکز نوآوری سلامت ورزشی اسپورتک» و دکتر صفورا طهماسبی «دبیر اجرایی سمپوزیوم و مدیر مرکز نوآوری سلامت ورزشی پیلاتک» به سؤالات خبرنگاران در خصوص برگزاری «نخستین سمپوزیوم بین‌المللی هوش مصنوعی و حکمرانی داده در صنعت ورزش» پاسخ دادند.

در ابتدای این جلسه دبیر اجرایی سمپوزیوم در خصوص برگزاری سمپوزیوم هوش مصنوعی که در تاریخ دوم آبان سال جاری و به مناسبت هفته تربیت‌بدنی و ورزش برگزار خواهد شد، اطلاع‌رسانی نمود و از گروه توسعه فناوری آمیتیس ژن، انجمن صنعت ورزش، کالا و خدمات، مرکز نوآوری علم داده و هوش مصنوعی ICDS، به عنوان برگزارکنندگان و از پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مرکز مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری وزارت ورزش و جوانان، دانشگاه اکسترامادورا اسپانیا، به عنوان حامیان معنوی و مشارکت‌کنندگان در این سمپوزیوم تشکر کرد.

در ادامه، علی شریف‌نژاد گفت: هدف از برگزاری این سمپوزیوم، معرفی و ارائه توانمندی‌های هوش مصنوعی در ورزش است که در چه زمان‌ها و مکان‌هایی می‌تواند به ما کمک کند، هدف دوم، بررسی چالش‌های هوش مصنوعی است، زیرا ما فرهنگ و جامعه متفاوتی داریم و باید متناسب با شرایط کشورمان موارد را بررسی کنیم، هدف دیگر احصاء کردن نیاز‌های فدراسیون‌های ورزشی است، چون بسیاری از فدراسیون‌ها نیاز‌های تخصصی دارند که نمی‌دانند به کجا مراجعه کنند، امیدواریم با تعاملی که با فدراسیون‌ها خواهیم داشت بتوانیم نیاز‌های آن‌ها را هم شناسایی کنیم.

وی با بیان اینکه به عنوان مهم‌ترین هدف ما از برنامه‌ریزی این سمپوزیوم، توسعه زیست‌بوم این کسب و کار است، افزود: هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار و یک تکنولوژی در خدمت رشته‌های مختلف است که توانمندی‌هایی را ایجاد می‌کند و ما امیدواریم در قالب یک مدرسه پاییزه، افرادی را تربیت کنیم که بتوانند درخدمت ورزش کشور ما باشند.

مدیر مرکز نوآوری اسپورتک اظهار داشت: دوپینگ‌های آینده دیگر خوردنی و تزریقی نیستند و از نوع فناوری هستند. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که فرمودند بایستی در حوزه هوش مصنوعی تولیدکننده باشیم و نه مصرف‌کننده، لذا باید در این راه گام برداریم و اقدام عملی نماییم.

در ادامه این نشست، حسن محمدلو در پاسخ به این سؤال که آیا باشگاه‌هایی مانند: استقلال و پرسپولیس از حضور هوش مصنوعی استقبال کرده‌اند یا خیر گفت: تاکنون، از پیشروترین باشگاه‌های کشور، تنها باشگاه سپاهان استقبال کرده که هنوز قراردادی منعقد نشده است. باشگاه استقلال نیز برای روز شنبه درخواست آنالیزور هوشمند داده است و قرار است در این روز ملاقاتی داشته باشیم. اگر تیم ملی نیز از این فناوری استفاده کند، به اولین تیم آسیایی تبدیل خواهد شد که این آنالیز را مورد استفاده قرار داده‌اند.

علی شریف‌نژاد در پاسخ به این سؤال که اهمیت استفاده از این فناوری چیست تصریح کرد: اگر در این مسیر حرکت نکنیم خیلی عقب می‌مانیم. شناگر المپیکی کشور انگلستان در حین مسابقه از فناوری بلوتوث در کلاه خود استفاده کرده بود و اینگونه مربی در حین مسابقه حرکات او را کنترل می‌کرد. آیا این فناوری پیچیده است؟ در شنا کوچک‌ترین تغییر در زاویه دست و سر صدم ثانیه شناگر را عقب می‌اندازد. در حالی که برای این شناگر در خارج از استخر، اطلاعات دقیق را در اختیار ورزشکار خودی گذاشته که این موضوع عین دوپینگ است.

در ادامه این نشست خبری، حسن محمدلو، هدف از توسعه هوش مصنوعی را حمایت از فعالان این حوزه و پشتیبانی از تولیدکنندگان ورزشی و هوشمندسازی ورزش عنوان کرد و افزود: به همین دلیل، دبیرخانه اولین سمپوزیوم هوش مصنوعی را با شرکت مرکز نوآوری اسپورتک و شرکت دانش‌بنیان گروه توسعه فناوری آمیتیس ژن با هدف ارائه خدمات به فدراسیون‌ها تشکیل دادیم.

وی گفت: به فدراسیون‌ها و جامعه ورزشی حتی در زمینه تجهیزات ورزشی کمک خواهیم کرد و امیدواریم، این امر، شتاب و سرعت فزاینده‌ای به دستاوردهای حوزه ورزش و توسعه کسب و کارها بدهد.

مسعود مظلوم، محقق و پژوهشگر هوش مصنوعی و علم داده از دانشگاه آمستردام هلند در پاسخ به این سؤال که آیا بستر مناسب برای ورود محصولات فناورانه به بازار کسب و کار فراهم شده است؟ گفت: سؤالی که مطرح می‌شود این است که جایگاه هوش مصنوعی هم‌اکنون در کشورمان کجاست؟ و چگونه صنعت ورزش ما می‌خواهد از این تکنولوژی استفاده کند، در حال حاضر یک سری موجودات هوش مصنوعی داریم که در زمینه متن، تصویر و صدا کار می‌کند و باید بدانیم که چگونه از این مولد‌ها در کسب و کار خودمان استفاده کنیم و ما چگونه از داده‌های موجود در صنعت و سازمان استفاده کرده و موجوداتی در آن به وجود آوریم.

وی یادآور شد: مدل‌های مولد که توانایی تولید داده را در شکل متن، صدا و تصویر دارند هم‌اکنون بیشتر می‌شود، ما انسان‌ها خستگی‌پذیر هستیم ولی این موجودات هوش مصنوعی این ویژگی را ندارند و بدون خستگی کار می‌کنند و می‌توانند پاسخ‌دهی داشته باشند.

مسعود مظلوم گفت: اما این که چگونه باید در صنعت خودمان از این موجودات استفاده کنیم به چالش‌های صنعت مورد نظر باز می‌گردد، باید با فدراسیون‌های ورزشی نشست‌های آسیب‌شناسی داشته باشیم تا برای حل آن برنامه‌ریزی کنیم. در جلساتی که با رؤسای فدراسیون‌ها خواهیم داشت به طور کامل در جریان مشکلات و آسیب‌های ورزشی قرار خواهیم گرفت تا با این داده‌های موجود اقدام به طراحی محصولات فناورانه بشود.

وی افزود: وقتی صحبت از اقتصاد دیجیتال می‌کنیم جایی که داده، شریان اصلی سازمان و صنایع است به این معنا که داده‌های خود را به ارزش تبدیل کنند، حکمرانی داده یا همان سیاست‌گذاری و استاندارد‌هایی است که می‌خواهد داده‌ها را به گونه‌ای فراهم کند که به داده باکیفیت و امن تبدیل کند.

محقق هوش مصنوعی و علم داده گفت: موجودات هوشمند و تکنولوژی‌های داده‌محور همچون هوش مصنوعی، زمانی اثربخش هستند که اطلاعات خوب و سطح بالایی به آنها داده شود، اگر قرار است سازمانی بخواهد مشکلات و آسیب‌های خود را با هوش مصنوعی برطرف کند باید داده‌های خود را باکیفیت کند.

مدیر مرکز نوآوری اسپورتک در پاسخ به این سؤال که آیا ورود هوش مصنوعی به ورزش باعث حذف افراد می‌شود؟ اظهار داشت: در ورزش چند مدل داده داریم که باید آنها را طبقه‌بندی کنیم، یک سری دیتاها مربوط به بدن ورزشکار است، سری دیگر مربوط به هواداران است که رفتار آنها از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا اگر رفتار نامناسبی داشته باشند انعکاس خوبی نخواهد داشت، فضای فیزیکی  و شرایط محیطی یک دسته دیگر از داده هستند. پس در ابتدا باید این داده‌ها را بشناسیم و بر اساس آنها برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: از آنجا که ماهیت کار در ورزش با صنعت تفاوت دارد، نمی‌توان به راحتی افراد و ورزشکار را حذف کرد و هوش مصنوعی می‌تواند دستیار‌های خوبی باشد برای مربیانی که می‌توانند از آن به خوبی استفاده و تاثیر آن را در نتیجه‌گیری خود مشاهده کنند.

شریف‌نژاد گفت: اگر در این مسیر گام برنداریم آینده ورزش ما خوب نخواهد بود، چون در آینده، دوپینگ‌ها از نوع تکنولوژی است که هر کدام از آنها مزایا و معایب خود را دارد و باید به بهترین نحو از آن استفاده کنیم و هر چه سریعتر خود را هماهنگ و به‌روز رسانی کنیم.

وی گفت: هوش مصنوعی یکی از ابزار‌هایی است که می‌تواند در پیشگیری از آسیب و بازگشت ورزشکاران حرفه‌ای به ورزش کمک کند، تمرینات جدید حوزه ورزش با نوع سنتی آن متفاوت است و تمریناتی که هوش مصنوعی طراحی می‌کند، شخصی‌سازی شده است و متناسب با فیزیک هر فرد است.

شایان ذکر است، این سمپوزیوم در تاریخ دوم آبان ماه ۱۴۰۳ (ساعت ۰۸:۳۰ الی ۱۲:۰۰) در محل آکادمی ملی المپیک برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کرده به آدرس لینک www.sportech.ir مراجعه و در موارد ضروری با شماره تلفن: ۰۲۱۸۸۷۰۶۳۶۹ و ۰۹۳۵۷۴۴۹۴۲۴ «دبیرخانه سمپوزیوم» تماس حاصل نمایند.

 

انتهای خبر/


نظر شما :