توصیه های مهم مصرف آب و دیگر نوشیدنی ها در پیاده‌روی اربعین

۳۰ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۳:۵۵ کد : ۲۳۶۰ سایر اخبار اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۷۷
با توجه به گرمای هوا و لزوم مصرف مایعات در پیاده روی اربعین، عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی نکاتی را در خصوص مصرف آب و دیگر نوشیدنی‌ها ارائه داد
توصیه های مهم مصرف آب و دیگر نوشیدنی ها در پیاده‌روی اربعین

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دکترمحمد شریعت زاده  دکترای تخصصی فیزیولوژی ورزشی وعضو هیات علمی پژوهشگاه با تاکید بر استفاده از بطری‌های آب بسته‌بندی بهداشتی گفت: با توجه به مشارکت و حضور گسترده مردم ایران در راه پیمایی اربعین و گرمای شدید هوای این روز ها در ایران و کشور عراق، توجه به میزان مایعات مصرفی و جلوگیری از کم آبی بدن به منظور پیشگیری از گرمازدگی و سایر عوارض مرتبط با آن بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: با توجه به این که حدوداً 60 درصد از وزن بدن را مایعات تشکیل می دهد و تمام اعمال حیاتی بدن وابسته به حضور مایعات کافی در بدن انسان می باشد، لذا باید در درجه اول از منبع آب سالم و بهداشتی نسبت به جایگزینی مایعات از دست رفته ناشی از تعریق اقدام کرد.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه توصیه کرد تا افراد از مصرف بیش از حد مواد کافئین داری همچون قهوه، نوشابه و ... خودداری کنند چرا که به دلیل خاصیت مدر بودن آنها منجر به دفع بیشتر مایعات بدن می شود. افزودن موادی مانند آبلیمو یا خاک شیر یا تخم شربتی می توانند به آب می تواند مفید باشد.

وی گفت: باید توجه داشت که با توجه به این که الکترولیت هایی مانند سدیم از طریق تعریق از بدن دفع می شوند و به هم خوردن نسبت آنها در داخل خود می توانند باعث اختلال عملکرد محیط و دستگاه های داخلی بدن شود، توصیه می شود زائران به  هر یک لیتر آب مصرفی حدود 1قاشق چای خوری نمک طعام اضافه کنند تا نسبت به جایگزینی الکترولیت های دفع شده اقدام شود.

اواضافه کرد: با توجه به گرمای هوا و میزان تعریق صورت گرفته تقریباً به ازای هر کیلوگرم کاهش وزن (در نتیجه تعریق)  بدن باید حدود 1.5 لیتر مایعات مصرف شود. لذا توصیه می شود هم در طول مسیر راه پیمایی و هم در زمان های استراحت در موکب ها زائران محترم هر 15 دقیقه  نسبت به مصرف آب و  مایعات به میزان کافی اقدام کنند و اصلا تا زمان تشنگی صبر نکنند، چرا که تشنگی شاخص مناسبی برای تعیین زمان مصرف و نوشیدن آب نمی باشد.
 

انتهای پیام/

کلید واژه ها: پیاده‌روی اربعین مصرف مایعات پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی دکترمحمد شریعت زاده


نظر شما :