اجلاس سه روزه رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز عالی در تبریز

۱۰ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۴۰ کد : ۱۰۵۶ سایر اخبار اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۱۷۱۷
اجلاس سه روزه رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با حضور «وزیر علوم، تحقیقات و فناوری» در دانشگاه تبریز آغاز شد.
اجلاس سه روزه رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز عالی در تبریز

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز آذربایجان شرقی، دکتر محمدعلی زلفی‌گل «وزیر علوم، تحقیقات و فناوری»، در این اجلاس گفت: نگاه ما به رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، نگاه سرمایه نمادین است، چرا که این افراد علاوه بر برخورداری از علم و دانش و عقل و دانایی از نعمت مدیریت هم برخوردار هستند.

زلفی‌گل افزود: انتظار ما از رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور این است که امانتدار شایسته‌ای باشند، چرا که مردم فرزندان‌شان را به امانت به آنها می‌سپارند.

وی بیان کرد: دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور توسعه دهنده شبکه فضائل در کشور است، چرا که هر کار خیری که انجام بدهیم، خود به خود به کار خیر دیگر وصل می‌شود و شبکه فضایل ایجاد می‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها باید برنامه و هدف داشته باشند اظهار کرد: در اولین فرصت برنامه راهبردی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را برای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های خود تدوین بکنید. این یک وظیفه میهنی و شرعی هست. در برنامه‌های راهبردی نیز به اسناد بالادستی نظام توجه داشته باشید.

زلفی‌گل ادامه داد: مرجعیت و دیپلماسی، فناوری و نوآوری، آموزش و پژوهش، نوآوری فرهنگ و فرهنگ نوآوری، تولید خدمت ثروت و سرمایه از دانش الویت‌های مهم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که باید در برنامه‌ها به آنها توجه شود.

وی به سخنرانی مقام معظم رهبری نیز اشاره کرد و گفت: باید به هویت‌مداری دانشگاه‌ها توجه شده و هست و نسل جوان را خود باور بکنیم. همچنین به ارتباطات بین‌الملل و به ویژه ارتباط با کشور‌های همسایه توجه شود.

زلفی‌گل گفت: بهتر است جامعه فرهیخته دانشگاهی همه با هم دیده شود. باید ما بدانیم دانشگاه بدون دانشجو مفهوم ندارد و علاوه بر رشد علمی به رشد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانشجویان مورد توجه قرار بگیرد.

وزیر علوم افزود: بهترین نوع سرمایه‌گذاری برای آیندگان بحث فرهنگ هست. ما نباید به فرهنگ بی‌تفاوت باشیم و رؤسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، باید برنامه‌های فرهنگی را جدی بگیرند. به شعار سال توجه داشته باشند و تعامل خود را با مسئولان بهبود افزایش دهند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی هم در این نشست تربیت دانشجوی متعهد و متدین را از جمله وظایف دانشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌ها باید متمایل به ارزش‌های اسلامی و دینی باشند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد علی آل هاشم اظهار کرد: دانشگاه‌ها در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی نقش برجسته‌ای دارند، از این رو دانشگاه اهمیت بالایی برای کشور و نظام دارد.

وی دانشگاه را نقطه اوج خدمات برای کشور دانست و گفت: از دیدگاه رهبر معظم انقلاب؛ اسلامی شدن دانشگاه به معنای متدین شدن دانشجو است.

امام جمعه تبریز جهت‌دار بودن دانشگاه را از شاخصه‌های مهم دانشگاه اسلامی برشمرد و گفت مدیریت، سیستم آموزشی، استادان و فضای آموزشی، از جمله عناصر کلیدی دانشگاه است.

وی خاطرنشان کرد: از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، دانشگاه در پرورش انسان‌ها نقش اساسی دارد و اساتید نیز در نگاه معظم له از نگاه بسیار خاصی برخوردار هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین آل هاشم تربیت دانشجوی متعهد و متدین را از جمله وظایف دانشگاه‌ها برشمرد و گفت: قداست قائل بودن به علم و اخلاق یکی از شاخه‌های دانشگاه اسلامی است.

نماینده ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: امروز دانشگاه‌ها دیگر تنها محل آموزش و تولید علم نیستند و دانشگاه‌های ما باید آمادگی کافی برای تغییرات داشته باشند و با آینده‌نگری پیش بروند.

وی، دانشگاه آرمانی مد نظر رهبر معظم انقلاب را خروج از رکود و خمودگی معرفی کرد و گفت: نشاط علمی، نشاط معنوی و نشاط سیاسی نیز از جمله ویژگی‌های برجسته دانشگاه آرمانی است.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این اجلاس گفت: درصدد عملیاتی کردن تولید دانش‌بنیان هستیم.

عابدین خرّم اظهار کرد: آذربایجان و تبریز همواره دیار علما و دانشمندان برجسته‌ای بوده است و در طی قرون گذشته انسان‌های والایی در این خطه به دنیا آمده‌اند که هزاران شاگرد برجسته تربیت کرده‌اند و مرز‌های علم و فقه را درنوردیده‌اند.

وی گفت: مگر می‌توان از مکتب علمی تبریز نام برد، اما از پروفسور هشترودی، علامه جعفری و علامه طباطبایی یاد نکرد.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه آذربایجان و دانشگاه تبریز مهد شهیدان است گفت: ۲۲ شهید در این دانشگاه به شهادت رسیده‌اند و شهدای بزرگواری چون شهید باکری دانش آموخته این دانشگاه است.

اجلاس سه روزه رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز عالی در تبریز خرّم فعال‌سازی ظرفیت علمی ربع رشیدی، گسترش کمی و کیفی پارک‌های علم و فناوری، راه‌اندازی‌های صادراتی و ایجاد رفتار انتقال فناوری در کشور‌های همسایه را از جمله عملکرد استان اعلام کرد.

رئیس دانشگاه تبریز هم گفت: در این اجلاس بیش از ۱۱۰ رئیس دانشگاه و ۱۷ رئیس پژوهشگاه حضور دارند و مسائل پژوهشی، فناوری، اداری و مالی، دانشجویی و فرهنگی از جمله محور‌های این اجلاس است.

صفر نصرالله‌زاده افزود: کارگروه‌های مختلفی در حوزه پژوهش و فناوری، توسعه همکاری‌های بین‌المللی با توجه به برنامه وزارت علوم تشکیل شده است.

وی، ساماندهی وضعیت مالی دانشگاه، امضای قرارداد و تفاهم‌نامه با مراکز صنعتی، ایجاد اتاق فکر، ایجاد کریدور (راهگذر) شمال و توسعه همکاری علمی با دانشگاه‌های قفقاز، ایجاد شهرک‌های فناوری منطقه‌ای در دانشگاه و ایجاد زیرساخت‌ها برای گسترش شرکت‌های دانش بنیان را از جمله اقدامات انجام شده برشمرد.

کلید واژه ها: روسای دانشگاه ها پژوهشگاه‌ها پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی


نظر شما :