به منظور دستیابی ورزشکاران حرفه ای و مبتدی رشته قایق رانی

تعداد بازدید:۵۶۷
طراحی سطوح رابط کاربری برای ورزش های پارویی با رویکرد تلفیقی طراحی همگانی و تعاملی در شبیه سازی در پژوهشگاه تربیت بدنی انجام شد
به منظور دستیابی ورزشکاران حرفه ای و مبتدی رشته قایق رانی

به گزارش  روابط عمومی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، "طرح پژوهشی طراحی سطوح رابط کاربری برای ورزش های پارویی با رویکرد تلفیقی طراحی همگانی و تعاملی در شبیه سازی"، توسط زهره اریسیان با مشاوره دکتر حسن صادقی نائینی به پایان رسید.
پژوهش حاضر، با هدف دستیابی به یک وسیله ورزشی با قابلیت شبیه سازی برخی از رشته های قایق رانی، و به منظور رفع نیاز جسمی و روانی کاربران انجام گرفته است. گروه هدف در این پژوهش، ورزشکاران حرفه ای و مبتدی رشته قایق رانی هستند، که معمولاً به دلیل شرایط فصلی و منطقه یی (یخ زدگی یا خشکی رودخانه)، برای انجام تمرینات روزانه با مشکل مواجه هستند. 
با توجه به تأثیر فوق العاده و سریع حرکات قایق رانی در کاهش چاقی های موضعیِ بخش های فعال بدن در حین پاروزنی، بویژه در نیم تنه فوقانی و اطراف شکم کاربرد چنین وسیله ورزشی می تواند در تقویت و سلامت جسمانی و روانی افراد بسیار مفید و اثربخش باشد. ازطرفی با وجود فراگیر شدن تورهای رفتینگ در صنعت گردشگری، استفاده از دستگاه شبیه ساز قایق رانی به منظور آموزش و آماده سازی گردشگران، نقش به سزایی در بهبود این حوزه می نماید، که ارزش افزوده دیگری برای وسیله ی طراحی شده در این پژوهش، محسوب می شود. 
در این پژوهش مقطعی- موردی، اطلاعات لازم از طریق مشاهده دقیق و هم چنین  براساس اصول طراحی کاربر محور کسب گردید. رویکرد طراحی مورد استفاده در این بررسی بر پایه اصول رویکرد تلفیقی طراحی تعاملی- همگانی بوده است. 
مطابق این روش، پس از شناسایی شرایط، ویژگی ها و نیازهای کاربر و تبیین الزامات طراحی، نمونۀ عملکردی طرح ساخته شده، توسط دوازده کارشناسان خبره و ورزشکاران مورد ارزیابی قرار گرفت و مشکلات آن استخراج شد. سپس مجدداً بازنگری و اصلاح شد. در بررسی میدانی، با روش مشاهده و مصاحبه، عملکرد ورزشکاران در شرایط واقعی (رودخانه) و مجازی(کار با شبیه ساز موجود)، مورد بررسی قرار گرفت. از مهم ترین ویژگی های محصول این پروژه، می توان به امکان استفاده در منزل، قابلیت جمع آوری، کم جا بودن، چند منظورگی و شبیه سازی هم  زمان چندین رشته قایق رانی، سهولت عملکرد، و تعامل مناسب آن اشاره کرد.

 

کلید واژه ها: طرح پژوهشی سطوح رابط کاربری ورزش های پارویی


نظر شما :