طراحی نقشه راهبردی پژوهشگاه علوم ورزشی با استفاده از تکنیک کارت امتیازی متوازن

تعداد بازدید:۵۵۵
به همت پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی و دکتر نازنین راسخ، عضو هیات علمی گروه مدیریت ورزشی پژوهشگاه، طراحی نقشه راهبردی پژوهشگاه علوم ورزشی با استفاده از تکنیک کارت امتیازی متوازن مجری انجام گردید .
طراحی نقشه راهبردی پژوهشگاه علوم ورزشی با استفاده از تکنیک کارت امتیازی متوازن


هم اکنون مدیریت راهبردی تا آنجا تکامل یافته است که اولین ارزش و اولویت آن کمک به سازمان برای فعالیت موفق در محیطی پیچیده و پویا است  و ازجمله مهمترین مباحثی است که در سطوح عالی سازمان مورد توجه بوده، در سطح مهارت های ادراکی و مفهومی بیشترین سهم را به خود اختصاص می دهد. تحقیقات نشان داده است که عملکرد سازمان هایی که به مدیریت راهبردی می پردازند بیشتر و بالاتر از دیگر سازمان هاست.

هدف از این تحقیق طراحی نقشه راهبردی پژوهشگاه علوم ورزشی با استفاده از تکنیک کارت امتیازی متوازن است. از این رو به همت پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی و دکتر نازنین راسخ، عضو هیات علمی گروه مدیریت ورزشی پژوهشگاه، طراحی نقشه راهبردی پژوهشگاه علوم ورزشی با استفاده از تکنیک کارت امتیازی متوازن مجری انجام گردید .

این تحقیق بر مبنای استراتژی، توصیفی؛ برمبنای هدف، کاربردی و در قلمرو مطالعات سازمانی به شمار می رود. بدین منظور شواری راهبری پژوهشگاه علوم ورزشی تشکیل و استراتژی های پژوهشگاه علوم ورزشی در مناظر چهار گانه کارت امتیازی متوازن (مناظر مالی، مشتری، رشد و یادگیری و فرایندهای داخلی) چیدمان گردید. سنجه های مرتبط با استراتژی ها پس از بررسی اسناد و معیارهای ارزیابی عملکرد سازمان های بالا دستی و سازمانهای مشابه انتخاب و پس از نظرسنجی از ذی نفعان پژوهشگاه نهایی و  درنهایت اهداف کمی، اقدامات و ابتکارات تدوین و در شورای راهبری تصویب گردید.

نتایج نشان داد که دو استراتژی در منظر مالی، پنج استراتژی در منظر مشتری،  چهار استراتژی درمنظر فرایندهای داخلی و یک استراتژی درمنظر رشد و یادگیری قرار می گیرند و در منظر مالی 9 سنجه و 19 اقدام و ابتکار، در منظر مشتری 26 سنجه و 54 اقدام و ابتکار، در منظر فرایندهای داخلی 27 سنجه و 52 اقدام و ابتکار و در منظر رشد و یادگیری دو سنجه و هشت اقدام و ابتکار نهایی شدند.از جمله اهم سنجه ها از منظر مالی،می توان به نسبت درامد پژوهشی پژوهشگاه به کل درآمد  پژوهشگاه، درآمد حاصل از تجاری سازی و یا فروش دستاوردهای پژوهش و فناوری به ازاء هر پژوهشگر(میلیون ریال)؛از منظر مشتری، تعداد مقالات چاپ شده مشترک  در مجلات معتبر علمی – پژوهشی (ISC-ISI و ...)  خارجی به ازاء هر پژوهشگرو تعداد اختراعات مشترک ثبت شده در مراجع علمی معتبر  خارجی به ازاء هر پژوهشگر؛از منظر فرایندهای داخلی، سرانه ثبت اختراع ملی و سرانه ثبت اختراع بین المللی؛و از منظر رشد و یادگیری، به تعداد دوره های آموزشی جهت مهارت افزایی کارشناسان و تعداد دوره های آموزشی توانمند سازی اعضای هیئت علمی اشاره کرد.

 نتایج نشان داد آنچه در نتیجه احصاء سنجه ها بدست می آید وجود متری برای اندازه گیری عمکلرد پژوهشگاه علوم ورزشی است که از ان طریق بتوان به اهداف استراتژیک سازمان نایل آمد.


نظر شما :