آسیب شناسی المپیادهای ورزش دانشجویی و ارائه الگو

تعداد بازدید:۵۴۷
آسیب شناسی المپیادهای ورزش دانشجویی و ارائه الگو

                        

 

المپیادهای ورزشی برای دانشجویان نشاط‌ آفرین است. المپیاد ورزشی علاوه بر ارتقای ورزش ارتقای مسائل معرفتی و اخلاقی و رسیدن به درجات رشد و تعالی را نیز به دنبال دارد . ترویج ورزش دانشگاهی موجب توسعه فرهنگ ورزشی و همچنین ورزش عمومی در میان آحاد جامعه مخصوصاً جوانان و همچنین موجب شورونشاط و تحرک در میان دانشجویان می‌گردد که این خود پویایی هرچه بیشتر محیط دانشگاه را سبب خواهد شد.

پژوهش حاضر که با حمایت پژوهشگاه تربیت بدنی وعلوم ورزشی و  توسط دکتر محسن اسمعیلی از اعضای گروه مدیریت ورزشی پژوهشگاه( همکاران طرح دکتر رضا قاسم نژاد ، دکتر احمد محمودی و دکتر محمد پورکیانی)  انجام شده وپایان یافت.

به گزارش معاونت پژوهشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی هدف از این تحقیق با توجه به ماهیت اجرایی کار، برای انجام مصاحبه دانشگاهی، جامعه آماری تحقیق را مدیران و معاونین اداره کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان و مدیران تربیت بدنی دانشگاه­ ها و کاشناسان صاحب نظر در حوزه ورزش دانشجویی که در بخش ­های مختلف آموزشی، پژوهشی و اجرایی موضوع تحقیق آگاه و مشغول به فعالیت بودند؛ تشکیل دادند.

این افراد، به صورت هدفمند برای مصاحبه­ های کیفی در موضوع تحقیق انتخاب شدند. پس از تجزیه‌وتحلیل مصاحبه­ ها، داده­ های خام اولیه جهت دسته بندی عوامل استخراج گردید.

نهایتا بر اساس تحلیل مصاحبه­ ها 19 عامل یا مقوله فرعی استخراج شد. درنهایت از دسته ­های مقوله‌های فرعی 5 مقوله اصلی به دست آمد. بر اساس نتایج در شرایط علی عواملی از قبیل تشکیل تیم­های ملی، سلامتی و تندرستی، زیرساخت­ های، شناسایی نقاط ضعفی و نقاط قوت بدست آمدند. در عوامل زمینه ­ای حاصل از مصاحبه ­ها  لزوم توجه فدارسیون ملی و توجه به پژوهش­ های کاربردی بود. در عوامل مداخله گر تربیت و توسعه نیروی انسانی متخصص  و بازنگری در برخی آیین نامه ­ها بدست آمد.

از نظر خبرگان مهمترین راهبردها؛ گزینش رشته ­ها، بازاریابی، انتخاب میزبانی، عوامل مدیریتی، برنامه ریزی و منابع مالی بودند و پیامدهای آنها، توسعه سرمایه اجتماعی، توسعه ساختاری و مدیریتی، توسعه فنی توسعه فرهنگی ورزش دانشجویی می ­باشد. در نهایت پیشنهاد می شود؛ تعداد مناطق از 10 به ۸ موجب کاهش تعداد برگزاری رویدادها می­شود این امر باعث تعدیل هزینه مسابقات و رعایت عدالت توزیع میزبانی به سایر دانشگاه­ ها خواهد شد.

.


نظر شما :