نظارت و ارزیابی عملکرد ادارات کل تربیت بدنی و فوق‌برنامه دانشگاه‌های کشور

تعداد بازدید:۱۱۲۷
طرح پژوهشی نظارت و ارزیابی عملکرد ادارات کل تربیت بدنی و فوق‌برنامه دانشگاه‌های کشور به حمایت  پژوهشگاه تربیت بدنی وعلوم ورزشی و توسط دکتر محمد پورکیانی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی انجام گرفت.
نظارت و ارزیابی عملکرد ادارات کل تربیت بدنی و فوق‌برنامه دانشگاه‌های کشور

امروزه تمام سازمان‌ها و نهادهای ورزشی نیاز به داشتن نوعی سیستم ارزیابی عملکرد برای خود می‌باشند. در نتیجه پژوهش حاضر به حمایت  پژوهشگاه تربیت بدنی وعلوم ورزشی و توسط دکتر محمد پورکیانی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و امین دهقان قهفرخی و همکاران(حمیدرضا مقصودی ایمن، مصطفی افشاری، محسن اسمعیلی، مهدیه سراجی ) با هدف نظارت و ارزیابی عملکرد ادارات کل تربیت بدنی و فوق‌برنامه دانشگاه‌های کشور تدوین شده است. 
به گزارش معاونت پژوهشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی  روش پژوهش این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی بوده که جمع آوری داده‌ها به صورت میدانی صورت پذیرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی مدیران ادارات تربیت بدنی و فوق برنامه دانشگاه های کشور بوده است که از بین آنان دانشگاه اصفهان، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه قم، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه لرستان، دانشگاه مازندران، دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی به صورت تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند.
 جهت جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق ساخته حاصل از مصاحبه با  مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌ها و مسئولین اداره کل تربیت بدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استفاده شد. 
در نهایت جهت ارزیابی عملکرد ادارات تربیت بدنی دانشگاه ها، 11 مولفه و 76 شاخص شناسایی شد. براین اساس شاخص‌های توسعه ورزش قهرمانی، توسعه ورزش همگانی، مدیریت و توسعه اماکن ورزشی، مدیریت منابع مالی، برنامه ریزی عملیاتی، تعاملات اداری، ساختار تشکیلاتی و منابع انسانی، ملاحظات ایمنی و زیست محیطی (ورزش سبز)، تندرستی و مشاوره ورزشی، نظارت بر واحدهای عمومی و امکانات و اتوماسیون اداری به عنوان شاخص‌های ارزیابی و نظارت شناسایی شدند. همچنین نتایج نشان داد برنامه ریزی عملیاتی بالاترین اولویت و پس از آن نیز مدیریت منابع مالی و توسعه ورزش همگانی قرار دارند .ارزیابی تندرستی و مشاوره ورزشی و نظارت بر واحدهای عمومی نیز در اولویت آخر قرار گرفتند. پیشنهاد می شود تا برای برنامه های استراتژیک از شاخص های ارائه شده در این پژوهش استفاده گردد.
 


نظر شما :