علائق سنجی و نیازسنجی ورزشی در بین دانشجویان

تعداد بازدید:۵۴۰
طرح پژوهشی علائق سنجی و نیازسنجی ورزشی در بین دانشجویان با حمایت پژوهشگاه تربیت بدنی وعلوم ورزشی توسط دکتر محمدحسین قربانی، عضو گروه پژوهشی مدیریت ورزشی پژوهشگاه پایان یافت.
علائق سنجی و نیازسنجی ورزشی در بین دانشجویان

 هدف از پژوهش انجام شده، علائق سنجی و نیازسنجی ورزشی در بین دانشجویان بوده است و جامعه آماری را تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه­ های دولتی سراسر کشور تشکیل داده که برابر با 750000 نفر بوده است. یافته ­های پژوهش نشان داد که تقریباً نیمی از دختران دارای سابقه فعالیت ورزشی نبوده ­اند و بعبارتی تا به آن زمان ورزش نکرده اند، این در حالی است که برای پسران این آمار برابر با 21 درصد بوده است. همچنین، تمایل دانشجویان پسر و دختر در تعداد دفعات ورزش در هفته، با یکدیگر مشابه می­ باشد و کمی کمتر از 50 درصد از دانشجویان تمایل دارند که سه روز در هفته و یک چهارم از دانشجویان تمایل دارند تا دو روز در هفته به ورزش بپردازند. نزدیک به نیمی از دانشجویان علاقه­مند هستند بین ساعت 16 تا 20 عصر به فعالیت ورزشی بپردازند. دختران بیشتر از پسران علاقه دارند در اول صبح ورزش نمایند و در عوض پسران تمایل بیشتری به ورزش در ساعات 20 تا 24 شب دارند. در بین بیست اولویت رشته ­های ورزشی در بین دختران و پسران 13 رشته مشترک می­باشد که عبارت­اند از: والیبال، بدنسازی و پرورش اندام، شنا، دوچرخه ­سواری، فوتبال، تیس  روی میز، موتورسواری، بدمینتون، کوهنوردی، شطرنج، سوارکاری، بسکتبال و دفاع شخصی. یافته ­های پژوهش نشان داد که در رابطه با دانشجویان دختر، رشته های ورزشی مورد علاقه نوظهور پررنگتر و در رتبه ­های بالاتری قرار دارند. همچنین مطالعات میزان فعالیت­ بدنی نشان می ­دهد که دانشجویان دختر از سطح فعالیت بدنی و بی ­تحرکی نگران کننده­ای برخوردار هستند. بنابراین در برنامه ­ریزی توسعه مشارکت ورزشی دانشجویان دختر می­ بایست راه ­اندازی و توسعه این رشته­ های ورزشی در اولویت قرار گیرد. علاوه بر این، نتایج پژوهش نشان داد که انگیزه ­های مشارکت در فعالیت ورزشی در بین دختران و پسران متفاوت است و در هر نوع اقدامی در راستای تدوین برنامه ­های ورزشی می­بایست به تفاوت این انگیزه­ ها و اهداف در بین دانشجویان پسر و دختر توجه نمود. همچنین تفسیر یافته­ های مرتبط با انگیزه دانشجویان در پرداختن به ورزش، نشان داد که دانشجویان ورزش­های همگانی را به ورزش قهرمانی ترجیع داده و در نتیجه توجه به ورزش همگانی می­بایست در اولویت قرار گیرد. به طور کلی باید گفت، نوع علائق و انگیزه ­های دانشجویان به رشته­ های ورزشی در حال تغییر است. در این راستا، می­بایست با ایجاد سازوکارهای لازم، رشته های ورزشی منطبق با اصول و فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی و همچنین سازگار با این علائق و انگیزه ­های دانشجویان را تقویت نمود. در نهایت باید تاکید نمود یافته ­های پژوهش حاضر، رویکردها و جهت­ گیری­ های توسعه مشارکت ورزشی دانشجویان منطبق با علائق و نیازهای آنها را نمایان ساخته و می­تواند به عنوان راهنمایی جهت برنامهریزی بلند­مدت و کوتاه ­مدت ورزش در دانشگاه ­ها به کار گرفته شود.  


نظر شما :