علائق سنجی و نیازسنجی ورزشی در بین دانشجویان
هدف از پژوهش انجام شده، علائق سنجی و نیازسنجی ورزشی در بین دانشجویان بوده است و جامعه آماری را تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه های دولتی سراسر کشور تشکیل داده که برابر با 750000 نفر بوده است. یافته های پژوهش نشان داد که تقریباً نیمی از دختران دارای سابقه فعالیت ورزشی نبوده اند و بعبارتی تا به آن زمان ورزش نکرده اند، این در حالی است که برای پسران این آمار برابر با 21 درصد بوده است. همچنین، تمایل دانشجویان پسر و دختر در تعداد دفعات ورزش در هفته، با یکدیگر مشابه می باشد و کمی کمتر از 50 درصد از دانشجویان تمایل دارند که سه روز در هفته و یک چهارم از دانشجویان تمایل دارند تا دو روز در هفته به ورزش بپردازند. نزدیک به نیمی از دانشجویان علاقهمند هستند بین ساعت 16 تا 20 عصر به فعالیت ورزشی بپردازند. دختران بیشتر از پسران علاقه دارند در اول صبح ورزش نمایند و در عوض پسران تمایل بیشتری به ورزش در ساعات 20 تا 24 شب دارند. در بین بیست اولویت رشته های ورزشی در بین دختران و پسران 13 رشته مشترک میباشد که عبارتاند از: والیبال، بدنسازی و پرورش اندام، شنا، دوچرخه سواری، فوتبال، تیس روی میز، موتورسواری، بدمینتون، کوهنوردی، شطرنج، سوارکاری، بسکتبال و دفاع شخصی. یافته های پژوهش نشان داد که در رابطه با دانشجویان دختر، رشته های ورزشی مورد علاقه نوظهور پررنگتر و در رتبه های بالاتری قرار دارند. همچنین مطالعات میزان فعالیت بدنی نشان می دهد که دانشجویان دختر از سطح فعالیت بدنی و بی تحرکی نگران کنندهای برخوردار هستند. بنابراین در برنامه ریزی توسعه مشارکت ورزشی دانشجویان دختر می بایست راه اندازی و توسعه این رشته های ورزشی در اولویت قرار گیرد. علاوه بر این، نتایج پژوهش نشان داد که انگیزه های مشارکت در فعالیت ورزشی در بین دختران و پسران متفاوت است و در هر نوع اقدامی در راستای تدوین برنامه های ورزشی میبایست به تفاوت این انگیزه ها و اهداف در بین دانشجویان پسر و دختر توجه نمود. همچنین تفسیر یافته های مرتبط با انگیزه دانشجویان در پرداختن به ورزش، نشان داد که دانشجویان ورزشهای همگانی را به ورزش قهرمانی ترجیع داده و در نتیجه توجه به ورزش همگانی میبایست در اولویت قرار گیرد. به طور کلی باید گفت، نوع علائق و انگیزه های دانشجویان به رشته های ورزشی در حال تغییر است. در این راستا، میبایست با ایجاد سازوکارهای لازم، رشته های ورزشی منطبق با اصول و فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی و همچنین سازگار با این علائق و انگیزه های دانشجویان را تقویت نمود. در نهایت باید تاکید نمود یافته های پژوهش حاضر، رویکردها و جهت گیری های توسعه مشارکت ورزشی دانشجویان منطبق با علائق و نیازهای آنها را نمایان ساخته و میتواند به عنوان راهنمایی جهت برنامهریزی بلندمدت و کوتاه مدت ورزش در دانشگاه ها به کار گرفته شود.
نظر شما :