نشست «آشنایی با اندیشه‌های سیاسی امام خمینی (ره)» در پژوهشگاه تربیت‌بدنی برگزار شد

۱۹ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۴۶ کد : ۳۶۶ آخرین اخبار
تعداد بازدید:۵۱۸
نشست «آشنایی با اندیشه‌های سیاسی امام خمینی (ره)» با همکاری نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه خوارزمی در پژوهشگاه تربیت‌بدنی برگزار شد
نشست «آشنایی با اندیشه‌های سیاسی امام خمینی (ره)» در پژوهشگاه تربیت‌بدنی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، این کارگاه به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه تربیت بدنی روز دوشنبه 19 خرداد با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمد هاشمی «مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه خوارزمی»، دکتر فریبا محمدی «معاون فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه تربیت‌بدنی» و جمعی از اعضای هیأت علمی، مدیران و کارمندان به‌صورت آنلاین و حضوری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد.
در ابتدای این نشست، دکتر محمدی ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن سالگرد رحلت امام خمینی (ره)» و همچنین  قیام خونین 15 خرداد سال 1342، گفت: اگر چه  تمایل داشتیم همچون سال‌های گذشته با حضور در حرم مطهر امام راحل (ره) با آرمان‌های معمار کبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق کنیم اما به دلیل مشکل شیوع بیماری کرونا، این امر امکان‌پذیر نبود اما طوری برنامه ریزی کردیم تا با گردهمایی همکاران، ضمن بازخوانی وقایع خرداد سال ۶۸، با اندیشه های فکری رهبر فرزانه انقلاب و توصیه های ایشان که همواره چراغ راه بشریت بوده است، آشنا شویم.  ایشان در ادامه افزودند، قیام ۱۵ خرداد به عنوان جنبشی ماندگار و اثرگذار، نقطه عطفی در کارنامه انقلاب بوده که با فداکاری های بسیاری، سرآغاز تحولات و دگرگونی های شگفت آوری در تاریخ انقلاب بوده است. 
در ادامه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاشمی، سخنان خود را با ذکر نکته‌ای از دوران حکومت پیامبر اکرم (ص) آغاز کرد و گفت: حضرت محمد (ص)، سه مرتبه از بستگان و عشیره خود دعوت و آنها را فراخواند و این سؤال را در جمع مطرح کرد که چه کسی حاضر است پس از من، خلافت مسلمین را بر عهده بگیرد و در این مسیر من را یاری کند که در هر سه مرتبه، حضرت علی (ع) تنها شخصی بود که اعلام آمادگی کرد. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه خوارزمی گفت: آیا اگر شخص دیگری نیز اعلام آمادگی می‌کرد، پیامبر اسلام (ص) آن را می‌پذیرفت؟ وی گفت: توجه به این نکته مهم است، زیرا در نظام فکری حضرت امام خمینی (ره)، بسیاری از پرسش‌ها را پاسخ می‌دهد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاشمی اظهار کرد: امام راحل (ره) درباره تشکیل حکومت اسلامی، نگاه انسان کامل را داشتند و معتقد بودند، شخصی می‌تواند در جایگاه حاکم و یا مسئول و مدیر انسان‌های دیگر باشد که به نسبت سایر افراد، خبره‌ترین و کامل‌ترین آنها باشد، زیرا تمامی انسان‌ها و حتی پیامبران خدا نیز نسبت به یکدیگر، دارای طبقاتی هستند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری افزود: در نظام ولایت‌فقیه و مردم‌سالاری دینی، در زمان غیبت امام زمان (عج)، شخصی باید جانشین حضرت مهدی (عج) شود که در چارچوب‌های فکری آن امام معصوم نیز قرار بگیرد و همچنین ازنظر دینی و عقلانی، انتخاب آن شخص، قابل‌قبول باشد. حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاشمی گفت: به‌عنوان‌مثال، نظام حکومتی موروثی و جانشینی فرزند پس از پدر در جایگاه حاکم مردم، عقلانی و منطقی نیست.
وی اظهار کرد: مصداق انسان کامل، اهل‌بیت و امامان معصوم علیهم السلام هستند، با توجه به اینکه هریک از امامان دارای چند فرزند بودند، اما فرزندی به جایگاه والای امامت دست‌یافت که شایسته‌ترین و کامل‌ترین آنها بود.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاشمی، مجدداً این سؤال را مطرح کرد و از حاضران در این نشست پرسید: آیا اگر شخص دیگری به‌جز حضرت علی (ع)، برای جانشینی پیامبر اسلام (ص) اعلام آمادگی می‌کرد، ایشان، آن را می‌پذیرفت؟ که برخی از حاضران در نشست، نظرات خود را در این زمینه بیان و برای دقایقی در این رابطه گفتگو کردند. در ادامه مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه خوارزمی گفت: اگر هر شخصی دیگری نیز اعلام آمادگی می‌کرد، پیامبر اسلام (ص) این فرصت را به آن شخص می‌داد و آن را می‌پذیرفت. به‌عنوان‌مثال، در جنگ‌ها نیز افراد مختلفی مسئولیت فرماندهی جنگ را بر عهده می‌گرفتند که برخی فرمانده‌هان موفق و برخی دیگر نیز ناموفق بودند. پیامبر اکرم (ص) این فرصت را در اختیار آنها قرار می‌داد، اما درصورتی‌که برخی افراد، شایستگی کافی نداشتند، آنها را عزل می‌کرد.
وی گفت: در نظام مردم‌سالاری دینی نیز که حضرت امام خمینی (ره) به آن معتقد بودند، نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و غیره، با نظر و رأی مردم انتخاب می‌شدند، اما درصورتی‌که عملکرد آن شخص منتخب مردم، قابل‌قبول نبود و صلاحیت کافی برای اداره امور در آینده را نداشت، امام راحل (ره)، آن شخص را برکنار می‌کرد.
در پایان این نشست، برخی از حاضران، سؤالات خود را در ارتباط با موضوعات مطرح‌شده، بیان کردند که حجت‌الاسلام‌ والمسلمین هاشمی، ضمن پاسخ‌گویی به سؤالات، چند عنوان کتاب نیز جهت مطالعه بیشتر، معرفی کرد.

 


نظر شما :