کتاب آزمون‌های آمادگی جسمانی در فوتبال( چاپ دوم) منتشر شد

۱۵ مهر ۱۳۹۹ | ۱۲:۰۹ کد : ۴۹۷ معاونت فرهنگی و اجتماعی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۶۸۶۳
پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی کتاب آزمون‌های آمادگی جسمانی در فوتبال را منتشر کرد
کتاب آزمون‌های آمادگی جسمانی در فوتبال( چاپ دوم) منتشر شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی،" کتاب آزمون‌های آمادگی جسمانی در فوتبال " (چاپ دوم)، تألیف: ینس بنگزبو - مگنی مور و ترجمه: دکتر غلامرضا جهانی قیه قشلاق، دکتر عبدالحسین پرنو و راضیه قلی‌پور هفشجانی  از سوی انتشارات پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی منتشر شد.

آشنایی با کتاب    
آزمون‌های آمادگی جسمانی، ابزار بسیار مفیدی  برای ارزیابی بازیکنان فوتبال است که امکان برنامه‌ریزی و ایجاد آموزش‌های ویژه هر فرد را در تیم فراهم می‌کند. آزمون گرفتن، تنها مختص بازیکنان حرفه‌ای نیست و می‌تواند برای تمامی بازیکنان در هر گروه سنی و هر سطحی از فوتبال استفاده و مفید واقع شود. در واقع بازیکنان با آگاهی هرچه بیشتر از ظرفیت‌های خود برای هرچه بهتر شدن عملکرد خود و تیم حرکت می‌کنند. آنها اغلب برای کسب مهارت و تکنیک بالاتر و ارائه عملکردی بهتر، انگیزه بالایی به دست می‌آورند. در این کتاب نیز تعدادی از این آزمون‌ها معرفی شده است که در عین سادگی با امکاناتی مختصر و زمانی محدود، قابل اجرا می‌باشند.

مؤلفه‌های آمادگی جسمانی مورد نیاز در بازی فوتبال شامل طیف گسترده‌ای از توان بالا  (high power)جهت فعالیت‌های انفرادی مانند شوت به سمت دروازه تا استقامت موجود که توانایی ادامه فعالیت تا پایان بازی را میسر می‌کند، هستند. در این کتاب، اطلاعاتی درباره چگونگی ارزیابی جوانب گوناگون عملکردهای آمادگی جسمانی را ارائه می‌دهد که برای بازیکنان مهم است و رهنمودهایی را ارائه می‌کند که چه انتظاراتی باید از بازیکنان در سطوح مختلف داشت.

بازیکنان فوتبال نیاز به رشد و توسعه توان جسمانی خود در 2 حیطه هوازی و بی‌هوازی دارند، به همین منظور بازیکنان فوتبال در طول ۹۰ دقیقه مسابقه از دستگاه‌های تولید انرژی برحسب پست و وظایف محوله، مکرراً استفاده می‌نمایند. لحظه‌ای حرکت انفجاری، قدرتی، سرعتی با حداکثر شدت و لحظه دیگر دویدن‌های با سرعت متوسط و یا آهسته و در لحظه بعد دویدن‌های سریع نزدیک به آستانه لاکتات دارند.

با آگاهی از این موضوع، تمرینات متنوع فراوانی جهت رشد و توسعه فاکتورهای آمادگی جسمانی مورد نیاز بازیکنان فوتبال طراحی شده است. بازیکنان فوتبال برای رسیدن به اوج آمادگی جسمانی و ارائه بهترین عملکرد در طول مسابقه، تمرینات طراحی شده از سوی مربیان خود را انجام می‌دهند. بدون آگاهی از اینکه آیا این نوع تمرینات جهت رشد و پیشرفت عملکردهای جسمانی آنها مفید و سودمند بوده یا خیر؟ از طرفی مربیان نیز مایل هستند از پیشرفت خود اطمینان حاصل نمایند و متوجه بشوند که تمرینات طراحی شده توسط آنان مفید بوده است و یا خیر؟ آیا شدت‌ تمریناتی که در طول جلسات تمرینی به بازیکنان وارد شده است، به اندازه و مناسب بوده است؟ با توجه به تمرینات انجام شده، کدام یک از فاکتورهای آمادگی جسمانی، تحت تأثیر قرار گرفته است؟ آیا توانایی توسعه در تمامی مؤلفه‌های آمادگی جسمانی مورد نیاز بازیکنان فوتبال را داشته است؟

در نهایت او نیاز به ابزاری دارد که میزان پیشرفت در تمرین را به خوبی مشخص نماید. بدین منظور آزمون‌های زیادی جهت برآورد و سنجش میزان آمادگی جسمانی بازیکنان فوتبال طراحی شده است، با استفاده از هرکدام از آنها می‌توان یکی از مؤلفه‌های آمادگی جسمانی را مورد ارزیابی و سنجش قرار داد. از ویژگی‌های بازی فوتبال، حرکات توأم با توپ و بدون توپ می‌باشد، با توجه به این ویژگی، نیاز است آزمون‌هایی انتخاب شود که توان سنجش هر دو حالت را داشته باشند و در این کتاب، سعی در ارائه این گونه آزمون‌ها دارد.

این نکته، حائز اهمیت است که با توجه به انتظاری که از هر بازیکن می‌رود، چه جنبه‌هایی از آمادگی جسمانی او باید مورد ارزیابی قرار گیرد. مؤلفه‌های عملکرد جسمانی در فوتبال می‌تواند به 6 بخش اصلی شامل «ظرفیت استقامتی (هوازی)»، «ظرفیت انجام پی در پی تمرینات با شدت بالا»، «ظرفیت دو‌های کوتاه، سریع و انفجاری (بی هوازی)»، «توانایی توسعه نیروی زیاد»، «چابکی» و «تعادل» تقسیم شود. این کتاب در هر کدام از بخش‌ها علاوه بر معرفی آزمون‌ها، امتیاز بازیکنان در آن آزمون‌ها را با توجه به پست بازی آنها در تیم، جنسیت و سن مشخص خواهد کرد و همچنین چگونگی کاربرد این آزمون با جزئیات کامل ذکر خواهد شد.

قبل از گرفتن هر نوع آزمونی، بهتر است هدف از انجام این آزمون‌ها مشخص شود. این هدف می‌تواند یک یا چند مورد از موارد زیر باشد.

1-    بررسی تأثیر برنامه‌های تمرینی
2-    با انگیزه کردن بازیکنان برای تمرینات سخت‌تر
3-    دادن بازخورد عینی به بازیکنان
4-    ارتقای سطح آمادگی جسمانی بازیکنان
5-    آگاه ساختن بازیکنان از اهداف تمرینات
6-    ارزیابی اینکه آیا بازیکن برای بازی در یک مسابقه آماده می‌باشد؟
7-    طراحی برنامه‌های تمرینی کوتاه مدت و بلند مدت

به منظور عملی شدن این اهداف، لازم است که این آزمون‌ها متناسب با بازی فوتبال و شرایط حاکم بر مسابقات باشد. با توجه به جنبه‌های مختلف بازی، واضح است که یک آزمون به تنهایی نمی‌تواند نحوه عملکرد بازیکنان را در طول انجام بازی پیش‌بینی کند، از آنجایی که عملکردهای انجام شده در برخی از آزمون‌های ذکر شده در این کتاب به لحاظ علمی نزدیک به انواع مختلفی از عملکردهای جسمانی در حین بازی است، آنها را به عنوان آزمون‌های ویژه فوتبال می‌شناسند. در این کتاب، تنها آزمون‌هایی ارائه شده است که به لحاظ اجرایی، ساده و نیازمند حداقل امکانات می‌باشد. قبل از ارائه آزمون، ابتدا به یک سری راهبردهای کلی درباره چگونگی ارزیابی و سپس بازنگری جهت یافتن آزمون‌های هرچه آسان‌تر و مناسب برای بازیکنان یا تیم پرداخته خواهد شد.

کتاب مذکور در قطع: وزیری (162 صفحه) و به قیمت: 35000 تومان آماده ارائه به دوست داران کتاب است. 

علاقه‌مندان می‌توانند جهت خرید آنلاین کتاب‌های انتشارات پژوهشگاه تربیت‌بدنی (از طریق سایت‌های آدینه‌بوک، کتاب‌متاب و بامربی) به نشانی: https://ssrc.ac.ir/farhangi/fa/page/318 مراجعه و برای سفارش تلفنی با شماره تلفن 02188747632 داخلی 200 تماس حاصل نمایند و یا از طریق نرم‌افزار واتس‌اپ به شماره همراه 09334213633 پیام ارسال کنند.

شایان ذکر است: برای سفارش‌های بالاتر از مبلغ صد هزار تومان (سفارش تلفنی و یا از طریق واتس‌اپ)، ارسال کتاب‌ها به صورت رایگان، انجام خواهد شد.
 

کلید واژه ها: کتاب آزمون‌های آمادگی جسمانی در فوتبال انتشارات پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی


نظر شما :