انتشار کتاب حس عمقی در ارتوپدی پزشکی ورزشی و بازتوانی

۱۷ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۸ کد : ۱۹۷۹ معاونت پژوهشی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۶۶۵
کتاب حس عمقی در ارتوپدی پزشکی ورزشی و بازتوانی در قطع وزیری و ۳۰۰ صفحه، به تازگی توسط انتشارات «پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»، منتشر شده است.
انتشار کتاب حس عمقی در ارتوپدی پزشکی ورزشی و بازتوانی

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، کتاب حس عمقی در ارتوپدی پزشکی ورزشی و بازتوانی، تألیف: دفنه کایا و همکاران، ترجمه: دکتر فریبا محمدی، حامد زارعی، حسین خازنین و اسماعیل بالایی، با قیمت 250,000 تومان، از سوی انتشارات پژوهشگاه به تازگی روانه بازار کتاب شده است.

آشنایی با کتاب

حس عمقی به عنوان تشخیص و پردازش محرک و شروع یک برونداد واکنشی (حس حرکت) از طریق سیستم عصبی عضلانی تعریف می‌شود. اطلاعات حس عمقی در درجات مختلف، بسته به محیط و شرایط توسط گیرنده‌های مکانیکی پوست، مفصل و عضله تهیه شده و به سیستم عصبی مرکزی منتقل می‌شود. حس عمقی برای ایجاد کنترل ارادی، هموارسازی و هماهنگی حرکات، یادگیری حرکتی و تصحیح خطا در طول حرکات و ایجاد ثبات پاسچرال و کنترل تعادل حیاتی است.

اختلال حس عمقی می‌تواند با اختلالات عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس و پارکینسون یا آسیب‌های مختلف ناشی از علل ارتوپدی همچون تورم مستقیم، نقص ACL، آرتروز زانو، درد گردن ایدئوپاتیک و التهاب ایجاد شود. همچنین به از دست دادن حس عمقی در بیماری‌های مزمن منجر می‌شود که بافت نرم مانند آرتریت روماتوئید اثر می‌گذارد یا مشکلات عصبی مانند دیابت را ایجاد می‌کند. کاهش قابل توجهی در حس عمقی به دلیل تغییر در سیستم عصبی مرکزی و محیطی همراه با افزایش سن رخ می‌دهد. همچنین حس عمقی با حرکات عملکردی اندام فوقانی، میزان فعالیت بدنی و سطح ادراک شده از انزوای اجتماعی مرتبط است. به خصوص در ضایعات حس عمقی با منشأ عصبی، مشکلات حرکتی نیز به کاهش کیفیت زندگی و مشارکت فرد در فعالیت‌های روزمره می انجامد.

به منظور کمک به فرآیند بازتوانی و تمرینات حس عمقی، بازخورد ارتعاشی، بازخورد زیستی، حرکات هدفمند، برنامه‌های مبتنی بر دستگاه رباتیک و برنامه‌های واقعیت مجازی انجام می‌شود. تمرینات مکرر و فعال، تأثیر مثبتی بر تقویت حس عمقی دارند. بنابراین، روش‌های بازتوانی هدفمند و بهره‌گیری از تکنولوژی جدید به ارتقای حس عمقی و در نتیجه ارتقای کیفیت زندگی منجر می‌شود.

این کتاب جهت بهره‌برداری دانشجویان حوزه علوم ورزشی، توان‌بخشی و مربیان و ورزشکاران علاقه‌مند در 2 بخش و 18 فصل ترجمه شده است.

بخش اول با موضوع: آشنایی با اصول حس عمقی و شامل 3 فصل نوروفیزیولوژی و ارزیابی حس عمقی؛ پاسچر، حس حرکت، حس پا، تعادل و حس عمقی؛ و درمان حس عمقی و تکنولوژی است که هدف از آن معرفی مسیر نوروفیزیولوژیکی حس عمقی بوده است و بخش دوم با موضوع دانش بالینی حس عمقی و شامل 15 فصل به موضوعاتی از قبیل: حس عمقی پس از آسیب، جراحی و بازتوانی شانه، آرنج، دست و مچ، ستون فقرات، مفصل ران ، زانو، مچ پا و همچنین حس عمقی پس از آرتروپلاستی، بازگشت به ورزش و پس از درمان بازسازی بافت نرم و استئوآرتریت و حس عمقی پرداخته است.

نحوه خرید کتاب

  • خرید آنلاین کتاب حس عمقی در ارتوپدی پزشکی ورزشی و بازتوانی:
  • https://pub.ssrc.ac.ir/book_141.html
  • خرید آنلاین سایر کتب: https://pub.ssrc.ac.ir
  • مراجعه حضوری: تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان میرعماد، کوچه پنجم، پلاک سه (نیاز به هماهنگی قبلی)

شایان‌ ذکر است، ارسال پستی کتاب به سراسر کشور با هزینه 30,000 تومان، انجام و برای سفارش‌های بالاتر از 500,000 تومان، کتب به صورت رایگان ارسال خواهد شد.

 

جهت دریافت فایل pdf صفحات ابتدایی کتاب، کلیک نمایید.

 

 

انتهای خبر/


لینک دانلود فایل

کلید واژه ها: پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی انتشارات پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی کتاب ورزشی پزشکی ورزشی کتاب ارتوپدی بازتوانی ورزشی فیزیوتراپی ورزشی توانبخشی ورزشی آسیب شناسی ورزشی


نظر شما :