شیوه های کارآفرینی و جذب سرمایه در ورزش استان تهران

تعداد بازدید:۱۸۵۹
به همت پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، توسط دکتر محسن اسمعیلی و دکتر مهدی رسولی اعضای هیات علمی گروه مدیریت ورزشی، طرح پژوهشی با عنوان "بررسی وضعیت کارافرینی و جذب سرمایه در هیات های ورزشی استان تهران" انجام گرفته است.
شیوه های کارآفرینی و جذب سرمایه در ورزش استان تهران

امروزه کارآفرینی از سوی سیاستمداران و مدیران به عنوان راهبردی اثربخش در راستای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها شناخته شده است. در واقع کارآفرینی موتور رشد و توسعه اقتصادی است تا جائی که سطوح بالای کارآفرینی، باعث رشد و ایجاد اشتغال می شود.  ورزش از جمله موضوعاتی است که مقوله های سرمایه گذاری و کارافرینی در آن نقش مهمی ایفا می کند. دستیابی به درآمد، کارآفرینی و کسب منابع مالی مناسب از اهداف اساسی سازمان های ورزشی است. لازمه تحقق این اهداف در گرو فراهم بودن سرمایه می باشد. هدف این تحقیق که به همت پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی و دکتر محسن اسمعیلی و دکتر مهدی رسولی اعضای هیات علمی گروه مدیریت ورزشی انجام شد بررسی وضعیت کارافرینی و جذب سرمایه در هیات های ورزشی استان تهران بوده است. 

در تحقیقی کاربردی و توصیفی پیمایشی جامعه آماری این پژوهش شامل روسا، دبیران و نواب رئیس هیئت های ورزشی استان تهران (50 هیئت ورزشی شامل 150 نفر)، کارشناسان ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان و ادارات ورزش و جوانان شهرستان تهران (20 نفر)  و همچنین اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه های تهران که سابقه تدریس درس کارافرینی و مدیریت بازاریابی ورزشی یا تاٌلیف کتب و مقالات این حوزه را داشته اند (شامل30 نفر)، که در مجموع 200 نفر بود، مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج آزمون تحلیل اکتشافی شش عامل را جهت کارافرینی و جذب سرمایه مشخص نمود که به ترتیب اهمیت عبارتند از حامیان و سرمایه مشترک، درآمدهای اعتباری، هواداران و ذینفعان، ظرفیت های مبتنی بر اماکن، محصولات و خدمات، ظرفیت های تبلیغی و رسانه ای و رویدادهای ورزشی، که به عنوان مولفه های مربوط به کارآفرینی و درآمدزایی در نظر گرفته شد. از نظر وضع موجود درآمدزایی روش های استفاده از حامیان و دریافت اعتبارات از اداره کل ورزش و جوانان بیشترین فراوانی را داشتند. در نهایت باید به این موضوع توجه نمود که راهکارهای درآمدزایی و کارافرینی بسیار متنوع و مختلف می باشد و هر هیات ورزشی بسته به شرایطی که با آن روبرو است باید روش های مناسب را انتخاب و بر اساس آن اقدام نماید.

کلید واژه ها: دکتر محسن اسماعیلی، دکتر مهدی رسولی، کارآفرینی ورزشی


نظر شما :