تأثیر مراقبه ذهن آگاهی بر وضعیت ذهن آگاهی، حالت اجرای روان (سبکبالی)و عملکرد ورزشی

تعداد بازدید:۲۴۶۷
به همت پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی و دکتر علیرضا آقابابا، عضو هیات علمی گروه روانشناسی ورزشی پژوهشگاه طرح تأثیر مراقبه ذهن آگاهی بر وضعیت ذهن آگاهی، حالت اجرای روان (سبکبالی)و عملکرد ورزشی به اجرا درآمد.
تأثیر مراقبه ذهن آگاهی بر وضعیت ذهن آگاهی، حالت اجرای روان (سبکبالی)و عملکرد ورزشی

اجرای بهینه مهارت‌های ورزشی، حداقل ‌به وجود سه نوع آمادگی جسمانی، مهارتی، و روانی وابسته است. فاصله بین قهرمانان بسیار کاهش پیداکرده و به نظر می‌رسد تفاوت عملکرد قهرمانان بیش از هر زمانی به آمادگی روانی آن‌ها مربوط باشد. در این وادی، مهارت‌های روانی برای کمک به ارتقا عملکرد ورزشکاران بیش ‌از پیش ورود کرده است. از این رو به همت پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی و دکتر علیرضا آقابابا، عضو هیات علمی گروه روانشناسی ورزشی پژوهشگاه طرح تأثیر مراقبه ذهن آگاهی بر وضعیت ذهن آگاهی، حالت اجرای روان (سبکبالی)و عملکرد ورزشی به اجرا درآمد.

هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر مراقبه ذهن آگاهی بر وضعیت ذهن آگاهی، حالت اجرای روان(سبکبالی) و عملکرد ورزشی در ورزشکاران تنیس روی میز بود. از میان ورزشکاران مرد تنیس روی میز فعال که در مسابقات شرکت می‌کردند 30 نفر به‌عنوان نمونه قابل‌دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند.

نتایج نشان داد که نمرات افراد به‌صورت کل در متغیر وضعیت ذهن آگاهی، روانی اجرا(سبکبالی)  و عملکرد در سه مرحله قبل، بعد و پیگیری در گروه تجربی به‌طور معناداری بهبود یافته است. همچنین یافته‌ها نشان دادند که در تمام خرده مقیاس‌های ذهن آگاهی (آگاهی، تمرکز مجدد و عدم قضاوت) و در همه خرده مقیاس‌های سبکبالی(تعادل بین چالش‌ها و مهارت‌ها، اهداف روشن، بازخورد یکپارچه، پیوند یا تلفیق عمل و آگاهی، تمرکز بر وظیفه، تغییر شکل زمان، کنترل کامل بر خود و وظایف، میل درونی یا لذت از فعالیت و بی هوشیاری یا از دست دادن خودآگاهی) تغییرات به‌صورت معناداری بهبود یافته است.

نتیجه اینکه با توجه به اثری که تمرینات ذهن آگاهی بر روی وضعیت ذهن آگاهی، سبکبالی و درنهایت اجرای ورزشکاران می‌گذارد، این تمرینات می‌تواند در کنار دیگر تمرینات و مهارت‌های روان‌شناختی برای توسعه عملکرد ورزشی ورزشکاران مورداستفاده قرار گیرد. از طرف دیگر ذهن آگاه بودن در تمام جنبه‌های زندگی مؤثر است و باعث بهبود وضعیت ذهن آگاهی افراد می‌گردد، بنابراین این تمرینات می‌تواند برای تمامی کسانی هم که به‌ نوعی در ارتباط با ورزشکاران می‌باشند ( مربیان، مسئولان و کادر فنی ) نیز مورداستفاده قرار گیرد.

اینفوگراف این طرح به شکل ذیل می باشد.

کلید واژه ها: ذهن آگاهی، عملکرد ورزشی، دکتر علیرضا آقابابا


نظر شما :