تمرینات ورزشی یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری و درمان چاقی محسوب می‌شود

۰۴ دی ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۹ کد : ۸۸۳ معاونت پژوهشی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۸۴۵
بررسی پژوهش‌های مرتبط با چاقی و اضافه‌وزن در تعامل با فعالیت بدنی در کودکان و نوجوانان ۵ تا ۱۸ سال به روش مرور ساختاریافته و فرا تحلیل در پژوهشگاه تربیت‌بدنی انجام شد
تمرینات ورزشی یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری و درمان چاقی محسوب می‌شود

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، با توجه به تأثیرات متفاوت پروتکل‌های مختلف تمرینی در جمعیت کودکان چاق و دارای اضافه‌وزن، بهترین نسخه‌ی ورزشی ازنظر نوع و شدت فعالیت ورزشی و همچنین مدت انجام آن که منجر به بیشترین اثربخشی به‌صورت بیشترین مقدار کاهش وزن در کوتاه‌ترین زمان گردد، هنوز مشخص نیست،‌ و متخصصان در ارائه بهترین پروتکل تمرینی جهت بیشترین بازدهی در کاهش وزن اتفاق‌نظر ندارند.

ازاین‌رو به همت پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، بررسی پژوهش‌های مرتبط با چاقی و اضافه‌وزن در تعامل با فعالیت بدنی در کودکان و نوجوانان 5 تا 18 سال به روش مرور ساختاریافته و فرا تحلیل توسط دکتر سید محمد مرندی انجام شد.

 بر اساس این گزارش، نتایج این طرح نشان داد که در بازه‌ی زمانی کوتاه‌مدت پروتکل هوازی بیشترین اثر را در کاهش BMI داشته است... در بازه‌ی زمانی میان‌مدت بیشترین اثرگذاری و کاهش BMI به ترتیب در پی تمرینات هوازی ترکیبی رخ داد. در بازه‌ی زمانی بلندمدت نیز تمرینات ترکیبی مؤثرترین پروتکل تمرینی در کاهش BMI کودکان و نوجوانان چاق بود. بررسی‌ها نشان داد پروتکل‌های ورزشی مختلف در پسران نسبت به دختران اثرگذاری بیشتری دارد.

 همچنین با در نظر گرفتن گروه سنی آزمودنی‌ها، نتایج نشان داد، اندازه اثر پروتکل‌های تمرینی در کودکان بزرگ‌تر از نوجوانان است ولی این اختلاف ازلحاظ آماری معنادار نبود. در بررسی مطالعات کار آزمایی بالینی کنترل‌شده تصادفی، اندازه اثر به‌دست‌آمده از پروتکل‌های تمرینی در مقایسه با گروه کنترل در همه‌ی بازه‌های زمانی بزرگ‌تر از مطالعات قبل و بعد بود.

 همچنین اندازه اثر تمرینات هوازی، در بازه‌ی زمانی میان‌مدت و کوتاه‌مدت و اندازه اثر تمرینات ترکیبی در بازه زمانی میان‌مدت، نسبت به پروتکل‌های دیگر بزرگ‌تر بود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج، هر یک از پروتکل‌های تمرینی در بازه‌های زمانی مشخص نتایج و اندازه اثرات متفاوتی را در کاهش BMI در کودکان و نوجوانان چاق دارند و بهترین پروتکل تمرینی در جهت کاهش BMI کودکان و نوجوانان باید با توجه به تعداد جلسات شرکت در برنامه ورزشی تعیین شود.
 

کلید واژه ها: تمرینات ورزشی پیشگیری و درمان چاقی کودکان و نوجوانان


نظر شما :