عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی:

برای نیل به ورزش قوی، رشد همه‌جانبه ابعاد همگانی، تربیتی، حرفه‌ای و قهرمانی ضروری است/ در ورزش حرفه‌ای باید به دنبال تقویت توان درآمدزایی و حرفه‌ای‌گرایی باشیم

۰۷ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۲:۴۴ کد : ۲۱۴۱ سایر اخبار اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۲۶۰
محمدحسین قربانی گفت: در ورزش حرفه‌ای با تقویت توان درآمدزایی و حرفه‌ای‌گرایی در رشته‌های مختلف و توسعه دیپلماسی ورزشی و با برگزاری لیگ‌های حرفه‌ای و میزبانی رویدادهای ورزشی مسیر تقویت ورزش و نیل به ورزش قوی هموار می‌شود.
برای نیل به ورزش قوی، رشد همه‌جانبه ابعاد همگانی، تربیتی، حرفه‌ای و قهرمانی ضروری است/ در ورزش حرفه‌ای باید به دنبال تقویت توان درآمدزایی و حرفه‌ای‌گرایی باشیم

محمدحسین قربانی عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی و نماینده تخصصی ستاد راهبردی تحول دولت در وزارت ورزش و جوانان در گفت‌وگو با پایگاه خبری این وزارتخانه در خصوص بیانات مقام معظم رهبری و شعار «ورزش قوی، ایران قوی» و همچنین تهیه امکانات و زیرساخت‌های لازم جهت توسعه ورزش کشور گفت: در راستای تحقق بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که ایران قوی باید ورزش قوی داشته باشد، در گام نخست می‌بایست نقش و جایگاه هر یک از ابعاد همگانی، تربیتی، حرفه‌ای و قهرمانی ورزش را موردبررسی قرارداد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی افزود: به اعتقاد بنده، برای نیل به ورزش قوی، رشد همه‌جانبه ابعاد چهارگانه فوق، ضروری است اما جهت‌گیری می‌بایست به سمت ورزش قهرمانی باشد چراکه اثر نهایی ورزش قوی، در عرصه منطقه‌ای و جهانی بروز پیدا می‌کند و ابعاد همگانی، تربیتی و حرفه‌ای در مسیر و در حمایت از ورزش قهرمانی ایفای نقش می‌نماید.

او در ادامه در خصوص توسعه ورزش همگانی گفت: در بحث ورزش همگانی و تربیتی، گرچه میزان مشارکت جامعه در ورزش، لزوماً تضمین‌کننده موفقیت و مدال‌آوری در عرصه بین‌المللی نیست اما مبنایی برای تقویت و توسعه توان بروز، شناسایی و پرورش استعدادها را فراهم می‌کند؛ بنابراین، افزایش درصد مشارکت مردم خصوصاً در گروه سنی نوجوانان و جوانان برای نیل به یک ورزش قوی بسیار حائز اهمیت است. البته ذکر این نکته نیز دارای اهمیت است که یک ملت فعال، قطعاً حامی ورزش نیز خواهند بود و خصوصاً در برگزاری و میزبانی رویدادهای بزرگ نقش خود را به‌خوبی نشان می‌دهند. قربانی درباره فرصت‌ها و راهکارهای توسعه ورزش حرفه‌ای و قهرمانی گفت: در ورزش حرفه‌ای با تقویت توان درآمدزایی و حرفه‌ای‌گرایی در رشته‌های مختلف و توسعه دیپلماسی ورزشی و با برگزاری لیگ‌های حرفه‌ای و میزبانی رویدادهای ورزشی مسیر تقویت ورزش و نیل به ورزش قوی هموار می‌شود. در این راستا، حل مسئله حق پخش رسانه‌ای می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد. علاوه بر این، تقویت ورزش حرفه‌ای در نگهداری و توسعه معیشت و رفاه ورزشکاران نیز نقش کلیدی دارد.

وی افزود: اما در بخش ورزش قهرمانی، نیاز است تا ضمن حفظ رشته‌های مدال‌آور سنتی (کشتی، تکواندو و وزنه‌برداری) طرحی نو در راستای تقویت مدال‌آوری تدوین و اجرا شود. در این راستا، دسته‌بندی رشته‌های ورزشی و تأکید بر توسعه دیگر رشته‌های مستعد و مدال‌آور نقش مؤثری دارد. در این زمینه تقویت ورزش زنان، به‌عنوان یک برگ برنده برای رسیدن به ورزش قوی است. قربانی در خصوص نقش ویژه زنان در ورزش کشور گفت: بررسی نقش زنان در موفقیت کشورها در عرصه‌های بین‌المللی ازجمله دربازی‌های المپیک، نشان می‌دهد که حداقل نیمی از شرکت‌کنندگان و مدال‌آوران را زنان تشکیل می‌دهند؛ بنابراین برنامه‌ریزی جهت تقویت ورزش زنان و خصوصاً در رشته‌هایی ازجمله دوومیدانی، ووشو، کوراش، کاراته، اسکیت، سنگ‌نوردی، قایقرانی، تکواندو، تیراندازی و... برای تقویت جایگاه ورزش کشور نقش مهمی دارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی در پایان گفت: تقویت زیرساخت‌های ورزش قهرمانی برای نیل به ورزش قوی است. در حال حاضر بسیاری از زیرساخت‌های ورزشی در کشور نیازمند تعمیر و به‌روزرسانی است. ضمن این‌که تربیت ورزشکاران حرفه‌ای و در تراز جهانی نیازمند برخورداری از تجهیزات و زیرساخت‌های حرفه‌ای نیز هست و درنتیجه توسعه و تجهیز پایگاه‌های ورزش قهرمانی و ایجاد زیرساخت‌ها و مجموعه‌های ورزشی ازجمله ساخت مجموعه فرهنگی ورزشی جدید تهران می‌تواند در مسیر نیل به ورزش قوی مؤثر باشد.
 

انتهای خبر/
 

منبع خبر:پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان


نظر شما :