رتبه‌بندی و ارزیابی ۶۳ پژوهشگاه و مؤسسه پژوهشی توسط مؤسسه ISC

تعداد بازدید:۵۳۸
رتبه‌بندی و ارزیابی پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی دولتی در سال ۱۴۰۱ توسط مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) به تفکیک در سه حوزه کاری: «هنر، علوم انسانی و اجتماعی»، «فنی و مهندسی» و «علوم پایه و کشاورزی» اعلام شد.
رتبه‌بندی و ارزیابی ۶۳ پژوهشگاه و مؤسسه پژوهشی توسط مؤسسه ISC

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشیَ و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، دکتر سید احمد فاضل‌زاده «رئیس مؤسسه ISC» گفت: رتبه‌بندی و ارزیابی پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی دولتی در سال 1401 توسط مؤسسه ISC انجام گرفت.

فاضل‌زاده اظهار داشت: در این رتبه‌بندی، معیارهای کلی در ارزیابی و رتبه‌بندی پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در 5 حوزه پژوهش (با وزن 25 درصد)، فناوری و نوآوری (با وزن 35 درصد)، بین‌المللی‌سازی (با وزن 10 درصد)، اثرگذاری اقتصادی (با وزن 20 درصد) و خدمات اجتماعی، زیرساخت و تسهیلات (با وزن 10 درصد) می‌باشد.

وی ادامه داد: هر کدام از این معیارهای اصلی، به تعدادی شاخص اصلی و زیرشاخص تقسیم می‌­شوند که عملکرد پژوهشگاه‌ها در هریک از آنها به صورت جداگانه ارزیابی می­‌شود، در جدول (1) وزن هرکدام از معیارهای اصلی نشان داده شده است.

جدول 1: معیارهای رتبه‌بندی پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی

اطلاعات مورد نیاز به منظور رتبه‌بندی پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی مربوط به عملکرد سه‌ساله 1397 الی 1399 از سه طریق جمع‌آوری شده است: اطلاعات پژوهشی که جمع‌آوری آن برعهده مدیریت رتبه‌بندی ISC می‌باشد، خوداظهاری پژوهشگاه‌ها که از طریق تکمیل پرسش‌نامه الکترونیکی رتبه‌بندی توسط رابطین در پژوهشگاه‌ها به دست می­‌آید و نیز برخی اطلاعات که از طریق «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» یا سازمان‌های زیرمجموعه در اختیار گروه رتبه‌بندی قرار داده می‌شود.

رئیس مؤسسه ISC گفت: در رتبه‌بندی سال 1401، مجموعا تعداد 63 پژوهشگاه حضور داشتند که اطلاعات تمامی آنها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. رتبه این پژوهشگاه‌ها به صورت درهمکرد و نیز براساس زمینه فعالیت، محاسبه شده است. جدول (2) تعداد پژوهشگاه‌های حاضر در هر گروه را نشان می‌­دهد.

جدول 2: آمار حضور پژوهشگاه‌ها و مراکز پژوهشی براساس زمینه فعالیت

 

جایگاه پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی در حوزه هنر، علوم انسانی و اجتماعی

فاضل‌زاده خاطر نشان کرد: در این رتبه‌بندی در حوزه هنر، علوم انسانی و اجتماعی 33 پژوهشگاه و مؤسسه پژوهشی حضور داشته‌اند. پژوهشگاه‌های تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) و علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند. جدول (3) به صورت کامل نتایج این دسته از پژوهشگاه‌ها را نشان می‌دهد.

جدول 3: جایگاه پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی هنر، علوم انسانی و اجتماعی کشور در رتبه‌بندی سال 1401

پنج پژوهشگاه برتر در هرکدام از معیارهای رتبه‌بندی در دسته علوم انسانی، اجتماعی و هنر در جدول (4) قابل مشاهده است.

جدول 4: پژوهشگاه‌‌‌های برتر علوم انسانی، اجتماعی و هنر در هر یک از معیارهای رتبه‌بندی

 

جایگاه پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی در حوزه فنی و مهندسی

رئیس مؤسسه ISC گفت: در این رتبه‌بندی در حوزه فنی و مهندسی، 23 پژوهشگاه و مؤسسه پژوهشی حضور داشته‌‌اند. سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، پژوهشگاه رنگ و پژوهشگاه صنعت نفت به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند. جدول (5) به صورت کامل، نتایج این دسته از پژوهشگاه‌ها را نشان می‌دهد.

جدول 5: جایگاه پژوهشگاه‌های فنی و مهندسی کشور در رتبه‌بندی سال 1401

پنج پژوهشگاه برتر در هرکدام از معیارهای رتبه‌بندی در دسته فنی و مهندسی در جدول 6 قابل مشاهده است.

جدول 6: پژوهشگاه‌های برتر فنی و مهندسی در هریک از معیارهای رتبه‌بندی

 

جایگاه پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی در حوزه علوم پایه و کشاورزی

وی افزود: در این رتبه‌بندی در حوزه فنی و مهندسی، 7 پژوهشگاه و مؤسسه پژوهشی حضور داشته‌اند. پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند. جدول 7 به صورت کامل نتایج این دسته از پژوهشگاه‌ها را نشان می‌دهد.

جدول 7: جایگاه پژوهشگاه‌های علوم پایه و کشاورزی کشور در رتبه‌بندی سال 1401

پنج پژوهشگاه برتر در هرکدام از معیارهای رتبه‌بندی در دسته علوم پایه و کشاورزی در جدول (8) قابل مشاهده است.

جدول 8: پژوهشگاه‌های برتر علوم پایه و کشاورزی در هریک از معیارهای رتبه‌بندی

 

جایگاه پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی به صورت درهمکرد

فاضل‌زاده ادامه داد: 63 پژوهشگاه و مؤسسه پژوهشی در رتبه‌بندی سال 1401 مؤسسه ISC حضور داشته‌اند. در ارزیابی این پژوهشگاه‌ها به صورت درهمکرد سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، پژوهشگاه صنعت نفت و پژوهشگاه رنگ به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند. جدول (9) نتایج رتبه‌بندی پژوهشگاه‌ها را به صورت کامل نشان می‌دهد.

جدول 9: جایگاه پژوهشگاه‌های کشور به صورت درهمکرد در رتبه‌بندی سال 1401

پنج پژوهشگاه برتر در میان پژوهشگاه‌های رتبه‌بندی شده در هرکدام از معیارهای رتبه‌بندی در جدول (10) قابل مشاهده است.

جدول 10: پژوهشگاه‌های برتر در هر یک از معیارهای رتبه‌بندی (درهمکرد)

 

انتهای خبر/

کلید واژه ها: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی پژوهشگاه های کشور پژوهشگاه ها و مؤسسات پژوهشی


نظر شما :