نوزدهمین نشست مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور برگزار شد

۰۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۸:۰۳ کد : ۱۹۴۰ معاونت پژوهشی اخبار و رویدادها
تعداد بازدید:۶۹۶
نوزدهمین نشست مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور، روز گذشته سه‌شنبه ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۲ به میزبانی «پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» برگزار شد.
نوزدهمین نشست مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور برگزار شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، نوزدهمین جلسه مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور با حضور دکتر علی‌باقر طاهری‌نیا «دبیر مجمع و رئیس مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی»، دکتر زهرا سلمان «سرپرست پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی» و با مشارکت جمعی از رؤسای پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی سراسر کشور، به‌ صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، دکتر طاهری‌نیا «دبیر مجمع» ضمن عرض خوش‌آمدگویی و خیرمقدم به کلیه اعضا، نسبت به برگزاری جلسات مجمع به‌صورت دوره‌ای با امکان میزبانی هریک از اعضای ستاد، ابراز رضایت نمود و گفت: این نحوه برگزاری جلسات، موجب شناخت هرچه بهتر اعضای مجمع نسبت به شرح وظایف، برنامه‌ها و ... یکدیگر و افزایش تعاملات دوسویه و همکاری‌های مؤثر شده است.

در ادامه، وی به اقدامات صورت گرفته در خصوص ذکر نام «پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی» در متن آئین‌نامه‌ها و بخش‌نامه‌های مختلف و در سایر موارد، به‌صورت هم‌تراز با نام دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: در برخی موارد، درج نام پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی مغفول مانده است و صرفاً در متن آئین‌نامه مربوطه و یا غیره، به ارائه توضیحات در خصوص دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی بسنده شده است و می‌بایست برای اعتلای جایگاه پژوهشگاه‌ها، به تلاش خود ادامه دهیم.

دکتر طاهری‌نیا اظهار کرد: گزارشی از عملکرد وزارت علوم (شامل اقدامات ستادی از عملکرد معاونت‌ها، مراکز، هیأت امنا و ...) در طی 2 سال اخیر تدوین و برای شورای اطلاع‌رسانی دولت ارسال شد. وی افزود: از جمله نقاط قوت و عملکردهای شاخص وزارت عتف می‌توان از: جوان‌گرایی تیم مدیریتی ضمن بهره‌مندی از تجارب ارزشمند پیشکسوتان، انجام حمایت‌های ویژه از نخبگان، حمایت از استادان و اعضای هیأت علمی جدیدالورود و فراهم کردن شرایط مناسب برای آنها، حمایت از رتبه‌های برتر کنکور در رشته‌های خاص، ارائه بورسیه تحصیلی مناسب، ایجاد بسترهای مناسب جهت استفاده از دوره‌های فرصت مطالعاتی و ... نام برد.

سپس دکتر سلمان «سرپرست پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی»، ضمن اشاره به آغاز به کار و تاریخچه شکل‌گیری پژوهشگاه از سال 1377، به معرفی پژوهشکده‌های پژوهشگاه تحت عنوان: «پژوهشکده علوم زیستی در ورزش»، «پژوهشکده ورزش و جامعه» و «پژوهشکده فناوری‌های ورزشی» و گروه‌های پژوهشی زیر نظر آنها و همچنین مأموریت‌ها، چشم‌انداز و راهبردهای پژوهشگاه پرداخت.

وی همچنین خلاصه‌ای از گزارش عملکرد پژوهشگاه در طی یک سال اخیر، شامل مهم‌ترین دستاوردها و اقدامات پژوهشگاه در واحدهای مختلف (حوزه‌های ریاست، معاونت پژوهشی و تحصیلات تکمیلی، معاونت فرهنگی و اجتماعی، معاونت فناوری و معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع) را ارائه کرد.

در ادامه جلسه، دکتر صمد نژاد ‌ابراهیمی «مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری امور پژوهشی وزارت عتف» در خصوص «نحوه پذیرش دانشجو در پژوهشگاه‌ها برای سال آینده» گزارشی را ارائه داد، سپس دکتر سید سروش قاضی نوری «رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور» در زمینه «بررسی نحوه برگزاری نشست تخصصی پژوهشگاه‌های ملی کشور با مقام عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» و دکتر طاهری‌نیا پیرامون «مستندسازی عملکرد پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی عضو مجمع در دولت سیزدهم، به‌منظور افزایش اثربخشی پژوهشگاه‌های عضو» توضیحات مبسوطی را شرح داد. همچنین حاضران در جلسه پیرامون موضوعات مطرح‌ شده، نقطه نظرات خود را بیان و به بحث و تبادل نظر پرداختند.

لازم به ذکر است، دکتر محمد حسن‌زاده «رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)»، دکتر حمید امیدوار «رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی»، دکتر مسعود اسفنده «سرپرست پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران»، دکتر حسن تاجیک «رئیس پژوهشگاه رنگ»، دکتر مرتضی توکلی «رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی»، دکتر موسی نجفی «رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی»، دکتر محمدرضا نوابی «رئیس پژوهشگاه هوافضا»، دکتر محمد فیروزمند «رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدباقر سعید روشن «سرپرست پژوهشگاه حوزه و دانشگاه»، دکتر مسعود عالمی نیسی «رئیس مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور»، دکتر سید محمدعلی رضوی «رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی» و دکتر محمدی «معاون پژوهشی پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران» از دیگر حاضران در این جلسه بودند.

همچنین در پایان این نشست، حاضران از تجهیزات و دستگاه‌های مستقر در آزمایشگاه‌های تخصصی پژوهشگاه بازدید و با خدمات قابل‌ ارائه به عموم افراد از جمله انجام تست‌های پایش سلامت و تندرستی آشنا شدند.


انتهای خبر/

کلید واژه ها: مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری


نظر شما :